Deler av Listen-teamet, med

Hør, hør: Listen har hentet 23,3 millioner kroner

Publisert Sist oppdatert

Digitale hørselshjelpere klar for storsatsing i 2017.

Juleferien kommer sent i år for teamet i Listen. Men når julefreden før eller senere senker seg, kan de virkelig feire. Nå like før jul har hørselsgründerne landet en fundingrunde på hele 23,3 millioner kroner.

– Hva betyr dette for dere?

– Dette betyr alt. Nå kan vi ta selskapet til neste steg. Dette skal gå til utvikling og markedsføring, og det løftet vi har planlagt, sier CTO Ralph Bernstein i Listen.

De riktige investorene

Selskapet på StartupLab i Oslo lager en digital hørselshjelper, der man med smarttelefon og ørepropper skal kunne høre bedre i ulike sammenhenger.

Inven2 har bidratt med en million kroner i statlige preskornmidler i den nå avsluttede fundingrunden. Listen ønsker i første omgang ikke å gå ut med navnene på investorene bak de resterende 22,3 millionene, men det dreier seg om norske aktører.

CEO Snorre Vevstad forteller at de har tatt seg god tid til å finne de rette investorene. Interessen har vært stor, og runden ble overtegnet lenge før fristen som egentlig var i slutten av januar.

– Vi har snakket med ganske mange i løpet av høsten. Vi er strålende fornøyd med de investorene vi har fått, sier Vevstad.

Spennende 2017

Det går mot et svært spennende år for Listen. De er godt i gang med å utvikle løsningen mot et endelig produkt. Denne uka kjører de en julekampanje for å få testbrukere til sin nye betaversjon. Den inneholder både en hørselstest, og en fullversjon av hørselshjelperen.

– I jula møtes familien. Noen av de eldre vil kanskje ha TV veldig høyt på, men i stedet kan de bruke vår løsning til å forsterke lyden, sier Bernstein om kampanjen.

Applikasjonen er blitt behørig testet av gründerne og deres nærmeste, men nå vil de få svar fra eksterne brukere. Planen er å lansere offisielt i løpet av 2017.

Utvikler spesialpropper

Hoveddelen i produktet er en forsterkning av lyden, tilpasset brukerens hørsel. Det er også lagt inn en viss støyreduksjon. Det er egne profiler for lytting til musikk og et filter for taleforbedring.

Listen utvikler ikke bare algoritmene som bidrar til bedre hørsel, de går nå inn i en fase der de intensiverer arbeidet med å utvikle øreproppene som skal følge med. Systemet fungerer allerede med vanlige øreplugger. Men målet er å lage et par spesialtilpassede ørepropper i pakka.

Listen har vært i innledende kontakt med flere større teknologiselskaper som kan være med på utviklingen av øreproppene. På nyåret drar de til den store teknologimessa CES i Las Vegas. Der har heartech-gründerne booket inn en rekke møter med potensielle samarbeidspartnere.

– Det blir et spennende løp, konstaterer Ralph Bernstein.

Stort marked

Fundingen er selvfølgelig en gladnyhet for teamet, men det skjer også andre spennende ting – blant annet i det amerikanske markedet.

– Det ser ut til å bli en deregulering av høreapparatmarkedet.  De legger opp til å «avmedisinere» høreapparatene, sier CTO Bernstein.

Det vil potensielt bety at et stort marked åpner seg for løsninger av Listen sin type. Han viser til at det er 320 millioner mennesker i verden som har et høreselstap. Av disse har ti prosent et høreapparat. Kostnader, brukervennlighet, stigma, og andre grunner trekkes frem som årsaker til at dekningen er så lav.

En viktig grunn er imidlertid at noen bare trenger hørselsstøtte i visse situasjoner. Det kan være selskaper eller møter med mye støy, der selv relativt små hørselsproblemer er nok til at man ikke klarer å henge med. Listen vil favne den gruppa som trenger hørselsstøtte «on demand».

Utfordringer og konkurrenter

Det er fortsatt visse tekniske utfordringer. For eksempel er det for mye forsinkelse i dagens blutooth-overføring til at systemet til Listen kan brukes trådløst.  Mikrofonen på smarttelefonene er heller ikke optimale.

– Med testversjonen Listen Up vil vi få tilbakemelding på hele konseptet, så vi kan utvikle løsningen videre, sier Bernstein.

– Hva er forretningsmodellen, og hvor mye vil eventuelt systemet koste?

– Vi skal tjene penger på hele løsningen, både software og øreplugger. Det må bli billigere enn et høreapparat selvfølgelig. Men prisen blir avhengig av hvilken hardwaremodell vi velger, sier Bernstein.

Han viser til amerikanske undersøkelser som viser at brukerne vil være villig til å betale mellom 1500 og 3000 kroner for løsningen.

– Det finnes vel en del konkurrenter der ute?

– Det skjer mye spennende, og noen av de store aktørene er på vei inn i markedet. Det synes jeg er kjempepositivt. Hvis noen av de store drar dette markedet, er vi godt posisjonert til å ta en del av det. Vi har gjort mye riktig, men vi må fortsette å være flinke og smarte, sier Bernstein.

 


Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.

Sean Percival er ukens gjest i Shifters podcast, og i denne episoden, får vi høre om livet hans før han kom til Norge.

–Vendepunktet kom da jeg 18 år gammel flyttet til Las Vegas. Mitt liv var ikke på vei noe sted. Jeg bodde hjemme og var «en taper», for å være helt ærlig, sier Percival.

Han er innom sin tid i MySpace og da han gründet et selskap som solgte barneklær på abonnement, men som til slutt gikk dukken.

Og han gir sine syn på Trump, forteller om da han spurte Sylvi Listhaug om mangfold uten å vite hvem hun var, og hvorfor han nå har flyttet til Norge og har et ønske om at vi skal ta igjen svenske startups.

Hør på episoden her, eller enda bedre, last den ned i Itunes/podcaster. Hvis du har Android-telefon, kan vi anbefale appen podkicker.