Det måtte en smartklokke for blinde til, for å slå Inzpire.me i finalen i Slush Tokyo: Men for Marie Mostad ble finalen en stor bonus
Inzpire.me og Marie Mostad måtte se seg slått på målstreken av en smartklokke for blinde. Men ble favoritten til et flyselskap, og vant en haug med turer til Asia.
Det begynte med 80 selskaper. Dette ble til 20 selskaper i går kveld. I dag tidlig plukket dommerne på Slush Tokyo ut fire selskaper som skulle gå videre til finalen. Inzpire.me var en av disse. I finalen måtte de imidlertid gi tapt for Dot Incorporation, som lager en smartklokke for blinde og svaksynte.
- Det var en verdig vinner. Og jeg synes det er flott at de får penger til å fullføre sin visjon, sier Marie Mostad, nå rett etter finalen torsdag formiddag norsk tid.
Og det var en tydelig rørt gründer Eric Kim som tok i mot prisen på ti millioner yen, der halvparten var investeringer og den den andre halvparten var cash.
- Jeg vil takke alle som har gitt meg muligheten til å gjøre en forskjell. La oss endre verden sammen, sa Kim fra scenen.
Bonus!
Inzpire.me kom imidlertid "på pallen" av de fire startupene i finalen. De vant awarden fra Japan Airlines, en pris på ikke mindre enn 275.000 bonuspoeng - noe som tilsvarer noe sånt som åtte turer frem og tilbake fra London. Dermed ligger det an til noen flere Asia-turer for den norske startupen.
- Nå kan vi fortsette på det vi har startet her, sier Mostad.
- Det er jo gøy for dere at et flyselskap synes dere var den beste startupen. Ny kunde?
- Det var det første jeg tenkte! Flyselskaper er absolutt potensielle kunder. Det har vært flere i den kategorien som har vist interesse mens jeg har vært her. Og da vi ikke vant, så var det en super premie, i og med vi er en global plattform. Og jeg har jo sett nå hvor mye man kan få til med føtter på bakken, sier Mostad.
Drama
Marie Mostad sørget for god dramatikk hele veien. Lenger ned i saken omtaler vi hvordan det var drama før hun gikk videre til semifinalen. I finalen viste det seg midtveis i presentasjonen at hun hadde fått feil presentasjon på storskjermen, så det ble en dose improvisasjon.
Hun sto for litt dramatikk i semifinalen også. Kort tid før hun skulle på scenen i semifinalen, oppdaget hun at pitchen skulle være fem minutter lang, ikke tre minutter som hun hadde trodd. Det ble justering i hui og hast.
- Jeg er mest fornøyd med at jeg klarte å lande en god pitch på så kort varsel, sier Mostad.
Mostad er ikke nevneverdig opptatt av premiene i konkurransen, men mer opptatt av scenetiden.
- Det betyr veldig mye, spesielt fordi det vi driver med er et volumspill, og vi vil aldri lykkes med bare en håndfull kunder. Det å få denne eksponeringen i en helt annen del av verden er gull verdt, fastslår hun.
Da Shifter spurte henne tidligere i dag hvordan hun forberedte seg til finalen, svarte hun følgende:
- Jeg forbereder meg "as we speak" med å gå i sirkler og snakke med meg selv backstage. Og så følger jeg Tobias Bæck sitt råd: "Bare gjør som du gjorde på karaoken her om dagen, Marie".
Etteranmeldt
Inzpire.me har vokst til 6500 «influncers», fra litt over 3000 da Shifter forrige gang intervjuet dem i fjor høst. Det fortsatt ferske selskapet med plattformen som kobler "influencers" med annonsører, er inne sluttspurten på finansieringsrunde, men gründer Marie Mostad dro denne uka til Slush-konferansen i Tokyo for å ta en nærmere kikk på det asiatiske markedet. 500 startups, 200 investorer, 250 journalister er blant de som deltar på konferansen.
Det ble full klaff etter at hun først gikk videre til semifinalen i den offisielle pitchekonkurransen, med litt drama i forkant, altså. Da hun meldte seg på, hadde nemlig fristen for pitchekonkurransen allerede gått ut.
– Jeg ble med på en «open stage»-sak, men synes det ble for lite sving over det. Så jeg fikk tak i de som organiserer Slush i Tokyo, sa at jeg synes «open stage» var litt stusselig, og at jeg ønsket å være reserve på den virkelige pitchekonkurransen, forteller Mostad.
Hun sørget for å være tilgjengelig og ha USB-pinnen med pitchen klar i lomma.
– Dersom jeg fikk muligheten, skulle jeg iallfall ikke bli hindret av at jeg hadde mac’n stående på hotellrommet, sier Mostad.
