Mobilpause-gründere fant veien inn i skolen: Fikk storselskapene til å gi penger til barn i krig hvis norske elever holdt seg unna smarttelefonen
Startupen Hold oppdaget en måte å nå elever i den norske grunnskolen, uten å bryte markedsføringsloven. Det kan skolebarn i krigsherjede områder være glad for.
Til nå har Hold-appen rettet seg mot studenter på universitet, med premier fra ulike kommersielle aktører som Danske Bank, Norsk Tipping og Narvesen, dersom man klarer å holde seg unna telefonen på lesesalen eller under forelesninger. Rundt 115.000 studenter har lastet ned appen. Markedsføringsloven har imidlertid hindret gründerne å nå ut til videregående elever under 18 år.
Nå har oppstartsselskapet som holder til på StartupLab i Oslo funnet en vei å få også elever i grunnutdanningen til å droppe smarttelefonen. I forbindelse med TV-aksjonen har de inngått et partnerskap med Unicef, der elever sparer poeng når de holder seg unna telefonen. 1 time = 1 skolebok til TV-aksjonen.
Tine og Microsoft har muliggjort samarbeidet og bidratt med 200.000 via Hold til TV-aksjonen nå søndag. Resultatene fra TV-aksjonen er fremdeles ikke klare, men foreløpig har det blitt konvertert over 170.000 kroner i skolesaker fra norske studenter via Hold. Blant annet har 23.000 blyanter og 1940 skolesekker blitt overført.
Bedre med ros enn ris
– Elevene fokuserer bedre, barn i konfliktrammede områder får muligheten til å gå på skolen, og partnere får sjanse til å markedsføre seg selv. Det er vinn-vinn for absolutt alle, sier gründer Maths Mathisen.
Han viser til et prøveprosjekt Hold har hatt ved Kongshavn videregående i Oslo som en innledning til samarbeidet.
– Der sluttet man helt å gi anmerkninger, det sier ganske mye. De brukte Hold 4,5 timer om dagen i hele pilotperioden. Vi mener at man heller skal rose barn og unge for at de holder seg unna telefonen, enn å straffe dem. Det er mye mer motiverende, sier Mathisen.
Lanserer i UK
I tillegg til å nå de 200.000 norske videregåendeelevene i Norge, satser Hold på et mye større bytte nå. I november lanserer de etter planen i Storbritannia. Der møter de et potensielt marked på 5,2 millioner elever og studenter.
De siste ukene har Hold-teamet brukt mye tid i Storbritannia, for å få innpass hos store merkevarer. Både Tesco, Pepsi og Coca Cola har vært på møtelista.
– Det er vel vanskeligere enn i Norge?
– Det tar lenger tid å få til avtaler. Vi sonderer og møter folk. Det går mye på nettverk, og herfra er det vanskelig å bygge opp det. Vi har landet de første samarbeidene med skoler, som kommer til å spre budskapet gjennom deres kanaler, sier gründer Vinoth Vinaya i Hold.
Hold har ikke planer om å hente investorkroner til samarbeidet, men vil starte arbeidet med dette over nyåret.
– Da vil vi kunne vise til resultater fra et større marked, og få mer oversikt over hvor mye den internasjonale satsingen vil koste, sier Vinaya.
Fem millioner inn
Selskapet ble startet av Florian Winder, Maths Mathisen, og Vinoth Vinaya i 2015, og lanserte i februar 2016. Hold har til nå hentet investorkroner fra Founders Fund 2, noen privatpersoner og kommunikasjonshusene 6.Sans og LOS&CO
I tillegg har de fått en million kroner i støtte gjennom StudENT-ordningen til Forskningsrådet. Innovasjon Norge har gitt dem støtte i to runder, og risikolån for videre ekspansjon.
Til sammen er det kanalisert fem millioner kroner inn i selskapet.