Øyvind Holm-Johnsen (35) og Markus Aarstad (26) bygger sin tjeneste på Facebook Messenger. Foto Sure!

Markus (26) og Øyvind (35) bygger en startup på Facebook Messenger

Publisert Sist oppdatert

Når direktemeldinger er større en selv Facebook, er det noen som ser en mulighet til å bygge sin business på disse plattformene.

Direktemeldingsplattformer har eksistert lenge. Noen av oss er så gamle at vi husker da ICQ dominerte messenger-verdenen. Deretter var det Microsoft sin MSN som hadde herredømme. De siste årene har WhatsApp og Facebook Messenger hatt en sentral rolle i vesten, mens Kina har sin WeChat.

–Pr april i år ble det gjennom Facebook Messenger og WhatsApp (eies av Facebook) sendt 60 milliarder beskjeder hver dag. Direktemeldinger som en plattform er større enn selve Facebook, og det er den mest brukte smarttelefon-funksjonen i USA, sier Maya Baratz Jordan, forsker på direktemeldingsplattformer og kunstig intelligens ved Harvard, til Shifter da vi møtte henne på «An interesting day»-seminaret i august.

Hun viser til en rapport fra Bussines Insider, som slo fast ved begynnelsen av 2016 at de fire største direktemeldings-appene: WeChat, Viber, WhatsApp og Facebook Messenger har flere månedlige brukere enn de fire største sosiale medier-appene: Facebook, Twitter, Linkedin og Instagram.

Når Facebook nå har lagt til betaling gjennom sin messenger, vil det på den ene siden utfordre norske aktører som Vipps, mCash og Mobile Pay, og på den andre siden bety at det åpner seg en ny plattform hvor det kan vokse nye tjenester og dermed en stor mulighet for gründere med gode ideer.

Forskeren er enig.

–Jeg tror det finnes en stor mulighet for startups til å bygge selskaper på toppen av direktemeldingsplattformer, sier hun til Shifter.

Maya Baratz Jordan holder foredrag om direktemeldingsplattformer på "An Interesting Day" i august i år. Foto: Lucas H. Weldeghebriel

Lanserte personlig tips-tjeneste på Facebook Messenger

En av de som benytter seg av sjansen, er tjenesten Sure!, en personlig concierge-tjeneste i chat-format, støttet av kunstig intelligens (AI), som lar deg stille spørsmål om et konkret sted eller reisemål og få tips til restauranter og aktiviteter.

Siden i fjor høst har Markus Aarstad (26), og makker Øyvind Holm-Johnsen (35) jobbet med ideen. De deltok i Angel Challenge i Oslo, men kom ikke videre fra de innledende rundene. Nå har de lansert tjenesten på Facebook Messenger, men det er ikke AI som svarer på spørsmålene foreløpig. Det gjør de selv.

–Det kan gå fra fem brukere på én dag til 0 på en uke. Det er veldig opp og ned, sier Aarstad til Shifter.

Han tror at direktemeldingsplattformer er en perfekt plattform å lansere en concierge-tjeneste på.

–Samtale sier mye mer om intensjon enn et søk, dette gjør at vi kan gi svar som er bedre tilpasset konteksten du leter i, sier Aarstad.

Slik ser det ut for en bruker av tjenesten Sure!

Samarbeider med Airbnb-tjeneste

–Hvordan kommer folk i kontakt med produktet deres?

–Vi kjører et samarbeid med Lotel (airbnb-tjeneste), hvor vi legger igjen kort til turister i leiligheten de bor i. Vi har også brukt litt på Facebook-markedsføring, men vi ønsker ikke for mange brukere heller, vi svarer tross alt på alle henvendelsene selv. Det er der man må begynne, sier han.

Tjenesten vil etterhvert benytte seg av maskinlæring for å selv kunne svare på samme spørsmål som agentene har besvart tidligere. Han mener uansett at det ikke er en konkurranse om det beste AI-et, men om den beste lokalkunnskapen.

–Vi konkurrerer ikke i AI og maskinlæring. Vi konkurrerer i «lokal utforskning». Både Google og Facebook tilbyr naturlig språk-prossesering (NLP) gratis som åpen kildekode, siden store datamengder er nøkkelen for å lage et godt system. Når det kommer til maskinlæringsbiten, så skal vi definitivt lage den selv, forteller han.

–Vil dere ikke kunne møte ganske tøff konkurranse fra eksisterende reiseaktører som Expedia og TripAdvisor?

