Telenor faller på innovasjonsmåling
Indeksen, som i år lages for andre gang, måler hvordan kundene oppfatter selskapers innovasjonsevne og hvor attraktivt et selskap er sammenlignet med konkurrentene, skriver Dagens Næringsliv. Kundene blir også spurt om de fortsatt vil være kunder.
Norges Handelshøyskole (NHH) står bak undersøkelsen som omfatter 74 selskaper. I år som i fjor er det Ikea og Sbanken – tidligere Skandiabanken som topper listen. Telenor lå på fjerdeplass for et år siden, men nå må selskapet ta til takke med en femtende plass.
– Telenor har havnet i en bakevje. De må rykke nå, for å komme tilbake i spillet, sier NHH-professor Tor W. Andreassen.
– Hvis de ikke får ut kreativiteten og kraften i gode, kreative løsninger som markedet vil ha, så oppfatter kundene dem bare som store, og da spørs det hvor lenge de blir det.
Selv kan ikke Telenor se noen umiddelbar grunn til nedturen, som plasserer dem bak viktige konkurrenter som Telia og OneCall.
– Vi må kanskje bli flinkere til å kommunisere hva vi jobber med innen innovasjon, slik at folk i enda større grad blir klar over hvor sentralt modernisering og innovasjon står på Telenors agenda, sier Bjørn Ivar Moen, mobilsjef i Telenor Norge.
NTB.