Marie Molstad i Inzpire.me pitcher på Slush Tokyo. Foto: Slush Media

Inzpire.me til semifinalen i Slush Tokyo: Marie Mostad "maste" seg til å være reserve, og hoppet på scenen da hun fikk sjansen i aller siste liten

Publisert Sist oppdatert

Dro til Japan for å snuse på det asiatiske markedet, men i morgen tidlig er Marie Mostad en av 20 gründere som står på scenen i semifinalene på Slush-konferansen i Tokyo. – Jeg skal passe på å rope Norge så høyt jeg kan fra scenen når jeg går på. Og representere den norske startupscenen så godt jeg kan, sier Mostad.

Inzpire.me har vokst til 6500 «influncers», fra litt over 3000 da Shifter forrige gang intervjuet dem i fjor høst. Det fortsatt ferske selskapet med plattformen som kobler "influencers" med annonsører, er inne sluttspurten på  finansieringsrunde, men gründer Marie Mostad dro denne uka til Slush-konferansen i Tokyo for å ta en nærmere kikk på det asiatiske markedet. 5000 gründere, investorer og andre deltar på konferansen. Så langt har det vært full klaff, etter at hun nå har gått videre til semifinalen i den offisielle pitchekonkurransen - med ikke så rent lite drama underveis.

Etteranmeldt

Da hun meldte seg på, hadde nemlig fristen for pitchekonkurransen allerede gått ut.

– Jeg ble med på en «open stage»-sak, men synes det ble for lite sving over det. Så jeg fikk tak i de som organiserer Slush i Tokyo, sa at jeg synes «open stage» var litt stusselig, og at jeg ønsket å være reserve på den virkelige pitchekonkurransen, forteller Mostad på telefon fra Tokyo.

Hun sørget for å være tilgjengelig og ha USB-pinnen med pitchen klar i lomma.

– Dersom jeg fikk muligheten, skulle jeg iallfall ikke bli hindret av at jeg hadde mac’n stående på hotellrommet, sier Mostad.

Hadde nesten gitt opp

Men det varte og rakk, før det skulle vise seg å bli pitching på Mostad.

– Det skulle være 10 innledende runder, og da runde 10 kom var det sent på dagen, og jeg hadde gitt opp hele greia. Plutselig kommer det en dame fra Slush løpende, og sa at de manglet en person, forteller Mostad.

Fem minutter senere sto hun klar backstage, og i ettermiddag norsk tid var det klart at Maria Mostad hadde imponert så mye med sin tre minutter lange pitch, at hun hadde sendt norske Inzpire.me videre til semifinalen  – som en av 20 startups blant opprinnelig 80 selskaper.

Viktig scene-tid

I fjor var premien 2 millioner yen (154.000 norske kroner) fra Google og Autodesk. Mostad er ikke nevneverdig opptatt av hva den endelige premien er.

– For oss er det viktig å komme på scenen foran så mange mennesker som mulig. Plutselig er det en viktig person som hører pitchen og det kan endre mye for selskapet. Det er det som er mest spennende.

Marie Mostad pitchet oppdaterte tall foran publikum på Slush. Foto: Slush Media

Rundt 4000 mennesker deltar på Slush i Tokyo.

– Gjør du noe annerledes her enn det du ellers gjør?

– Jeg tilpasser det alltid. For det første er jo tallene våre endret fra gang til gang. Det er ulike ting ulike publikum er ute etter, og markedet er annerledes i forskjellige lokasjoner. Jeg tar alltid en lokal vri, forteller hun.

 Ikke "lost in translation"

– Men hva er annerledes for dere i Tokyo?

– Vi har jo sett at vi har noe «traction» i Asia, men vi har ikke gjort noe med det. Så jeg er jo her for å se hvilke forutsetninger som må ligge til grunn, før vi gjør et eventuelt fremstøt, sier hun.

I dag har Inzpire.me de fleste av sine «influencers» og annonsører i Europa og USA. Det er flere spørsmål hun stilte seg om hvordan plattformen må endres, før hun ble med på turen som er i regi av Oslo Business Region.

– Er det viktig med yen som betaling på plattformen? Bør vi oversette den til japansk? Er det andre sosiale kanaler her? Det jeg har funnet ut, er at valuta ikke er så viktig, men språk er avgjørende, og sosiale kanaler er veldig forskjellig, sier hun.

Mostad hevder at japanerne ikke er like tilbøyelig til å bruke Facebook, mens Twitter, i motsetning til Europa og USA, er i enorm vekst. Samtidig er det fire til fem kanaler som man ikke bruker i Europa, ifølge Mostad.

– Har du fått mer eller mindre tro på at Inzpire.me kan lykkes i Japan etter dette?

– Jeg har fått mer tro. De er veldig interessert, men ligger ganske langt bak, så det er ikke så mye konkurranse. Markedet er styrt av byråer som tar seg godt betalt for å håndtere samarbeidet for influencers. Det er et ideelt scenario for oss å gå inn i.

Tar tid med tillit

Mostad viser også til at det har skjedd en endring der japanske startups ser stadig mer til Europa og USA.

– De er mer åpne for utenlandske aktører og ideer enn tidligere, sier Mostad.

Mats Lyngstad og Marie Mostad er gründere av tjenesten Inzpire.me. Foto: Inzipre.me.

Hun har også hatt samtaler med enkelte japanske investorer.

– Det har vært gode samtaler, men de sa først at de ikke investerer utenfor Asia eller USA. På slutten av samtalen sa de imidlertid at de kunne være villig til å investere hvis de fant riktig case. Men det tar lang tid å bygge opp tillit i Japan, så dette vil først være aktuelt i en eventuell A-runde for oss.

Klokken 4.30 norsk tid går Marie Mostad på scenen i semifinalen.

– Jeg skal passe på å rope Norge så høyt jeg kan fra scenen når jeg går på. Og representere den norske startupscenen så godt jeg kan.

FAKTA:

Inzpire.me startet i mars i fjor med å utvikle en plattform der annonsører kan kjøpe seg profilering hos influencers. En influencer er en profil med et stort digitalt publikum, for eksempel mange følgere på bloggen sin, på Instagram eller på Youtube.  Gründerne er foruten Marie Mostad, også Mats Lyngstad.

 


20. april går vi «live» med konferansen The Shift– stedet å være denne våren for alle som bygger fremtidens selskaper. Vi er for øyeblikket utsolgt, men det er imidlertid mulig å sette seg på venteliste:

The Shift 2017

Foruten en lang rekke ledende norske gründere kommer gründeren av Indiegogo, Kronprinsen, investorer fra Creandum, Northzone, Point Nine Capital, Bauer Venture Partners, EQT Ventures og mange, mange flere. Growth hacking, salg, funding, rekruttering og teknologi – og det du måtte trenge av triks og tips fra noen av de beste hodene.

Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt

Og hør for øvrig vår seneste podcast med seriegründer Per-Otto Wold i Spond. Han forteller om sine feil og suksesser. Om den utrolige tiden i supersuksessen Point Carbon. Som en av grunnleggerne av denne analysetjeneste for karbonmarkedet, var han med på å rigge til EUs marked for klimakvoter og ga råd til det amerikanske senatet. Dessuten får vi høre om hvordan han gjennom meditasjon blir en bedre gründer, far og kjæreste – blant annet ved å være helt taus i ti dager, og at han nå bygger et buddhistisk kloster i skogen i Østfold.  Og m.m.