Scrimba er svært fornøyd med å ha greid å få 10,000 flere studenter til kodekurset de lanserte på lille julaften. Fra venstre: Per Harald Borgen, Sindre Osen Aarsæther, Magnus Holm. Foto: Heidi Hopstock
Kodestartupen Scrimba tredoblet: Tusenvis ville lære programmering i juleferien
Nå har teamet i Scrimba fått blod på tann, og skal fortsette mangedoblingen i 2018.
At juleferien har vært produktiv for Scrimba er det dermed liten tvil om. Scrimba bruker interaktivitet for å lære bort koding -- og lanserte sitt første kodekurs lille julaften. I løpet av de påfølgende dagene så de at brukermassen tredoblet seg fra 5000 til 15 000 individer. De har som mål å bli verdens beste kursplattform for koding -- en markedsplass der folk kan kjøpe kurs fra forskjellige lærere.
Fra eksperiment til alvor
I 2017 hentet selskapet 1,6 millioner kroner fra StartupLabs Founders Fund og svensk-danske Nordic Makers, i tillegg til 500,000 i investorpenger fra Alliance Venture.
I fjor drev de mest med eksperimentering, både med produktet og forretningsmodellen. Nå har selskapet funnet retningen de ønsker å gå i, så i 2018 er det vekst som står i sentrum.
-- Vi skal fylle opp med læringsinnhold, både kurs vi lager internt, men også kurs fra eksterne lærere. Det er viktig for oss å bevise at vi kan tiltrekke oss de beste lærerne der ute, de som allerede har mange tilhengere. I tillegg satser vi på å doble brukermassen vår noen ganger, samt å vise at det er mulig å tjene penger på produktet. Så 2018 blir et travelt år gitt, sier daglig leder Per Harald Borgen.
Kursene består av både videoer der koding blir lært bort, men også muligheten for at studentene når som helst kan klikke seg inn i koden og selv prøve ut det de kan eller lurer på.
Vil jobbe med å overbevise folk
Magnus Holm, medgründer og utvikler i selskapet, forteller at neste kurs kommer i løpet av januar, og at det tematisk vil være ganske likt det første kurset. Scrimba jobber også med å få inn eksterne kurs, og regner med at dette vil være klart om kort tid. På spørsmål om hvordan de ser på konkurransen fra de andre aktørene på markedet, svarer Borgen at de må jobbe med å overbevise.
-- Vi må rett og slett klare å overbevise folk om at det er enklere å lære av Scrimba-kurs enn av tradisjonelle videokurs, slik at de begynner å foretrekke oss fremfor våre konkurrenter. Da må vi jo også nå ut til dem i første omgang, så vi må være gode på markedsføring. Det at vi fikk 10.000 studenter på én uke fra vårt aller første kurs er definitivt en oppmuntring. Vi har funnet noen kanaler som fungerer bra, sier Borgen.
Sindre Aarsæther, teknisk sjef for selskapet, trekker frem det interaktive som nøkkelen til Scrimbas suksess.
-- Det er mange som tilbyr kodekurs på nett, så det er hard konkurranse om oppmerksomheten. Saken er dog at nesten alle tilbyr akkurat det samme, nemlig en spilleliste med videoer. Vår hypotese er jo at det å bruke tradisjonell video for å lære bort koding ikke er bra nok. Det er tungvint for lærerne, det er ikke interaktivt for elevene, det veier unødvendig mye, det er ikke indekserbart, sier Aarsæther.
Skryter av kurset
Scrimba forteller om fornøyde studenter. Brukerundersøkelsene viser ekstremt god respons, ifølge startupen. Noen tilbakemeldinger skiller seg likevel ut i mengden.
-- Den hyggeligste tilbakemeldingen var nok han som skrev at dette kurset var den beste julegaven han hadde fått på 12 år, sier Aarsæther.