ReMarkable-teamet i 2017. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

ReMarkables protest mot tech-gigantene tar av på nett: "Ikke ment å være et salgsstunt"

Publisert Sist oppdatert

Kampanjevideoen mot teknologiavhengighet fikk over to millioner visninger på ett døgn. Ikke for å pushe flere nettbrett, men for å hjelpe oss med "å tenke".

-- Denne kampanjen er ikke ment å være et salgsstunt. Faktisk, om vi primært ønsket å selge produkter, hadde vi antakeligvis gjort noe annet, sier kommunikasjonssjef Henrik Gustav Faller i reMarkable.

Startupen bak nettbrettet som skal gjenskape papirfølelsen, satte det som etter alt å dømme er ny europarekord i forhåndssalg av et hardwareprodukt.  På 24 timer solgte reMarkable for halvannen million kroner før jul i 2017. Det utrolige salget dabbet ikke av, og passerte etterhvert over 100 millioner kroner.

Delt av titusener

Foruten å gjenskape lese-, skrive- og tegnefølelsen fra papir, har nettbrettet fra reMarkable noen ytterst få funksjoner. Det er ingen Facebook, ingen Instagram, ingen Twitter eller andre forstyrrende elementer.

Når selskapet nå ruller ut en global kampanje mot nettopp forstyrrende teknologi, får de nok en gang enorm oppmerksomhet. På ett døgn hadde to millioner mennesker sett animasjonsfilmen som illustrerer de negative sidene av produktene og tjenestene til de store teknologiselskapene.  Titusener av mennesker hadde delt videoen videre.

-- Men er det ikke lett for at dette bare oppfattes som et reklamestunt?

-- reMarkable som selskap ble etablert for å skape et verktøy som skulle hjelpe folk til å tenke bedre. Det er en sentral verdi som driver oss som jobber her, og som vi er stolte av. Vi ønsker å bygge en sterk internasjonal merkevare, vise verden at reMarkable tør å utfordre eksisterende tankesett og skape ettertanke og refleksjon rundt noe vi mener er en reell utfordring. Veldig mye av responsen vi nå får, viser at folk forstår dette. Noen av tilbakemeldingene er at dette er en sterk video som har verdi, på tross av at den er laget av et selskap med kommersielle interesser, påpeker Faller.

Tallenes tale

Kampanjen "Get your brain back" skjer i samarbeid med North Alliance og danske &Co. Filmens hovedelement er en animasjonsfilm produsert i Sydney og London av animasjonsstudioene Mighty Nice og Nexus Studio. Musikken og lyddesignet er produsert av den danske komponisten Adrian Aurelius.

– Målet med kampanjen er å starte en diskusjon om hvordan vi påvirkes av teknologi. Sammen med det amerikanske analysebyrået Branded Inc. har vi gjort et solid stykke analysearbeid som har bunnet ut i innsikter som viser at vi alle er avhengige av teknologi, sier Faller.

Analysen viste at mer enn halvparten av oss (53 prosent) har slettet en app fordi den stjal for mye tid. Nesten
4 av 10 innrømmer at de har installert den igjen innen to uker.  57 prosent sier de ønsker å redusere antall notifications. Blant kunnskapsarbeidere sier mer enn halvparten at sosiale medier har vasket ut grensene mellom deres arbeids- og privatliv.

Framtidsrettet?

-- ReMarkable har jo blitt markedsført tungt gjennom tech-gigantenes kanaler. Er vi ikke som startups avhengig av disse forstyrrelsene for å få ut våre produkter til folket?

-- Som selskap er vi i mange sammenhenger avhengige av å utnytte teknologi for å spre våre budskap. For oss handler dette ikke om å velge bort all teknologi, men derimot å skape forståelse for at teknologi har både positive og negative sider, og at vi bør ha et bevisst forhold til når vi skal bruke teknologi. Sosiale medier har mange gode sider, og det vi i hovedsak kjemper mot i denne videoen er de avhengighetsskapende og forstyrrende mekanismene som ødelegger vår evne til å fokusere og tenke.

-- Hvis alle logger av, går vi jo tilbake til en verden der papiraviser og mediegiganter styrer informasjonsstrømmen, og vil vi egentlig det?

-- Vi ønsker absolutt ikke at alle skal logge av hele tiden - vi skal fremover, ikke bakover i tid. Med videoen skaper vi diskusjon om hvordan vi påvirkes av teknologi på en ganske spisset måte. Om vi kan få folk til å tenke mer over hvordan de blir påvirket av teknologi, samtidig som vi setter reMarkable sine verdier på kartet så har vi lykkes veldig godt.