Maja Adriaensen om behovet for å få folk ut av komfortsonen.

Maja Adriaensen: "Derfor drar vi 300 personer til fjells for å mingle"

Publisert Sist oppdatert

"Vi kan ikke kopiere Silicon Valley, vi må skape noe eget," skriver Maja Adriaensen, leder og gründer av Startup Extreme.

Over 30 investorer, fra Asia til USA skal møte over 70 norske oppstartsselskaper på årets mest uvanlige arrangement - Startup Extreme i Voss. I tillegg kommer over 25 journalister fra anerkjente medier fra Japan, Tyskland, Estonia, Spania, Italia, Sverige, USA. Våre gjester har vært med på å skape globale internasjonale suksesser som King, iZettle, Gelato, jobbet med filmskapere som Oliver Stone og gitt råd til EU-kommisjonen på nye teknologier som blockchain. Dette har vi jobbet med de siste månedene på tvers av byer og land med et mangfoldig team som gjenspeiler det internasjonale fokuset vi har i programmet vårt.

Hele landet

Startup Extreme ble startet i 2015 med et mål for å sette Norge på det internasjonale innovasjonskartet. Hvorfor drar vi med oss gjester fra hele verden til Voss? Hvorfor ikke bare lage noe i Oslo i nærheten av flyplassen, i stedet for å slå opp telt midt i fjordene og takle et logistisk eventyr med 300 gjester? For oss er det et bevisst valg år etter år. Norge er så mye mer enn Oslo, og når vi inviterer hele verden til oss, ønsker vi å vise den brede verdiskapingen som skjer i hele landet, i alt fra oppstartsselskaper innenfor IT, energi, shipping eller akvakultur.

Vi kan ikke kopiere andre økosystemer, vi kan bare bli inspirert av de som lykkes og skape noe eget. Det finnes ingen andre events for de som brenner for nyskaping og teknologi hvor vi i stedet for formell mingling drar våre gjester til fjells, vekk fra kontor og komfortsoner, og ut til aktiviteter som fjellvandring og fallskjermhopping. Gründere og investorer og journalister får anledning til å møtes og bli kjent under helt nye omstendigheter. Det bidrar til å skape gode vennskap som igjen kan resultere i mer verdiskaping, nye teknologier, nye arbeidsplasser i Norge og på tvers av landegrenser.

Fra liten til større

Det er en kraftig bølge av nye oppstartsbedrifter i Norge som i dag, og det blir stadig flere. Vi som jobber med å skape en god grobunn, et økosystem, så de nye selskapene kan holde tritt med den vanvittige utviklingen. Vi må agere raskt, og sørge for å tilføre nødvendig kompetanse, nettverk og ressurser slik at flere gründere lykkes med deres globale satsing og videre vekst.

Tema for Startup Extreme i år er hvordan gå fra oppstartsbedrift til vekstselskap. Begrepet “scaleup” har i de siste årene blitt innført som et nytt begrep i oppstartsmiljøer verden over. Vi velger å se bort fra hypen i bruk dette ordet og andre begreper i oppstartsverden, bak buzzordene ligger det viktige poenger og læring. Ifølge forskning fra World Economic Forum vekstbedrifter er de virkelige skaperne av nye arbeidsplasser, teknologier og verdi i samfunnet. Vekstbedrifter er noe vi har fokusert på i mange år uten å kalle det scaleups.

Likevel, det som er interessant med det begrepet, er at det gjør det mer tydelig for utenforstående hvilken fase oppstartsbedrift befinner seg i. Hvis før alle var startups, til og med giganten som Spotify, så i dag kan man først være en oppstartsbedrift, og så blir man en vekstbedrift. Den skillen hjelper oss i økosystemet til å være mer bevisste på hva er det startups trenger for å gå over i neste fase. Det gjør oss mer bevisste på hva slags hjelp de trenger for å virkelig bli skaperne av nye jobber og mer verdi i samfunnet.

Det er også en sunn justering fra en potensiell hype rundt startups opp mot fokus på verdiskaping. Folk skal få lov til å lage apper og drive med få ansatte i firma over mange år, men hvis det finnes norske bedrifter med potensiale til å bli mange hundre ansatte, skape nye verdier, så er det vår felles samfunnsoppgave å hjelpe dem opp og fram i verden.

Utfordringer

Det er ikke en enkel oppgave. Det norske markedet er lite, og enkelte sliter med å komme seg ut internasjonalt. Vi mangler talenter som har drevet med kommersialisering og salg i en internasjonal skala. Vi mangler også flere investorer som vet hvordan man kan ekspandere internasjonalt. Det holder ikke å være et selskap med en god ide. Vi trenger rett og slett et økosystem, et fundament for at flere kan ta det store skumle steget ut i verden.

På lik linje med modige gründere som som satser mye på drømmen om å skape noe nytt, satser vi også på å skape annerledes møteplasser som Startup Extreme. Jo mer autentiske vi er, jo større er sjansen for å bli lagt merke til i mylderet av konferanser verden over, og at internasjonal kompetanse legger merke til og hjelper våre oppstartsbedrifter og miljøet rundt.