Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX

H&M investerer i klesstartup: AI skal få folk til å shoppe mer

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 16. oktober 2018

Den britiske startupen Thread er fortsatt ikke lønnsom, men har nylig mottatt en investering på 105 millioner kroner — fra H&M. 

Gjennom VC-selskapet H&M CO:Lab, har H&M gjort investeringen på 13 millioner dollar, skriver Breakit. Thread bruker AI-teknologi og menneskelige stylister for å selge herreklær på internett, og investeringen ble gjort under en Series-B finansieringsrunde på 22 millioner dollar i Thread.

Investeringen er CO:Labs tolvte siden selskapet ble startet i 2014. Formålet med investeringen er at både H&M og Thread skal kunne dra nytte av den. Thread er i dag fortsatt ikke lønnsom, men selger premiumklær fra blant annet Paul Smith, Diesel og Boss. Thread skal fremover få rådgivning fra den svenske klesgiganten i hvordan man skal få et klesmerke til å lykkes.

— I retur får vi ny innsikt om hvordan vi kan styrke den personlige shoppingopplevelsen, og teknikken for å muliggjøre det. Det er viktig i en hurtigvoksende bransje der kundenes forventinger stadig utvikles, sier Nanna Andersen, investeringssjef i CO:Lab, til Breakit.

Økte kundebasen med 180.000 på to år

Threads mål er at alle skal ha sine egne personlige stylister, noe AI-teknologien medvirker til. Algoritmene er skapt for å velge produkter den enkelte kunde vil like. I løpet av de siste to årene, har Thread økt kundebasen sin fra 10.000 personer til 200.000.

Selskapet har inntil videre gjort menn til sin målgruppe fordi at mange menn i dag ønsker «å se bra ut, men ikke liker stresset involvert», slik co-founder og CEO Kieran O’Neill sa i en Business of Fashion-artikkel i august.