Tom Arnøy i Zedge.

I dag går Zedge fra Trondheim på børs i New York. Verdi: En halv milliard

Publisert Sist oppdatert

Det trondheimsbaserte tech-selskapet Zedge inntar New York Stock Exchange

Zedge er en innholdsplattform for blant annet ringetoner, bakgrunnsbilder og ikoner for smarttelefoner og nettbrett. Det brukergenererte innholdet anvendes av flere titalls millioner brukere som ønsker å gi enhetene sine et personlig uttrykk, ifølge pressemeldingen fra Zedge.

Prissettingen på aksjen etter forhåndssalget antyder en selskapsverdi på rundt 500 millioner kroner, ifølge kommunikasjonssjef Thor Richard Isaksen.

Zedge har blitt lastet ned over 200 millioner ganger, og har i gjennomsnitt vært plassert blant de 25 best rangerte appene i Google Play i USA de siste seks årene, ifølge meldingen. Zedge mottok i 2015 utmerkelsen «Best Apps of 2015» av Google.

Selskapet lanserte Zedge på Google Play Store i slutten av 2009, og på iTunes App Store i 2012. Mer enn 30 millioner mennesker bruker Zedge hver måned, og selskapet henter i dag sine inntekter primært fra annonser.

− Å gå på børs er en betydelig milepæl for oss som selskap. Jeg vil takke våre brukere, ansatte, investorer og partnere for at vi er der vi er i dag. Nå gleder vi oss til fortsettelsen, sier CEO og medgründer Tom Arnø i pressemeldingen fra Zedge.

Selskapet nærmer seg 50 ansatte i Trondheim, i tillegg til ansatte og lokaler i New York og Helsinki.

− Vi har alltid vært et selskap med store ambisjoner. Nå har selskapet kommet til et punkt hvor det er riktig å gjøre noen grep for å tilrettelegge for enda sterkere vekst i årene fremover. Vi tror at dette på sikt vil skape mer verdi for våre aksjonærer, sier Arnø

Nå handler det mye om ekspansjon og rekruttering for selskapet.

− Videre vekst fordrer at vi fortsetter å rekruttere enda mer teknologikompetanse i verdensklasse. Med konkurranse fra blant annet Silicon Valley, New York og Bejing må vi ha de beste for å holde oss i front, sier Arnø.

Zedge jobber med nye forretningsområder på den eksisterende plattformen og ønsker i fremtiden å tilby blant annet tilpassede hjemskjermer som en ny eksponeringsflate for merkevarer.

− Vi anser hjemskjermen på mobiltelefonen for å være en av de viktigste ekponseringsflatene mot forbrukeren. Den store mengden brukere og datamengden vi sitter på, gir oss mulighet til å tilby målrettet innhold fra merkevarer som forbrukerne både etterspør og som de assosierer seg med, sier Arnøy.

Det amerikanske selskapet IDT kjøpte i 2006 90 prosent av aksjene i Zedge fra Arnøy og de to medgründerne for 3,4 millioner dollar. Arnøy har til nå hatt rundt fem prosent i selskapet, ifølge Adresseavisen.