Anders Svensson er sjef for ICA Sverige. Foto: ICA

ICA bryter milliardgrensen for nettmathandel. Kolonial.no ikke så langt bak.

Lucas Weldeghebriel

Lucas Weldeghebriel

Journalist og gründer i Shifter

Publisert 14. desember 2017

Den svenske butikkjeden ICA, bryter milliardgrensen for nettmathandel.

— Vi nærmer oss dermed på flere plasser å ha volumer hvor det er mer effektivt med sentrale e-handelslager. Vi kommer til å åpne e-handelslager i storbyregionene, og først ut blir et manuelt lager i Stockholm som vi driver selv. Det eksakte tidspunktet for når vi starter denne virksomheten, vil vi komme tilbake til, sier Anders Svensson, sjef for ICA Sverige, i en pressemelding.

I Sverige kniver ICA med den større tjenesten Mathem.se, men i slutten av november skrev bransjenettstedet Icanyheter at den britiske nettmatgiganten Ocado var i ferd med å starte et stort samarbeid med ICA.

Det britiske selskapet var en pioner inne nettmathandel i Europa og hadde i november en markedsverdi på om lag 1,5 milliarder pund.

Kolonial.no sikter mot 800 millioner

Karl Munthe-Kaas, daglig leder i Kolonial.no. Foto: Kolonial.no

Her hjemme i Norge, er det Kolonial.no som leder an i nettmathandelskampen. Kolonial.no regner med å omsette for om lag 800 millioner kroner i 2017, opp fra 424 millioner i 2016. Likevel annonserte de nylig at de måtte kutte 100 årsverk.

–Jeg regner med at vi krysser en milliard neste år, sier Kolonial-sjef Karl Munthe-Kaas til Shifter.

— Når utvidere dere til andre steder av landet?

— Vi vurderer ekspansjon fortløpende, sier han.

Meny ikke hakk i hæl

Meny annonserte nylig et samarbeid med Trines matblogg. Til tross for at de i januar i år sa de ville omsette for 500 millioner i 2017, er det reelle tallet nærmere 120 millioner kroner.

Marked.no omsatte for 43 millioner kroner i 2016, men har ikke sagt noe om prognosene for 2017.

Annerledes kamp i USA

Mens vi i Norge og Skandinavia fokuserer på nettmatbutikkene, er hovedfokuset i USA litt annerledes.

I går ble det klart at lavpriskjeden Target kjøper opp Instacart-rivalen Shipt for 550 millioner dollar. Disse tjenestene har fullt fokus på såkalt «last mile-levering». Med Instacart får du tildelt en personlig shopper som plukker opp varene i dine favorittbutikker og har dem på døra di innen en time.
Den store frykten er Amazon som tidligere i år kjøpte opp dagligvarekjeden WholeFoods.

I 2016 kjøpte Meny-eier Norgesgruppen seg inn i budbilfirmaet Zoopit, som fra før av hadde Schibsted på eiersiden. Selskapet har en plattform som kobler ledige varebilsjåfører med butikker som trenger varelevering. Men mens Shipt og Instacart har egne ansatte, bruker Zoopit «Uber-modellen» med selvstendige sjåfører.

Ifølge tall fra Dagligvarehandelen, omsatte norsk dagligvarehandel  for 169 milliarder i 2016, så netthandel er foreløpig ikke en stor trussel mot tradisjonell dagligvare.


Er menn bedre gründere enn kvinner?

Christine Steinsholt i Listfully har laget en podcast om hennes gründerreise. Foto: Lucas Weldeghebriel

Podcast alert! Christine har tatt permisjon fra jobben for å starte et selskap. I episode 5 diskuteres kjønn og entreprenørskap.

Last ned podcasten i Itunes eller den podcast-klienten du måtte bruke. 

Hør episoden her.