Zoaring har laget 500 tegnefilmer for norske bedrifter -- vil hente 20 millioner
Tegnefilmgründerne Simen Ytre-Arne og Henrik Jesman Sunde i Zoaring ekspanderer på tjenestefronten, med datterselskapene Zelo og Zensible.
Gründerne bak Zoaring -- et animasjonsfirma som tilbyr bedrifter tegnefilmer som løsning på konflikter og utfordringer -- har blant annet bedrifter som Rema 1000, Equinor og DNB på kundelisten. I en sak fra Finansavisen forteller Sunde at filmene deres i praksis skal fungere som en forenklingsprosess. De har siden 2013 laget over 500 filmer.
-- Forretningsideen går ut på å forenkle hverdagen for bedrifter. Video og tegnefilm er et effektivt medium. I Norge ser vi fort hvor ting er filmet, men en tegnefilm er generisk. Det er en fordel når man skal skape eierskap til innhold og kommunisere felles visjoner, sier Jesman Sunde.
Ytre-Arne og Sunde var ferdige med utdannelsene sine for seks år siden -- som henholdsvis musikklærer og pilot, men fant ut at de heller ville starte noe eget. Tidligere i år ble to datterselskaper stiftet som "spin offs" av Zoaring -- Zelo og Zensible. Zelo har oppnådd 10.000 betalende brukere på plattformen, ved å bruke brukerbasen fra Zoaring.
-- Mangler ofte de rette digitale verktøyene
Etter fem år har Zoaring-gründerne fått god oversikt over de vanligste utfordringene en bedrift støter på.
-- Fra alle kundeforholdene ser vi at mange av de samme utfordringene går igjen rundt om i bedriftene. Det er mye friksjon i kommunikasjonen, og ledelsen mangler ofte de rette digitale verktøyene for å sikre gjennomføringskraft i selskapet, sier Sunde til Finansavisen.
Og der datterselskapet Zelo skal hjelpe bedriftene med å få "perfekt gjennomføring" på for eksempel strategi og opplæring av nyansatte, skal Zensible via maskinlæring sørge for at kompetanse og ressurser innad i en bedrift blir utnyttet best mulig, også med tanke på den enkelte arbeidstakers hverdag. For å sikre utviklingen i de ulike selskapene, skal Zoaring fremover hente kapital.
-- De nærmeste to årene vil vi antagelig trenge noen titalls millioner kroner. Men det viktigste er at beløpet står i forhold til de funksjonene som brukerne våre har mest nytte av og gir forbedring fra dag én, sier Sunde til Finansavisen.