Memolife-gründeren Frank Wedde mener at de færreste av oss i dag utnytter hjernens potensial optimalt. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

Hjernetrenerens råd til startups: «Dessverre er mange gründere så stolte av produktet, at de fort glemmer kundene»

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 1. november 2018

Frank Wedde vil gjøre hjernen kampklar for en fremtid der robotene kan ta jobbene våre. 

Han har mye på hjertet, og en visjon å formidle: Ved hjelp av Memolife, startupen han har gründet for å hjelpe folk ligge «et hode foran» med akselerert læring og vanetrening av de viktigste fremtidsferdighetene vi trenger før robotene overtar, tar han mål av seg til å bidra til en reell forskjell. Memolife er dermed et digitalt hjernegym som trener hjernen din med praktiske teknikker til en bedre hverdag og bedre mentalhelse. Ikke bare via husketeknikker, men også via tankesystemer.

Hvordan kommuniserer man best med folk som tenker annerledes enn en selv? Spørsmålet er relevant for de fleste av oss, og også i en gründers liv. Hvordan man skal skille seg ut — og lykkes — med startupen kan bidra til mye hodebry før en suksess eller et feilskjær.

— Grunnen til at vi ofte ikke husker ting, er at vi ikke vet hvor vi har lagret det i hjernen, og vi får dermed problemer med å finne tilbake til informasjonen når vi trenger det. Hvilken ”knagg” har vi hengt navnet til noen vi har møtt, på? Og på hvilken ”knagg” henger stedet vi la fra oss mobilen for noen timer siden.

Visuelle hjerner har lettere for å lære seg husketeknikker, men kinetistiske hjerner har lettere for å huske disse teknikkene over lengre tid. Auditive hjerner trenger en grundig gjennomgang av teknikkene, for å føle at de har forstått dem helt.

Etterlyser hjernetrening i skolen

Å være bevisst hvordan den andre tenker kan være avgjørende i gründersammenheng — og i motsetning til AI-ekspert Andrew Arruda, mener Wedde at det nye kappløpet går mellom ørene. Den som bruker hjernen best, vil ha et fortrinn sammenlignet med andre, ifølge Memolife-gründeren.

Wedde, sønn av Wolfgang Wedde — en internasjonalt kjent stjerne innen kampsport — valgte en litt annen vei enn faren. Der den eldre Wedde i sin tid var Elvis Presley sin læremester og slåss mot Vladimir Putin i Øst-Berlin, har den yngre Wedde et ønske om å gjøre oss alle til mestre i funksjonell hjernetrening.

Startupen hans, Memolife, tilbyr medlemskap til dem som ønsker å bli gode på funksjonell hjernetrening, og har apper, kurs, artikler og videoer som gir brukeren et omfattende læringstilbud for hjernen.

— Vi trener allerede kroppen vår på SATSElixia, men hva gjør vi for hjernen vår? Til tross for at funksjonell hjernetrening anses for å være en av de viktigste fremtidsferdighetene, er det å trene hjernen i for eksempel – bedre fokus, økt kreativitet, bedre beslutninger, nevro-kommunikasjon eller akselerert læring – verken en mulighet i næringslivet, eller et eget fag på skolen. Skal du dykke, hoppe fallskjerm eller kjøre bil, må du ikke da ta sertifikatet først?, sier Wedde.

Han savner et konkret samfunnsfokus på hjernen: De aller færreste av oss bruker den optimalt, og kan dermed ha et relativt stort utbytte av trening som kan hjelpe den. Det handler blant annet om husketeknikker for å knytte navn til ansikter, men også teknikker for å kommunisere bedre med en medgründer, eller investor.

— Hjernen vil ha eventyr

Weddes navnetriks — å bruke assosiasjoner for å huske navn — har for eksempel hjulpet ham med å huske navnene på alle fremmøtte i et møtelokale, óg et spørsmål fra hver av dem.

— Husk navn og hva folk har sagt – det imponerer. Med litt trening kan du enkelt knytte opp assosiasjoner til folk for å huske navnene deres. Da føler man seg sett og hørt. Og hvis du i tillegg husker hva dere snakket om sist – imponerende!

I tillegg har hjernen vår et generelt ønske om å ha det gøy — og vil søke etter det som er moro. Formidlingen av det man har å si i forbindelse med en pitch er dermed viktig for om investors hjerne synes det som sies er fengende eller interessant, og vil gå videre med det.

— Emosjonshjernen synes prosent er veldig kjedelig, og høyrehjernen – menneskehjernen som er ansvarlig for historier og slikt, den lar seg ikke leke med. Den vil ha eventyr. Den vil være med på en reise der den selv kan se for seg å være helten: ”What’s in it for me?”. Man trenger å finne på de riktige historiene, slik at man kan treffe målgruppen.

— Selg gjerne skinnet før bjørnen er skutt

Wedde mener at det helt avgjørende for om man lykkes eller ikke, er om man greier å «selge inn» en historie om produktet. Tar man forbrukeren med på en reise der produktet spiller en avgjørende rolle, er det jo ikke utenkelig at produktet vil få den samme kraften i noen andres liv. Samtidig er det viktig å være nøktern når man enn så lenge ikke har forsøkt å skalere utenlands.

— Hvis du har fått masse omtale i presse og gründermiljøet her i Norge, så vil ikke det si at du får kunder. Det er mange som får omtale uten å ha solgt et eneste produkt, men de har jo så mange ”likes”… De har fått med seg en fanskare som heier på dem. Gutta heier på gutta, kvinnene heier på kvinnene. Samtidig vil jeg gjerne si til dem: Stå på! Selg gjerne skinnet før bjørnen er skutt. Selg visjonen, og få kunder til å ”signe up” på det, og få med kunder som vil utvikle det sammen med deg.

Underveis i intervjuet kommer Wedde flere ganger inn på hvordan journalisten sannsynligvis tenker — visuelt. Han forteller at menneskehjernen har flere «nivåer», men også kan deles inn i ulike typer. Visuelle, auditive og kinetistiske hjernetyper kommuniserer ikke nødvendigvis så godt sammen, men hvis man er bevisst hvordan den andre tenker og resonnerer, kan kommunikasjon gjøres langt enklere.

Wedde holder frem en tom kaffekopp.

— Hvis jeg skal selge deg denne kaffekoppen, hva er viktigst? Er det meg som selger eller kaffen? Ingen av delene… det er jo deg som kunde. Dessverre er mange gründere så stolte av produktet og den beta-en de har fått ut at de fort glemmer kundene … ”Vi har tre kunder!”. De dyrker seg selv og forteller hvor flinke de er. Men du: Jeg som leser, lytter og er kunde driter jo i hvor kule gründerne er, hvis ikke produktet fungerer. Hvordan kan kaffekoppen gjøre meg til en bedre person? Hvordan kan den løse mine problemer?

Frank Weddes nye bok, «Ligg et hode foran med funksjonell hjernetrening — 16 ferdigheter for å lykkes før robotene tar over», lanseres i disse dager.