Rui Carvalho (utvikler)
Vas Nallasamy (utvikler),
Nick Gains(CTO)
Tiago Tristao (utvikler)
Evrin Erdem, (CSO)
Murshid Ali (CEO)
Michel van Tol (Chief Investment Officer)
Peter Grimshaw (rådgiver). Foto: Huddlestock.
Huddlestock har begynt å tjene penger og inngått partnerskap med Saxo Bank. Går live i januar.
Det kunne blitt DNB som ble hovedpartner med Huddlestock, men utenlandske banker har vært mye mer fremoverlent, mener Huddlestock-gründer Murshid M. Ali. Derfor blir det den danske investeringsbanken Saxo Bank som vil levere alle bankkonti til Huddlestocks brukere.
Nå har selskapet inngått partnerskap med den danske investeringsbanken Saxo Bank.
–Hva betyr partnerskapet med Saxo Bank?
Annonse
Annonse
–De vil levere bankkonti til våre brukere, dvs at de også sikrer at ingenting skjer med pengene deres dersom Huddlestock skulle gå dukken. De er altså tredjepartsleverandøren som har bankkontoen. Vi har fått til en avtale der aksjehandler som gjøres på vegne av våre kunder har priser på linje med hva de proffe porteføljeforvalterne har. Det er en veldig god avtale, sier Murshid M. Ali, daglig leder i Huddlestock til Shifter.
–Hvorfor Saxo Bank og ikke DNB, for eksempel?
–De har bygd systemer som passer som hånd i hanske for fintech-selskaper. De er fremoverlente og utvikler løsninger for fintech, sier han.
Annonse
–Kunne DNB vært en partner?
–Ja, men det ble Saxo Bank.
Annonse
–Hvorfor ikke en norsk bank som DNB?
–Fordi de kom med et godt tilbud og de forstår forretningsmodellen. For norske banker er dette litt risikabelt. Vi har lenge hatt gode samtaler med flere av dem, men det endte opp ofte opp i «compliance»-avdeling (avdelingen som sørger for at alt blir gjort i henhold til eksisterende reguleringer og lovverk), sier han.
Annonse
Han forteller at alle deres samarbeidspartnere er utenlandske, men at kontrakten de har inngått med Saxo Bank også kunne vært inngått med norske banker.
– Da kunne vi beholdt denne verdiskapning i Norge i stedet for å ta det til utlandet. De norske bankene har vært flinke til å snakke med oss, de har vært med i loopen, men det å ta en slik risiko er vanskelig for en konservativ bankbransje. De vil nok vente litt på gjerdet til de ser det fungerer, så eventuelt slenge seg på, sier han.
De har vokst fra fire til åtte ansatte, og selv om selskapet opprinnelig er norsk, har de etablert seg i London og har valgt Storbritannia som base for å lansere produktet i Europa og senere resten av verden.
Første kunde på plass
Huddlestock har allerede begynt å tjene penger, og kan fakturere for 54.000 dollar, eller 455.000 norske kroner.
–Å tjene penger er et stort steg for en start-up, hva har dere solgt?
–Det er et selskap som selger sofistikerte trading-signaler til investorer i UK. De har gjort dette med stor suksess i snart 15 år, og ser på å integrere konseptet deres i Huddlestock, sier Ali.
–Dette må du forklare litt bedre.
– Et signal kan eksempelvis være informasjon om at oljeprisen går opp. Eller en økning i antall oljerigger. Disse signalene må konverteres til faktiske investeringsideer. I dette tilfellet kunne det utløst en investeringsidé i en spesifikk oljeaksje. Vår kunde spesialiserer seg på trading signaler og de trenger hjelp til å omgjøre det til konkrete investeringsideer, sier han.
–Men gjør de ikke det allerede i dag?
–Nei, ta for eksempel et IoT-selskap innen landbruk. De overvåker bevegelser i landbruksindustrien, så selger de den infoen til selskaper i landbruksindustrien som omgjør dette til rapporter som analytikere fanger opp og utvikler det videre til kjøpsanbefalinger. Det er veldig mange mellomledd. Vi tar informasjonen direkte fra disse selskapene og lar dem tjene penger på dataen direkte i aksjemarkedet. Vi representerer et helt nytt inntektsparadigme for dem. Det at informasjonstilbyderne betaler for å få bygget automatiserte systemer til vår plattform, betyr at de ser potensialet i Huddlestock, og det er ganske kult, sier Ali.
Går live i januar
–Dere skal lansere i januar. Hvordan vet dere at dere har riktig produkt for markedet?
–Vi tester systemet nå. Vi har 539 beta-brukere i et lukket system som bruker produktet og gir tilbakemeldinger. I januar blir alt live, men vi kommer til å åpne det gradvis for nye brukere, sier han.
–Hva er deres markedsstrategi?
–Vi vil la dagens brukere kunne invitere fem venner og la de nye brukerne invitere fem nye venner. I tillegg har vi en digital markedsføringsplan hvor vi vil utfordre eksisterende løsninger som Nordnet, og CMC, men vi må gjøre det gradvis slik at det er balanse mellom antall brukere og «investeringsråd-tilbydere», sier han.
Han forteller at neste steg blir å inngå partnerskap med banker.
–Vi jobber hardt med mange internasjonale banker. Vårt inntrykk er at de venter på at vi går live, men at flere av dem er interessert i å co-brande med oss. Det betyr at de kan tilby en løsning til sine kunder som er «powered by Huddlestock», så tar vi en årlig lisensavgift for det, sier han.
Ali forteller at Huddlestock nylig fikk sin godkjennelse av det britiske finanstilsynet.
–Vi har fått lov til å gjøre akkurat det vi ønsker. Etter at vi har gått live kan vi også rulle ut i Norge og resten av Europa. Vi har fått forespørsler fra Thailand, Japan og Kambodsja. Vi har en skalerbar modell. Hvis vi får traction, så kan vi bevege oss hurtig. Men etter London er det resten av Europa som står på agendaen, sier han.
Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på FacebookogTwitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.
Last også ned vår siste podcast med Lars Johan Bjørkevoll. For noen år siden reiste mannen som nå er en av topplederne i gründereventyret Xeneta, rundt i Europa i en folkevognbuss. I Paris besøkte han aldri Eiffeltårnet, og i Roma var han aldri innom Colosseum. I stedet møtte han mennesker – mange mennesker. Kommunikasjon var avgjørende, og det er det nå også. I denne podcasten forteller han om hvordan Xeneta har klart å få innpass i en konservativ shippingbransje.
Han forteller også om hvordan han har sett gründere gå på veggen, og at han selv bruker meditasjon for å få balanse i hverdagen. Om hvorfor alle kanskje ikke bør bli gründere. Om dårlig ledelse blant gründere. Om hvordan han på en menneskelig måte kvitter seg med ansatte som ikke fungerer. Om hvorfor han liker å hjelpe andre gründere. Om hvorfor business ikke er så annerledes enn kunstfoto. Om forskjellen på tyskere og amerikanere i business. Om hvordan det var å forsøke å starte gründerbedrifter på hjemstedet Skotterud før «knarken» kom. Om at han ikke tror roboter vil tørke ham bak når han blir en gammel mann. Samt mye mer.
Hør på episoden her, eller enda bedre, last den ned i Itunes/podcaster eller hvis du har Android-telefon, kan vi anbefale appen podkicker.