Hjemmelegene inngår avtale med If: Vil skape pasientkontakt med "gamledagers" legeordning
Startupen Hjemmelegene vil nå kunne tilby If sine bedrifts- og industrikunder besøk fra leger som -- ifølge daglig leder Nicolai Skarsgård -- bærer med seg "et halvt sykehus" i legevesken.
Med sine 3,6 millioner kunder er If blitt Nordens ledende skadeforsikringsselskap, og nå vil en del av disse få muligheten til å få legebesøk hjem til seg og sine familiemedlemmer. Skarsgård -- som selv er lege og blant annet har praktisert innen akuttmedisin og urologi -- forteller at hjemmebesøk egentlig ikke er så veldig innovativt, selv om Hjemmelegenes løsning er det i dagens moderne verden.
-- Det var jo slik vi leger traff pasienter før: Legen kom hjem til pasientene. I moderne tid har man i stor grad gått vekk fra slike ordninger. Det er interessant at If inngår et samarbeid med oss, fordi vi går tilbake til "gamledagers" legeordning og utfordrer hvordan lege og pasient møtes ved hjelp av ny teknologi, sier Skarsgård til Shifter.
Han forteller at legene har med seg mye utstyr til pasientene de drar hjem til. Hjemmelegenes konsept er at leger gjør seg tilgjengelige for hjemmebesøk i Hjemmelegenes app, og at pasienter kan bestille en lege. Dermed kan pasient og lege oppnå kontakt, og pasienten får legehjelp der vedkommende er.
-- Legene våre har med seg mer eller mindre et halvt sykehus i baggen, og kan blant annet ta blodprøver, teste for bakterier og undersøke urin. Vi kan håndtere det aller meste som man ellers ville dratt til legevakt og fastlege for å få undersøkt.
Samtidig mener han det er viktig å understreke at i kroniske tilfeller som krever bred utredning og oppfølging over tid, er fastlegen den rette.
Kan styre sin egen hverdag
Line Gjengedal Ruud, nordisk leder for Produkt & Pris Person i If, er svært fornøyd med avtalen som nå er inngått.
- Hjemmelegene passer godt inn i det totale tilbudet vi har til våre kunder. Sammen med Hjemmelegene ønsker vi å være et supplement til den offentlige helsetjenesten ved å tilby en unik tjeneste, sier Ruud.
Skarsgård forteller at Hjemmelegene tilbyr en leger en lettere arbeidshverdag fordi de får oppdrag basert på hvor de er. Legene styrer selv sin egen hverdag, og bestemmer hvor og når de ønsker å dra på hjemmebesøk. Dette gjør de ved å bruke Hjemmelegenes app.
-- Vi har hatt massiv respons og masse kunder allerede. Våre leger har god tid, slik at lege og pasient har mulighet til å komme til bunns i hele problemstillingen. Som ansatt med If’s forsikring kan man velge at legen skal komme til jobben eller til hjemmet, og legen vil kun få oppdrag innenfor en viss radius. Dette gjør brukervennligheten mye bedre for begge parter, sier Skarsgård.
Utfordrer "trenden"
Et vanlig hjemmebesøk med Hjemmelegene inkluderer inntil 25 minutter. Dette står i kontrast til en legetime ellers, som ofte bare varer en tredel av tiden. Hjemmelegene utfordrer dermed «trenden» i helsevesenet, hvor leger har fått stadig kortere tid med hver pasient, mener Skarsgård.
-- På sikt har vi planer om å nå ut til hele landet, og i dag har vi litt over 20 leger tilknyttet oss. Vi befinner oss i byene Oslo, Tønsberg og Tromsø, og legene som jobber hos oss er fastleger, sykehusleger og legevaktsleger som ønsker fleksibilitet i arbeidshverdagen sin, sier Skarsgård.
Det er syv personer i Hjemmelegenes team. Tre av dem er leger, én av dem er en allmennspesialist. I tillegg har Hjemmelegene med seg gründere på laget, deriblant Vegard Vik fra Kolonial.no og Christian Hager fra Nabobil.
Podcast alert! Christine har tatt permisjon fra jobben for å starte et selskap. I episode 4 snakker hun med Pål T. Næss i Innovasjon Norge om hvorfor de ikke ville støtte henne.
Last ned podcasten i Itunes eller den podcast-klienten du måtte bruke.
Hør episoden her.