Murshid M. Ali Huddlestock. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Historisk funding for norsk selskap som ikke har lansert et produkt: Huddlestock henter 12 millioner kroner i seed-runde til en verdisetting på 107 millioner kroner

Publisert Sist oppdatert

Den digitale investeringsplattformen som vil demokratisere investeringstips- og strategier bare proffene har råd til i dag, henter 12 millioner kroner i seed-runde.

Shifter har tidligere omtalt fintech-selskapet Huddlestock som vil gjøre det enklere for vanlige folk å kjøpe aksjer basert på proffe investeringsråd som tradisjonelt har vært forbeholdt porteføljeforvaltere, samt kunne kjøpe aksjer til en helt annen pris fordi store grupper mennesker går sammen om å kjøpe dem. I dag  er det primært proffe porteføljeforvaltere som har tilgang på disse rådene gjennom skyhøye abonnementsordninger og som kan handle aksjer til en lavere pris enn det vanlige folk kan.

Ifølge den britiske fintech-nettavisen Finextra, verdisettes selskapet nå til 107 millioner kroner, eller 13 millioner dollar.

Runden er såkalt «ytelsesbasert», som vil si at investorene forplikter seg til halve beløpet nå, og resten innen 10 måneder, dersom aksjepris-målet som er satt er nådd.

Historisk runde

Finextra omtaler investeringen som historisk for et norsk fintech-selskap, hvis verdisetting er unormalt høy for et selskap som ikke har lansert et produkt.

Huddlestock  har blant annet kontor hos den anerkjente fintech-akseleratoren Level39 i London, men investorene skal primært være fra norske famileforetak og privatpersoner. Huddlestock hevder imidlertid  å ha bli kontaktet av en rekke internasjonle investorer, men de har bestemt seg for å være lojale mot deres nåværende investorbase og håper på å gå live så fort som mulig.

De siste månedene har vært veldig spennende for oss. Vi har signert avtaler med gode partnere og sikter mot å samarbeide med banker i flere markeder. De forstår vårt verdiforslag og er interessert i å jobbe sammen med oss i å tilby deres kunder vår plattform. Vi bygger en hub hvor selskaper som tilbyr genuin verdi til våre kunder kan tjene på å samarbeide med oss, sier daglig leder Murshid Ali til Finextra.

Godt kontaktnettverk i London

Susanne Hannestad er daglig leder for Fintech Mundi, en norsk fintech-aksellerator, er imponert over størrelsen på beløpet.

–Det er et høyt tall for et fintech-selskap som ikke har lansert. De er flinke til å markedsføre seg og til å snakke med investorer. I tillegg har de et godt kontaktnettverk og det hjelper at de er på Level 39, sier hun til Shifter.

 –Hvorfor hjelper det?

–Fordi de er navet for fintech i hele verden og London er fremdeles den største globale fintech-hubben. Level 39 er spesielt gode på å koble fintech-selskaper med investorer og den etablerte bank- og fianansbransjen, sier hun.

 –Hvor langt kan de nå?

–Jeg har stor tro på selskapet og teamet til Huddlestock. I tillegg er de innenfor en veldig spennende del av fintech, forteller Hannestad.

Største utfordring: Skaffe brukere

Da Shifter intervjuet Ali i juli i år, svarte han dette på spørsmålet om hva dere største utfordring vil være:

–Det blir å akkumulere brukere. Min med-gründer sier at det å investere i aksjemarkedene er noe som har blitt validert. At vi bare gjør en eksisterende tjeneste mye bedre, så jeg trenger ikke bekymre meg for brukere, de kommer automatisk, mener han. Men jeg vet at ingenting kommer automatisk. Vi må ut og jobbe med å få masse brukere inn på plattformen vår, sier han.

– Hva er strategien for å få brukere?

En av de tidlige strategiene som jeg fortsatt har tro på, er å involvere aksjeklubbene på universitetene. De er utrolig fremoverlente. De har lyst til å lære og synes dette er kjempespennende. Vi vil sette opp en aksjekonkurranse mellom skolene. Slik, via universitetsmiljøene, de unge, de fremoverlente som ønsker en foranddring, vil vi forsiktig skape brukere, forteller han.

Selskapets kjerneteam, som i tillegg til Ali består av seriegründer Øyvind Hovland, Nick Gains og Michel Van Tol.