Marie Mostad, medgründer i inzpire.me ombord i EntrepreneurShip. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Inzpire.me doblet veksten på ett år: Nå setter «influencer»-gründeren seil mot nye markeder

Når tiden ikke strekker til, finner Marie Mostad roen med sjøskvulp. Men som gründer har hun det travelt, og neste marked ut er USA.

Startup-livet har en egen tidsenhet, ifølge inzpire.me-gründeren.

Én uke tilsvarer omtrent ett døgn.

Og når tiden ikke strekker til, finner gründeren en helt spesiell ro gyngende i takt med sjøskvulp.

Helst ombord i en båt. Og aller helst ligger den til kai i Fjällbacka i Sverige. Eller på Koster utenfor Strømstad.

– I fem, seks uker var vi ute i båten. Hver sommer. Annethvert år i Sverige og Norge.

Hun husker «de rare tingene».

Som å ligge i stikkøya, med kjøkken-lemmen bare centimeter over hodet. Hun pleide å våkne av dunket, men lot alltid som om hun sov, bare litt til.

For plutselig luktet det egg og bacon.

– Det er et godt minne.

På tre år har inzpire.me-gründeren samlet 16.000 influencere på egen plattform. «Matchet» en kokk, en kunstner, en fotballspiller, en mote-blogger og en teknologi-profil – med riktige annonsører, ideelt sett mange ganger.

Stramt regime

– Og ferie-vennene! De husker jeg også godt.

Mostad er tilbake i familiens motorbåt, kanskje i Risør, favoritten langs sørlandskysten.

I realiteten på en benk i Shifters sommerbåt ved Aker Brygge. Hun måtte kaste seg på en sykkel, møtet med en ansatt dro litt ut.

– Jeg var et sosialt barn, også på båtferie. Det første jeg gjorde var å titte etter noen å være med. På vann eller i land. Det var alltid et barn.

I voksen alder har hun tenkt mye på det. Båtlivet.

– Det er liten plass, et stramt regime og alle må bidra. Dere drar til nye steder, du må snakke med nye mennesker og ta ansvar selv. Jeg tror det er veldig sunt for et barn.

For plutselig har du bare ett døgn. Startup-livet tvinger deg på leit etter investorer, ikke en ferie-venn, sånn cirka like gammel, «hun-vil-sikkert-leke».

– Men jeg syns det oppriktig var gøy å bli kjent med investorene også. Jeg er jo bare veldig heldig som får ta en kaffe med noen så kompetente mennesker, som jeg ser opp til.

«Brain-storming»

Inzpire.me har sagt nei til flere investorer, samlet «drømme-teamet» – og hentet åtte millioner kroner.

Oppskrift?

– Istedenfor å komme nervøs inn til møtet, tenke at jeg skal selge inn ideen og overbevise denne personen, så endte jeg opp med mer «brain-storming».

– Litt sånn: «Hva tenker du?»

Kundene sitter primært i Norden, men også Tyskland, Frankrike, England, Italia og Spania. USA er neste marked ut.

– Kanskje få noen føtter på bakken der, få inn noen investorer som enten er i USA – eller som har et godt nettverk der.

Mostad har studert ved NNH, jobbet i en amerikansk startup, stått i finalen under den store pitche-konkurransen på Slush Tokyo – og hun har lært. Masse.

– I en startup skal jo alt skje så raskt, men akkurat når det gjelder ansettelser, må man bruke god tid. Sørge for at personen får møtt teamet, la de få prøve seg i praksis.

– Deilig frihetsfølelse

I 2016 «pushet de plattformen ut døra», før den egentlig var ferdig. Året etter sto kommersialisering og penger på planen.

Nå handler det om skalering og salg.

– Vi ser at vi kan gå i pluss til høsten, så nå er vi veldig fokusert på inntekter.

– Og når vi kommer dit, kan vi ta gode valg, basert på hva vi mener er riktig for selskapet videre. Ikke fordi vi er i en penge-skvis.

Hun tok båt-førerprøven i fjor, tenker nå at det burde vært ha en obligatorisk praktisk del.

– Man skal ha respekt for havet. Så jeg tror jeg må ta meg med pappa eller noen andre i første omgang. He he.

Men det er en drøm, det også.

– Å dra avgårde på egenhånd i båten. Det må være en utrolig deilig frihetsfølelse.
_____________________________________________________________________________________

INZPIRE.ME

Marie Mostad gründet selskapet sammen med Mats Lyngstad i 2016, og fikk tidlig drahjelp fra engleinvestorene Even Aas-Eng og Tim Nilo i Venture Factory. Etter rundt ett år vokste inzpire.me til rundt 7000 «influencers», og nå har plattformen med et team på 17 personer, knyttet til seg over 16.000.

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Ledige stillinger

Annonsørinnhold

Utviklet av Martin Grønneberg