Pouria Ruhi -- gründeren bak konsertappen Last Call -- foran Vulkan Arena, en av konsertarenaene som bruker appen. Foto: Benedicte Tandæther-Andersen

Høy takt for restplass-app for konserter

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 6. juni 2018

I løpet av en uke har antallet Last Call-brukere blitt doblet, og appen for usolgte konsertbilletter vokser videre.

Pouria Ruhi sitter på en café på Grünerløkka, like ved Vulkan Arena. Med den nye appen Last Call, som han har gründet sammen med tre utviklere skal blant annet Vulkan, men også andre konsertarenaer i Norge fylles oftere. Konseptet er at billetter til konserter selges rabattert via appen, dersom konserten ikke allerede har solgt ut alle billettene ennå. Ruhi forteller at ideen til appen kom fra frustrasjonen rundt halvfulle konserter, en idé mange ser ut til å like, nå når antallet nedlastinger har nådd 7500, med over en dobling siste uka.

— Ideen oppstod under gründingen av en annen startup som heter Lokalii, og i arbeid med den holdt vi på med flere prosjekter, blant annet med en scene i Oslo. De fortalte at de har ganske bra belegg på konserter, men det er jo ikke alltid de er utsolgt. Kontekst var viktig fordi vi jo visste at folk kan være veldig spontane når de kjøper ting på mobil, og det slo meg at her finnes det en bra match i å kunne distribuere sisteminutts billetter via push, sier Ruhi.

Lokalii, som Ruhi har gründet tidligere, er en app der brukeren kan kjøpe og selge unike opplevelser. Last Call tilbyr «restplasser» på konserter det er få timer igjen til, og til rabatterte priser. Som bruker må man likevel være på rett sted til rett tid, og kan dermed være så heldig at man får en helt uventet konsertopplevelse som avslutning på dagen.

Vil «de-googlifye» verden

Ruhi hevder at Last Call er en del av en trend i tiden, særlig innen informasjon og innhold.

— Nå er det så mye mas i samfunnet, men vi vil de-googlifye verden. Det er så mye informasjon nå, overalt. Mange har information overload, men vi vet jo hvem vi er og hva vi liker. Nå ønsker vi løsninger som spesifikt gir meg det vi liker — ikke alt mulig annet, sier Ruhi.

Han henviser til den dalende andelen unge på Facebook, som han mener viser at de synes innholdet er irrelevant. De velger seg i stedet tjenester som har akkurat det de ønsker, og Ruhi forteller at det er denne tankegangen de ønsker at Last Call skal bli en del av.

— Med Last Call har vi jobbet med å unngå oppsøkende innhold, samtidig som du skal få innhold hele tiden, basert på det du liker og hvor du er.

Ruhi forteller at mange reagerer med gjenkjennelse når de hører om ideen. «Åh, det har jeg også tenkt på», er ifølge gründeren ikke en uvanlig respons.

— Men sånn er det jo ofte med ideer. Jeg tror ikke det er sånn at én idé oppstår kun ett sted. Man er ganske naiv hvis man tror at «oooh, nå har jeg fått en god idé og den er jeg alene om!». Ideer oppstår til en hver tid, og identiske ideer oppstår veldig ofte samtidig, på ulike steder. Forskjellen ligger i hvem som gjennomfører, sier Ruhi.

På spørsmål om hvordan Last Call skiller seg fra tjenester som Ticketmasters «last minute»-løsning og Gametime, henviser Ruhi til at appen er laget for å tilby billetter for konserter og arrangementer svært kort frem i tid.

— Vi har bygget en løsning som fokuserer på å sende deg relevant informasjon, basert på hvor du er, med fokus på at det er rabatterte priser. Det vil si at du som bruker ikke trenger å oppsøke informasjon, den kommer til deg. Løsningen er også bygget på den måten at tilbyderen skal faktisk pushe rabatterte restplasser noen timer før forestillingen starter, dvs. at du som bruker ikke skal sitte på gjerdet å vente, derfor vet du ikke hva som kommer på LastCall, før tittelen pushes, og da med rabatt, forteller Ruhi.

Videre henviser han til at Gametime selger billetter til arrangement fremover i tid, og at disse ikke nødvendigvis er til rabatterte priser. Han forteller at det utover høsten vil komme flere tekniske løsninger som gjør at løsningen skiller seg ytterligere fra resten av markedet.

— «Break even» fort

Last Call har vært gjennom en seedrunde, og fikk der inn litt over en million. I tillegg fikk de 600.000 fra Innovasjon Norge. På spørsmål om hvordan det vil gå med Last Call i et femårsperspektiv, svarer Ruhi at han håper at startupen vil bli den største innen sitt marked. Samtidig mener han at det er for tidlig å si noe om hvordan det vil gå om fem år.

— Jeg tror det er en startupakilleshæl: Å fokusere for mye på det som skal skje om fem år, og ikke så mye på nå. Det viktigste er å «break even» fort, og komme i en posisjon der man tjener sine egne penger. Det er prioritet nummer én, for da står man i en helt annen posisjon for å tjene penger, sier Ruhi.

Per i dag er det syv eiere i Last Call, som har gått inn med ulike summer i selskapet. Ruhi eier den største andelen via selskapet Ruhi Holding.

Bransje: 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.