Sebastian Siemiatkowski i Klarna.

Ukens Norden: Klarna-sjefer forsvant, og Quizkampen vant

Publisert Sist oppdatert

Svensk spørrespill gjør det stort i Asia, men ingen har svar på hvorfor så mange Klarna-sjefer har sluttet.

I Ukens Norden tar vi hver søndag en kikk på hva som har skjedd i nabolandene våre i uka som har gått.

Mange avhopp fra fintechsuksess

Fintechselskapet Klarna regnes som en av de aller største startup-suksessene i Sverige. Drøyt ti år etter starten har selskapet vokst til en tung aktør innen faktura- og finansieringsløsninger i Europa. Selskapet har en omsetning på omtrent tre milliarder svenske kroner, 1400 ansatte spredt over 18 land og har allerede vært lønnsomt i flere år.

Denne uken avslørte nyhetssiten Breakit at ikke mindre enn 15 toppsjefer har sluttet eller er på vei ut av selskapet. Noen helt tydelig årsak til avhoppene har Breakit ikke fått frem. Enkelte kritiske kilder peker på toppstyring og en røff ”grabbig” kultur, mens andre ser det som en naturlig utskiftning i et raskt voksende selskap der noen ønsker å gå videre i karrieren.

Kanskje henger det også sammen med at Klarna er på vei å ta neste skritt oppover i den finansielle næringskjeden. Selskapet skal være i en prosess med å få banklisens av den svenske Finansinspeksjonen, og en slik endring ville naturlig nok kreve en delvis ny organisasjon. Uansett kan det ikke være helt heldig å mangle finanssjef, vise-finanssjef, kredittsjef og risikosjef når du samtidig prøver å bli bank.

Quizkamp med asiatisk suksess

Den svenske startupen FEO Medias spørrekonkurranse-app Quizkampen har stor suksess i Asia. Lanseringen i Thailand ga én million nye brukere den første uken: Nylig ble spillet lansert i India, og Vietnam og Malaysia ser ut til å stå nest på tur, skriver DI Digital.

Når det kommer til quiz-spill der brukerne spiller mot hverandre i realtid er det vanskelig ikke å dra noen paralleller til Kahoot. De er begge omtrent like gamle. Kahoot ble startet i 2011, Quizkampen kom 2012. Kahoot skilter med omtrent 100 millioner brukere , mens FEO Media oppgir at Quizkampen har omtrent 80 millioner brukere på global basis. Og begge lager altså spørrespill som blir stadig mer populære verden over.

Det som fremfor alt skiller, er at Kahoot vil være en læringsplattform, mens Quizkampen fortsatt bare er et rendyrket spill – som faktisk til og med er blitt tv-show i Tyskland.

Den forskjellen kommer også til syne når man sammenligner den økonomiske utviklingen i selskapene. Resultat før skatt i 2015 var -8,4 millioner kroner for Kahoot, mens omsetningen endte på 3,4 millioner kroner. Tidligere i høst hentet Kahoot inn 85 millioner kroner i en ny fundingrunde, der Microsoft Ventures, Northzone og Creandum var blant investorene. Penger som skal brukes på utvikle læringsplattformen og bygge et ”globalt team”.

FEO Media eies på sin side 100 prosent av brødreparene Robert og Henrik Willstedt og Kalle og Olle Landin. De fire gründerne har ikke tatt inn en krone i venturekapital.

Da selskapet presenterte tallene for 2015 i april i år, var omsetningen på 126 millioner svenske kroner og resultatet før skatt på 68,5 millioner SEK. Riktignok omfatter det både Quizkampen og selskapets andre spill Pixduel, som i prinsippet er en bildebasert versjon.

Begge spillappene er gratis og selskapet tjener penger på kjøp i appen og reklame.

Jo flere kokker, jo bedre pc

Crowdfunding, crowdsourcing – det finnes mange ting som skal gjøres i fellesskap nå for tiden. Crowd-developing har vi derimot ikke hørt om tidligere – men det er vanskelig å kalle finske Eve Techs utviklingsprosess av sin nye tablet-pc for noe annet.

De har nemlig overlatt beslutningen om spesifikasjoner til sluttbrukerne. Batteritid, skjerm, porter, minne, tastatur – det meste har vært oppe til sluttbrukerne å bestemme etter det enkle prinsippet flest stemmer vinner.

Det ser ut til å ha vært en særdeles vellykket oppskrift for å få lojale kunder. Det endelige produktet ble nemlig lagt ut for salg som et crowdfunding-prosjekt via Indiegogo. Initialt ba Eve Tech om 75.000 dollar for å kunne levere den første omgangen maskiner i februar 2017. Disse er for lengst utsolgt. Selskapet er også godt i gang med å selge ut sending nummer to, med levering i april.

I skrivende stund har Eve Tech fått 1.058.296 dollar fra 2086 bidragsytere. Det er svimlende 1411 prosent mer enn de ba om. Ifølge det finske nettstedet goodnewsfinland.com slo Eve Tech den europeiske innsamlingsrekorden på Indiegogo allerede da de hadde samlet inn omtrent halvparten av det selskapet har nå.

For de som har lyst til å finne ut mer om hvilke spesifikasjoner ”folk flest” vil ha i en tablet-pc, kan dere gjøre det her. Det ser utvilsomt ganske så bra ut.

Du har nettopp lest en sak på nettavisen Shifter

Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.

Last også ned vår seneste podcast med Lauga Oskarsdottir, ny daglig leder på StartupLab. Der forteller hun om tiden som hjemløs i New York, før hun hadde stor suksess med gründereventyret United Influencers, et bloggernettverk med 2,3 millioner følgere. Hun forteller også om hvordan alt gikk så bra at hun til slutt pådro seg «Impostors Syndrome», en mental tilstand der man innbiller seg at man er en «fake».  I tillegg får du høre om hvordan StartupLab har ryddet opp etter den krevende "kvinnesaken", og ikke minst om hvorfor hvorfor gründere ikke trenger å jobbe døgnet rundt. Og selvfølgelig mye annet til inspirasjon.

Abonnér på Shifter i iTunes, eller der du vanligvis lytter på podcast. Hør hele episoden her: