Spesial-podcast "impact-investeringer": Ida Faldbakken om jakten på «den gode gründer»
Tror norske startup-investorer kan velge en annen og mindre kynisk vei enn Silicon Valley, og leter etter gründere som kan bidra til at verden blir et bedre sted å være.
Konferansen med årets mest fancy navn (ja, selv "The Shift" når ikke helt opp) har et ganske fancy formål også - fremme investorer og gründere som vil bruke ny teknologi til å gjøre en forskjell. Denne uka lokker partner Ida Faldbakken i Nordic Impact med gratisbilletter til Katapult Future Fest 11.-12. mai, til den startupen som gjør størst «impact». Da vi i vår podcast nylig tok en liten impact-prat med Faldbakken, pekte hun på en trend der flere og flere investorer ønsker å gjøre noe godt for verden, samtidig som de tjener penger.
– Det dukker opp flere og flere case, men det er et godt stykke igjen, mener Faldbakken.
Hun synes norske oppstartsselskaper har en tendens til å tenke litt smått, i stedet for globalt.
– Vi må bli flinkere til å tenke utover landets grenser, og se hva vi kan bidra med. Hvis vi skal for eksempel skal lage grønnere byer, hvordan kan Norge være et godt testmarked.
Flere kvinnelige investorer
Selvaag-arving Tharald Nustads investeringsselskap Nordic Impact retter seg mot nettopp «den gode gründer». Selv kaller hun det «litt tilfeldig» at hun endte opp her. Hun fikk det hun kaller en aha-opplevelse for noen år tilbake, under fremleggelsen av en DNB-rapport om gründere, som blant annet etterlyste flere damer i startups.
– Hvis vi skulle få til det, måtte vi nok også ha flere kvinnelige investorer. Så jeg bestemte meg rett og slett for å lære å investere, sier Faldbakken, med henvisning til at «menn ofte investerer i menn»
Hun tror kvinner kan være med å bringe inn det menneskelige perspektivet i en teknologisk drevet verden.
– Utvikler man kunstig intelligens i dag, må man se på konsekvensene, ikke bare teknologien, sier Faldbakken.
Ferske i gamet
Såkalte «impact»-investeringer er et ungt fenomen, og selv i det globale miljøet kan man få inntrykk av at «alle kjenner alle». Nylig besøkte Faldbakken Norrsken i Stockholm, en impact-hub startet av Klarna-gründeren Niklas Adalberth.
Selv synes hun det er flott at de med penger flytter pengene fra veldedighet over til investeringer for «the greater good».
– Filantropi er helt fint det, men man kan skape større påvirkning ved å skape jobber og tjene penger, og samtidig investere videre.
Luksusgreie?
– Men sånne «impact»-investeringer – er ikke det en luksusgreie man koster på seg i gode tider, og når det blir dårligere tider, kapper man det?
– Alle jeg snakker med i miljøet er veldig tydelig på at dette er business. Det er heller det at man ikke skal være redd for å si at man kan tjene penger på å gjøre noe godt. Det er ikke slik at man enten er slem kapitalist eller god filantrop. Dette er en investeringsstrategi der man kan gjøre begge deler.
Hør mer i podcasten.
Husk å sette av 20. april, for da går vi «live» med konferansen The Shift– stedet å være denne våren for alle som bygger fremtidens selskaper:
Foruten en lang rekke ledende norske gründere kommer gründeren av Indiegogo, investorer fra Creandum, Northzone, Point Nine Capital, Bauer Venture Partners, EQT Ventures og mange, mange flere. Growth hacking, salg, funding, rekruttering og teknologi – og det du måtte trenge av triks og tips fra noen av de beste hodene.
Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.