–Expedia selger hotellrom, ikke lokalkunnskap. Tjenester som Tripadvisor er basert på brukeranmeldelser, hvorav opptil 30 prosent er falske. Man kan derfor ikke stole på dataen fordi den blir manipulert av industrien, fordi tips blir kjøpt av annonsører eller fordi det er for vanskelig å skjønne om man kan relatere seg til de andre som har skrevet anmeldelser, sier han.

Vil bli en digital concierge-tjeneste

Et annet problem med eksisterende tjenester er ifølge Aarstad et for stort tidsgap fra det skjer noe offline til det reflekteres online.

–Tiden fra det dukker opp et nytt råbra sted, til det er på topp hos Tripadvisor er alt for lang, sier gründeren.

Han mener concierger på de største hotellene er det beste eksempelet på det de gjør i dag.

–De har god oversikt over byen. En etablert hotellkjede med stor internasjonalt nettverk, er derfor det jeg ser på som største mulige konkurrent, sier han og legger til: Men de er redde for å disrupte seg selv, understreker han.

Ikke bare fokus på turister

Deres «go-to-market»-strategi er å tilby løsninger som hotellene selv kan brande og implementere. Slik at hotellene får en digital concierge-tjeneste de kan tilby sine gjester.

–Vi prøver å bli grensesnittet til lokalkunnskap i verden. Vi ønsker å begynne lokalt og tilby tjenester til dem som bor i en spesifikk by, og deretter hjelpe dem når de reiser ut. Det er smartere å gjøre det på den måten. Hadde vi fokusert kun på reisende, ville vi vært aktuelle for kundene kun når de reiser, kanskje en til to ganger i året, sier han.

I tillegg til at teknologien vil være et tilbud til hotellene, vil Sure! også ha et direkteforhold til hver bruker, slik at dersom en bruker tar kontakt, vil det være data tilgjengelig som gjør hotellene i stand til å yte bedre service til sine gjester, poengterer Aarstad.

–Hotellene i dag vet ikke så mye om kundene sine. Er du medlem i et hotell sitt kundeprogram vet de i beste fall hvor ofte du bor hos dem, og om du liker rom nærme eller langt fra heisen.

–Hvordan skal dere tjene penger?

–Både på å lisensiere ut tjenesten til hoteller, men også ta en cut av salg av hotellrom og flybilletter via egne kanaler.

Avslag fra Innovasjon Norge

–Internasjonalt finnes det et titalls konkurrenter, Blant annet Hello Scout og en rekke andre. Hvorfor vil akkurat dere lykkes?

– Det er to ting jeg mener de andre gjør feil. Det ene er at de tar betalt av forbrukeren. Da blir det bare en ny type concierge som du i dag får via eksklusive kredittkortavtaler. Vår filosofi er å demokratisere lokalkunnskapen og at tjenesten er like relevant for de som bor i byene som de som bare er på besøk. Det andre er at de satser på hele verden med en gang, uten å ha lokalkunnskapen. Vi kunne også satt 100 stk i India for å google et svar på hver henvendelse. Datakvaliteten blir ikke noe bedre av den grunn, det bare avlaster deg som bruker for researchen, forteller han.

Foreløpig har de ikke hentet inn ekstern finansiering, og de har fått avslag på søknaden fra Innovasjon Norge, men de gir ikke opp.

–Hva er neste milepæl?

– Det er å få vår første betalende bedriftskunde, samt å bevise at vi kan endre brukervaner fra å gå på TripAdvisor og Google. Vi har lyst til å bevise de for oss selv før vi henter penger, sier han.

– Hvilken bakgrunn har dere? Hvorfor skal en investor tro at akkurat dere to klarer å gjennomføre dette?

–Øyvind har vært med på å starte selskaper tidligere, og tatt mye lærdom på veien - både positivt og negativt - inkludert erfaring med forretningsutvikling og det å bygge en organisasjon. Han har en bachelor i finans og tar en master i strategi og forretningsutvikling ved NTNU, sier Aarstad, som selv har snart seks års erfaring med produktutviklng, UI/UX-design og digital strategi.

–Jeg har erfaring fra Valyou, Schibsted, VG og har jobbet med produktutvikling og design på tvers av Schibsted sine norske mediehus, sier gründeren, og legger til at de også har rekruttert utvikleren Maziar Kosarifar fra Iran.

Liker du artikler som dette? Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg selvsagt på nyhetsbrevet vårt.

OBS!!! NYHET!! Vi har lansert podcast! Søk på "Shifter" i podcast-klienten du vanligvis bruker.

I Shifters første podcast forteller Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas om hvordan de startet selskapet, hvilke utfordringer de støtte på og hvorfor han ikke har tro på matkassene.