Hadde nesten gitt opp
Men det varte og rakk, før det skulle vise seg å bli pitching på Mostad.
– Det skulle være 10 innledende runder, og da runde 10 kom var det sent på dagen, og jeg hadde gitt opp hele greia. Plutselig kommer det en dame fra Slush løpende, og sa at de manglet en person, forteller Mostad.
Fem minutter senere sto hun klar backstage, og i ettermiddag norsk tid var det klart at Maria Mostad hadde imponert så mye, at hun hadde sendt norske Inzpire.me videre til semifinalen – som en av 20 startups blant opprinnelig 80 selskaper.
– Gjør du noe annerledes her enn det du ellers gjør?
– Jeg tilpasser det alltid. For det første er jo tallene våre endret fra gang til gang. Det er ulike ting ulike publikum er ute etter, og markedet er annerledes i forskjellige lokasjoner. Jeg tar alltid en lokal vri, forteller hun.
Ikke "lost in translation"
– Men hva er annerledes for dere i Tokyo?
– Vi har jo sett at vi har noe «traction» i Asia, men vi har ikke gjort noe med det. Så jeg er jo her for å se hvilke forutsetninger som må ligge til grunn, før vi gjør et eventuelt fremstøt, sier hun.
I dag har Inzpire.me de fleste av sine «influencers» og annonsører i Europa og USA. Det er flere spørsmål hun stilte seg om hvordan plattformen må endres, før hun ble med på turen som er i regi av Oslo Business Region.
– Er det viktig med yen som betaling på plattformen? Bør vi oversette den til japansk? Er det andre sosiale kanaler her? Det jeg har funnet ut, er at valuta ikke er så viktig, men språk er avgjørende, og sosiale kanaler er veldig forskjellig, sier hun.
Mostad hevder at japanerne ikke er like tilbøyelig til å bruke Facebook, mens Twitter, i motsetning til Europa og USA, er i enorm vekst. Samtidig er det fire til fem kanaler som man ikke bruker i Europa, ifølge Mostad.
– Har du fått mer eller mindre tro på at Inzpire.me kan lykkes i Japan etter dette?
– Jeg har fått mer tro. De er veldig interessert, men ligger ganske langt bak, så det er ikke så mye konkurranse. Markedet er styrt av byråer som tar seg godt betalt for å håndtere samarbeidet for influencers. Det er et ideelt scenario for oss å gå inn i.
Tar tid med tillit
Mostad viser også til at det har skjedd en endring der japanske startups ser stadig mer til Europa og USA.
– De er mer åpne for utenlandske aktører og ideer enn tidligere, sier Mostad.
Hun har også hatt samtaler med enkelte japanske investorer.
– Det har vært gode samtaler, men de sa først at de ikke investerer utenfor Asia eller USA. På slutten av samtalen sa de imidlertid at de kunne være villig til å investere hvis de fant riktig case. Men det tar lang tid å bygge opp tillit i Japan, så dette vil først være aktuelt i en eventuell A-runde for oss.
Og slik oppsummerer hun det hele så langt:
- Det siste døgnet har vært helt spinnvilt; fra å ikke skulle pitche til plutselig å stå på hovedcenen på Slush. Sånn sett føles hele opplevelsen som en bonus. (ref. premien til slutt)
FAKTA:
Inzpire.me startet i mars i fjor med å utvikle en plattform der annonsører kan kjøpe seg profilering hos influencers. En influencer er en profil med et stort digitalt publikum, for eksempel mange følgere på bloggen sin, på Instagram eller på Youtube. Gründerne er foruten Marie Mostad, også Mats Lyngstad.
20. april går vi «live» med konferansen The Shift– stedet å være denne våren for alle som bygger fremtidens selskaper. Vi er for øyeblikket utsolgt, men det er imidlertid mulig å sette seg på venteliste:
The Shift 2017
Foruten en lang rekke ledende norske gründere kommer gründeren av Indiegogo, Kronprinsen, investorer fra Creandum, Northzone, Point Nine Capital, Bauer Venture Partners, EQT Ventures og mange, mange flere. Growth hacking, salg, funding, rekruttering og teknologi – og det du måtte trenge av triks og tips fra noen av de beste hodene.
Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt
Og hør for øvrig vår seneste podcast med seriegründer Per-Otto Wold i Spond. Han forteller om sine feil og suksesser. Om den utrolige tiden i supersuksessen Point Carbon. Som en av grunnleggerne av denne analysetjeneste for karbonmarkedet, var han med på å rigge til EUs marked for klimakvoter og ga råd til det amerikanske senatet. Dessuten får vi høre om hvordan han gjennom meditasjon blir en bedre gründer, far og kjæreste – blant annet ved å være helt taus i ti dager, og at han nå bygger et buddhistisk kloster i skogen i Østfold. Og m.m.-