Paul Scanlan, CTO i Huawei. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Huawei-toppen om norske forbindelser: – En fantastisk salgspitch

Publisert Sist oppdatert

I episenteret til det geopolitiske jordskjelvet som har rammet noen av verdens største tech-selskaper og skapt furore om utbygging av kritisk infrastruktur verden over, står Paul Scanlan, CTO i Huawei.

Da teknologidirektøren i den kinesiske teknologikjempen Huawei gjestet Oslo Business Forum onsdag denne uka, var det tredje gang for året.

– Hvorfor Norge? Vi følger med i timen. Vi er gode på forskning og utvikling, og på salg. Men vi har ærlig talt vært dårlige på markedsføring. Norge er viktig fordi de har et godt politisk styresett, samtidig som de følger med på globale hendelser og har gode verdier. I tillegg er innovasjon viktig her, sier Scanlan til Shifter.

– Så norske forbindelser er en god salgspitch?

– Ja, en fantastisk en. Norge har potensialet til å bli en supermakt, ikke i form av en trussel, men på en "soft" måte. Dere tror på menneskerettigheter, og fremforhandler fredsavtaler overalt. Den ambassadør-rollen og profesjonaliteten er en glimrende eksportfaktor, sier han.

Omstillingsvant

Det seneste året har vært røft for selskapet, som har havnet midt i handelskrigen mellom USA og Kina.

I mai ble Huawei svartelistet av amerikanske myndigheter, som mener potensielle bakdører i teknologien utgjør en sikkerhetsrisiko. Det resulterte blant annet i at deres seneste mobiltelefon, som ble lansert tidligere denne måneden, måtte lanseres uten tilgang til Googles applikasjonsbutikk Play Store.

Anklagene har også ført til nye diskusjoner i en rekke land om selskapet bør tildeles kontrakter for utbygging av kritisk infrastruktur, spesifikt 5G-nettet. Huawei står for store deler av dagens 4G-nett i Norge, men USA har satt europeiske partnere under kraftig press for å hindre at det kinesiske selskapet får fotfeste i utbyggingen av 5G-nettet i Europa.

Les også: Huawei kan bli utestengt fra norsk 5G-utbygging

Scanlan avdramatiserer det hele, og påpeker at de fortsatt har samarbeid med både europeiske og amerikanske partnere.

– Vi har forskningssenter på 26 ulike plasser verden rundt, utenfor Kina. Det inkluderer USA. Vi investerer også i amerikanske produkter. I fjor bidro vi med 10 milliarder til den amerikanske økonomien. Vi kjøper produkter om de er fra Qualcomm eller andre selskaper. Vi har et dypt samarbeid med Google, hvor vi har en kjempeinvestering, sier Scanlan, men legger til:

– Det som gjør det vanskelig, er skremselspropagandaen som foregår.

Han viser til en rapport fra britiske tilsynsmyndigheter hvor det ikke ble påvist funn av bakdører for kinesiske myndigheter i Huaweis teknologi, men samtidig påpekte "seriøse svakheter" i selskapets ulike programvare.

For å imøtekomme kritikken i rapporten, har selskapet satt av 2 milliarder dollar til forbedringer av programvaren.

Samtidig insisterer CTO Scanlan, som er en betrodd mann hos CEO Ren Zhengfei og har vært i selskapet i 11 år, på at selskapet åpner opp teknologien sin for myndigheter som har spørsmål.

– Vi har aldri vært nødt til å rapportere noe. Vi har aldri behøvd å fortelle vår historie. Nå lærer vi at folk frykter det de ikke kjenner. Jobben vår i år er åpenhet og gjennomsiktighet. Hvis man vil vite noe, spør. Vi ønsker å dele, og gi svar.

– Slik kan selskapene vi samarbeider med se at dette er i tråd med vestlig mønsterpraksis. Handelskrigen gjør det veldig vanskelig. Men vi begynte ikke med forretningskontinuitet i år eller i fjor. Vi startet for 30 år siden. Den gang videresolgte vi produktet til en tredjepart. Plutselig var det borte, og hva gjorde vi? Vi begynte å investere i FoU. Da vi ikke fikk drive forretninger i Shanghai eller Bejing, begynte vi i de vestlige provinsene - eller i Afrika, der det var litt enklere. Slike endringer er vi godt vant med, sier han.

Med i den norske 5G-kampen

Norske telekomoperatører vurderer i disse dager hvilke 5G-leverandører de ønsker å samarbeide med. Den kampen er Huawei "i høyeste grad" fortsatt med i, ifølge Scanlan.

– Likevel, når slike usikkerheter oppstår, forstår du at det vil være enklere å velge aktører fra land man er alliert med?

– Kan man ikke være alliert med noen, men fortsatt ha økonomiske bånd til andre? Vil du la innovasjon drive økonomien, slik man lenge har gjort i Norge, eller vil du være avskåret og bli fortalt hva du kan gjøre? Det ligger ikke i deres DNA.

Les flere saker om 5G her.

Valgfrihet

Som et svar på utestengelsen fra Googles appmarked lanserte mobilgiganten i august et nytt operativsystem ved navn HarmonyOS.

– Frykter dere at denne konflikten kan føre til et teknologisk skille mellom øst og vest?

– La oss se annerledes på det: man har valg i dag, som man har hatt før mellom Microsoft, Apple, og Google, eller Firefox, Netscape og liknende. Det har riktignok skjedd konsolideringer i markeder, og regolatører ser på disse sammenslåingene og oppkjøpene, og vurderer om de er bra for konkurransen eller forbrukeren. Dette vil definitivt få nye interessenter på banen. Ikke bare kinesiske, men også europeiske. Da vil man igjen få flere valg, tror han.

– Det blir ingen kamp mellom øst og vest, eller et delt marked. Vi får flere valg, slår han fast.

Dermed bør norske startups og andre aktører på ingen måte avskrive Kina som marked, mener han. Tvert imot vil verdigrunnlaget norske bedrifter bygger på være stabiliserende, og dermed særdeles attraktivt, ifølge teknologidirektøren.

– En ting man kommer tilbake til med nordmenn, er styresett og profesjonalitet. Man kan enkelt demonstrere verdien, og det er mye å hente for dem i Kina, sier han, og legger til:

– Hundrevis, kanskje tusenvis, av selskaper som kan bygge og teste prototypene dine til lave kostnader. Det er viktig for startups. Da trenger du ikke å selge sjela til en VC med en gang, samtidig som du får testet produktet i et marked med millioner av forbrukere og bedrifter. Du kan teste produktet og sjekke om det er akseptabelt og tilpasningsdyktig. Det betyr at du har en veldig rask "feedback loop" som tar for seg oppfinnelsen, prototypen og testing. Dette gjøres på en svært god måte i Kina, så jeg vil absolutt oppfordre norske selskaper til å ta del i dette.