Marie Mostad, medgründer i inzpire.me ombord i EntrepreneurShip. Foto: Vilde Mebust Erichsen

inzpire.me henter millioner fra Schibsted for å ta nye markeder: "Vi kan bli en av de som lykkes"

Publisert Sist oppdatert

Schibsted investerer tungt i den norske influenser-plattformen.

inzpire.me har nylig lukket en finansieringsrunde på 1,2 millioner euro, nærmere 12 millioner norske kroner, ledet av Schibsted Media Group, ifølge tall fra selskapsdatabasen Crunchbase.

Selskapet hentet i 2017 8 millioner kroner, fra blant andre SNÖ Ventures, og det har lenge ligget i kortene at inzpire.me nærmet seg en ny runde.

Denne uken sprakk nyheten om en ny emisjon i flere internasjonale medier, deriblant det anerkjente teknologinettstedet EU-Startups og tech.eu.

– Schibsted er et internasjonalt medieselskap og er sånn sett i vår gate. I tillegg har de lang erfaring med å rulle ut norsk teknologi internasjonalt, og vi tror vi kan lære mye av Schibsted innen alt fra produkttilpasning til go-to-marked startegi, sier medgründer Marie Mostad til Shifter.

– Kan bli en av de som lykkes

Selskapet verdsettes nå til 91.6 millioner. 

– Vi begynner å få noen eksempler på norske tech-selskaper som kan vise til gode resultater internasjonalt, men vi er ikke helt der enda at vi har fått vår «Spotify». Det er mye potensiale i Norge nå, og vi har stor tro på at vi kan bli en av de som lykkes, sier Mostad.

Inzpire.me har siden oppstarten i 2016 hentet totalt 22.7 millioner kroner. Alle tidligere investorer, blant andre Thomas Falck, Snö Ventures, Erik Bakkejord og Thomas & Aase Settevik, investerer i siste emisjon.

Som en del av investeringen blir også Kajsa Gatenbeck, investeringsdirektør i Schibsted Media Group, med i inzpire.me-styret.

  • inzpire.me ble stiftet i januar 2016
  • Kobler merkevarer med influensere som lager autentisk innhold av høy kvalitet i sosiale medier
  • Drives av gründerne Mats Lyngstad (31) og Marie Mostad (32)
  • Har 23 fulltidsansatte og 1 deltidsansatt
  • 11.700 registrerte influensere og over 350 annonsører har tatt systemet i bruk
  • Omsatte for NOK 947 000 i 2017 og for NOK 6,3 millioner i 2018
  • Gründerne eier i overkant av 50 prosent av aksjene i selskapet

– Merkevarer forstår i stadig økende grad verdien av samarbeid med influensere. Det er imidlertid ikke så lett å finne og jobbe med de riktige influenserne, særlig siden antallet aktører involvert i prosessen øker, sier Gatenbeck i en pressemelding.

Satser globalt

inzpire.me opplyser å ha 10.000 innholdsprodusenter om bord på plattformen - samt flere enn 3000 merker, nasjonale som internasjonale.

Tidligere CEO i influensernettverket United Influencers International og nåværende kommunikasjonsdirektør i Kolonial.no, Louise Fuchs, tror Schibsted og inzpire.me er en god match.

– Det blir spennende å se hvordan de med Schibsted Growth og deres erfaring satser videre på plattform-strategien, også internasjonalt. Det er få brands som har klart å håndtere influencer marketing på skala. Og det er få influencer marketing-selskap, om noen, som virkelig har klart å bygge en teknisk plattform som får ut potensialet i det samarbeidet som mer enn bare en distribusjonskanal, sier den tidligere vinneren av prisen "årets digitale superprofil".

– Inzpire-me satser globalt, men har helt sikkert også gjort seg noen tanker om hvordan et samarbeid med blant annet VG kan se ut, sier hun.

Les også: Inzpire.me omsetter for 7 millioner, og henter digitaltopp fra Coca-Cola