Maria Willoch og Marianne Bratt Ricketts i Vibbio.

Hun er Vibbios nye salgsdirektør

Knut Kristian Hauger, Kampanje

Marianne Bratt Ricketts ansetter fra dansk videostartup, og «gleder seg som en unge» over å få Maria Willoch ombord.

Nylig sprakk nyheten om at gründerteamet i Vibbio splitter opp, og Stine Norum forlater skuta. Nå fyller den gjenværende gründeren Marianne Bratt Ricketts på med nye folk, og henter en ny salgsdirektør, som ifølge referansene er «terningkast 6».

— Vi har i dag mange store kunder med på plattformen og har fått verdifull feedback. I løpet av februar vil vi lansere, men for å kunne skalere dette ordentlig trenger vi en salgsdirektør. Vi har ikke hatt noen egne salgsfolk og det er ledelsen og marketing-menneskene som har drevet salget. Det er noe annet med profesjonelle salgsfolk som har rutinene og som kan de nye og gode verktøyene. Det er først nå vi kan trykke skikkelig på gasspedalen, sier gründer Marianne Bratt Ricketts og legger til:

— Jeg gleder meg som en liten unge til dette! Kombinasjonen av den spissede video-applikasjonen og et kickass salgs-og marketingteam gjør oss skikkelig skalerbare fremover.

Ikke konkurrenter

Maria Willoch kommer fra en tilsvarende stilling i video-selskapet TwentyThree, men avviser at hun går til en konkurrent når hun nå pakker kofferten og flytter hjem til Oslo fra København.

— På ingen måte. Der TwentyThree har en plattform for distribusjon, analyse og konvertering fyller Vibbio behovet som kommer ett steg tidligere i arbeidsflyten, nemlig produksjon av innhold, som man senere skal publisere i forskjellige kanaler, kanskje via en plattform som TwentyThree. De to utfyller hverandre veldig godt, og behovet for den ene blir bare større av at den andre blir mer utbredt, sier hun.

Willoch sier hun har vært med på «en fantastisk reise» hos sin tidligere arbeidsgiver i TwentyThree,

— Jeg har fått muligheten til å være med på å bygge en internasjonal salgsstrategi og ett salgsteam fra bunnen av. TwentyThree var veldig tidlig ute med å snakke om video i markedsføring, og har helt klart vært med på å definere video-markedsføring som kategori, sier Willoch.

— Hvorfor bør norske selskaper bruke mer online video i markedsføringen sin?

— Det er en av de aller største trendene innen markedsføring, og det er ikke vanskelig å forstå hvorfor. Å inkludere video på en nettside kan øke konverteringsraten med over 80 prosent, sier hun.

— Flere samarbeidsflater enn konkurranse

Hos Willochs tidligere arbeidsgiver TwentyThree, sier gründer og administrerende direktør Thomas Madsen-Mygdal at Willoch har vært én av et team på 35 mennesker i København og San Francisco.

— Vi følger vår plan om å hente inn 20 mennesker i 2018 og skal vokse til over 50 ansatte. Maria har valgt å akseptere en stilling i et norsk selskap å flyttet tilbake dit. Det støtter vi og er glade for at hun kan bruke sin erfaring fra TwentyThree t il å ta et neste skritt i karrieren. Det som bygger økosystemer er nå tidligere ansatte tar med seg all sin erfaring inn i lederroller i nye oppstartselskaper.

Heller ikke Madsen-Mygdal mener Willoch går til en konkurrent og viser til at TwenyThree allerede er globale og mer markedsføringsorientert, mens han oppfatter Vibbio mer som en regional tjeneste som fokuserer mest på produksjon.

— Her er det flere potensielle samarbeidsflater, enn konkurranse, sier han.

Deler av saken er tidligere publisert i nettavisen Kampanje.

Ledige stillinger

Annonsørinnhold

Utviklet av Martin Grønneberg