ReMarkable-teamet i 2017. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Slik løste de forsinkelsen: "Først litt skummelt, men så roste de fleste kundene oss for åpenheten"

Publisert Sist oppdatert

Teamet i reMarkable bestemte seg for å være bånn ærlig.

29. august skulle vært den store datoen for utsendelse, og gründer Magnus Haug Wanberg var trygg på at det skulle gå i orden. Allerede før sommeren fastslo han at selskapet som har forhåndssolgt enorme mengder av skrivebrettet som gjenskaper papirfølelsen, hadde kontroll.

– På den ene siden har vi lovet mye, på den andre siden er løftene basert på funksjonalitet vi har hatt på prototypen hele tiden. Så vi har egentlig vært forsiktig, og heller vært klare på at vi skal levere, sa gründer Magnus Haug Wanberg til Shifter.

Massiv støtte

Det var neppe den beste dagen på jobb for den ekstremt målrettede gründeren, da det dukket opp en "bøgg" i systemet i siste stund. Når du at på til ligger på "Topp 3 gjennom tidene"-lista for forhåndssalg av hardware-produkter, er fallhøyden stor. De valgte å kjøre en bånn ærlig, transparent linje.

-- Vi sa med en gang at dette skal alle kundens våre få vite. Vi sendte derfor ut epost til alle om feilen og forklarte at vi trengte et par uker til. Vi ville være helt transparente og være ærlige. Vi har fått massiv støtte fra hundrevis av kunder i etterkant, så for teamet var dette først litt skummelt, men transparent kommunikasjon og ærlighet gjorde at de fleste kundene som tok kontakt med oss roste oss for åpenheten, forteller kommunikasjonssjef Henrik Gustav Faller i reMarkable.

Ny nettbutikk

Faller beskriver feilen som "veldig lite dramatisk", og at det dreide seg om software, ikke hardware.

-- Det var en feil som førte til en krasj under noen spesielle omstendigheter. Vi fikset den i løpet av noen timer, men som med all software, er testing og kvalitetssikring ekstremt viktig, og det er det vi har brukt de siste ukene på, sier han.

Nå retter de fokus videre, og denne uka oppretter de ny nettbutikk, med vanlig salg. I neste uke shippes nettbrettene til alle de som har forhåndskjøpt.

-- Vi skal jobbe beinhardt fremover for å forbedre produktet og videreutvikle plattformen, sier Faller.

-- Og nå er dere 100 prosent sikre på at det ikke er noen vesentlige feil?

-- Når 11.000 mennesker skal begynne å bruke et nytt produkt for første gang så vil det være feil, men vi har løst de utfordringene vi har hatt og er klare for å ta imot tilbakemeldinger fra kundene våre for å forbedre reMarkable.com videre.

Unngår hype

Til Dagens Næringsliv som først omtalte saken, tok gründer Magnus Haug Wanberg sterk av stand fra selskaper som forhåndsselger tilsynelatende nyskapende produkter uten å levere på løftene: såkalt "vaporware".

– Det er en sånn grådighetsfeil. Det lages mye falske prototyper, som for det første er misvisende, men også ulovlig i markedsføringsøyemed. Det er viktig å unngå den hypen. Vi er ærlige på hva som skjer og hva som er utfordringene. Vi tror det kan bygges opp et selskap på de verdiene, sier Wanberg til DN.