Det ferske selskapet lanserte tjenesten i mai, og har på to drøye måneder fått 900 brukere.
Annonse
Sigurd Jøsevold Dons og Nicolai Martinus Qvigstad Hjorth har begge økonomiutdannelse, men de behersker i tillegg design og programmering, så de satte sitt byrå på vent mens de utviklet PTX. Etter lansering i mai, har de fått over 900 registrerte brukere.
I forkant av lanseringen avsluttet de også en emisjonsrunde, hvor de hentet inn 1,7 millioner kroner fra venner, kjente og Knut Dyremyhr, som er tidligere gründer, investor og en del av nettverket til både Alliance Venture og Katapult-akseleratoren.
–Han er største enkeltinvestor, og gikk inn med i overkant av to hundre tusen, sier daglig leder Sigurd Jøsevold Dons til Shifter.
Annonse
Annonse
Vil la alle organisere trening
Selskapet PTX har foreløpig kun lansert en iphone-app som lar «hvem som helst» arrangere treningsøkter i alt fra svømming til yoga, eller joggeturer i skogen. Appen er gratis å bruke for trenerne, men hvis de tar betalt for en treningsøkt, tar PTX en 10 prosents cut av inntektene.
–Vi så egentlig en åpning i det markedet for å koble profesjonelle idrettsutøvere med treningsentusiaster og startet med svømmetrenere som ville hjelpe triatlon-utøvere med svømmeteknikken. Etter hvert så vi at det var mange som ville bidra i mange andre aktiviteter som yoga og joggeturer, og dette er aktiviteter som man vanligvis ikke finner på tradisjonelle treningssteder, sier Dons.
Løsningen ble å lage en åpen markedsplass. Først på iphone. Men nå utvikler teamet også en web-app, som gjør det mulig for alle andre å delta også. Selv, kaller de det et "Airbnb for trening".
Annonse
–Vi har hatt størst pågang på gruppetrening. Det er bra med arrangementer, men litt færre påmeldinger. Når vi åpner muligheten for flere til å delte, tror vi det vil øke antall påmeldinger, sier han og understreker at de er godt fornøyd med over 900 registrerte brukere siden mai.
Sikter mot USA og Australia
Annonse
Når de lanserer web-appen, vil de også gjøre det på engelsk, og håper å spise seg inn i det amerikanske og australske markedet i tillegg til det europeiske.
–Hvor mange brukere er målet?
Annonse
–Det er vanskelig å si noe om. Vi tror veldig på konseptet. Nå må vi bare finne ut hvordan vi kan gjøre det på en best mulig måte, så kan vi tenke på skalering, men jeg vet ikke hvor lang tid det vil ta.
De innhentede pengene skal gå til videreutvikling og markedsføring av tjenesten på sosiale medier.
–Hva er markedsføringsstrategien?
– Det vi tror mest på, er å bygge opp under trenerne på vår markedsplass, og sørge for at de har gode bilder, riktig budskap og profil. Vi har også en del aktiviteter og stunt som er planlagt når webappen skal ut, sier han.
–Har dere konkurrenter?
–Vi ser ingen umiddelbare konkurrenter. Vårt prordukt er et verktøy som gjør at hvem som helst kan arrangere via oss. De konkurrentene som er ligner handler mer om å gi tilgang til flere etablerte sentre, snarere om å la folk arrangere selv. Vi vet egentlig ikke om noen tjenester som forsøker det samme som oss, sier han, og legger til at det de ser som største utfordring, er å få folk til å tenkte friere rundt trening, at det kan skje andre steder enn bare på et treningssenter.
–Hvorfor tror du akkurat dere vil lykkes?
–De siste årene har vi drevet byrå og utviklet flere tjenester og merkevarer for andre selskaper. Denne erfaringen har gitt oss god innsikt og erfaring til å angripe oppgavene som ligger fremover, sier han.
Sats/Elixia: Ikke nok å skape en generisk vare
–Hvordan ser dere på konkurransen fra mindre aktører som lanserer lav-terskel-tilbud som gjør at vanlige folk kan arrangere egne treningsøkter?
–Det er en større del av konkurransen som kommer fra andre aktører. Vi må også gjøre det enkelere å trene. Vi har 500.000 mennesker i vår medlemsbase, og jobber aktivt med denne for å utvikle denne type løsninger som jeg også mener vil gi en tilleggsverdi, sier norgessjef i Sats/Elixia Olav Johan Thorstad til Shifter.
–De kaller seg selv "Airbnb for trening". Hotellbransjen har virkelig fått føle på Airbnbs vekst. Tror du det samme kan skje innen trening?
–Det finnes mange forskjellige varianter av dette i markedet allerede, men har nok kommet lenger i USA. Nøkkelen her er å ikke skape en generisk vare og bare etablere et digitalt lag mellom deg og kunden. Vi ser med vår distribusjon at vi har en såpass sterk posisjon at vi ikke ennå har kjent på den utfordringen. Men på den annen side så ser vi også an utviklingen her, sier Thorstad.
–Har dere i Sats/Elixia noe aktivt forhold til å eventuelt kjøpe seg inn i selskaper som utfordrer bransjen deres med nye innovative løsninger?
–Vi sitter og ser på forskjellige digitale selskaper. Det er mange som kontakter oss og vi har en dialog med flere uten av vi ønsker å kommentere det ytterligere nå. Men dette kommer så fort at vi må bruke tid og investere nok i dette. Jeg tror på å gjøre det lett å komme i gang med trening. At det skal være lett å melde seg på og å gjøre "dørstokkmila" mindre, forteller sjefen for treningsgiganten.
–Hva blir deres største utfordring fremover i dette nye landskapet?
–Jeg vil heller snu på det. Her ligger det veldig store muligheter fordi vi sitter med en stor medlemskapsbase. Vi kan begynne å tilby tjenester på et helt annet nivå når vi kan bruke digitale verktøy. Verden endrer seg. Folk vil trene mange steder, og her ligger det en mulighet for oss til å ta et mer helhetlig ansvar for trening. Om vi samarbeider med andre, utvikler selv eller kjøper opp, får vi komme tilbake til, sier han.