Tom Staavi, informasjonsdirektør i Finans Norge, Liv Freihow, direktør for næringspolitikk i IKT Norge og Israr Khan, CDO og med-gründer i Aprila Bank.
Tom Staavi, informasjonsdirektør i Finans Norge, Liv Freihow, direktør for næringspolitikk i IKT Norge og Israr Khan, CDO og med-gründer i Aprila Bank.

Derfor stagnerer utfordrer-banken Revolut i Norge

Publisert Sist oppdatert

Tre fintech-eksperter er enige. Grunnlaget for at Revolut skal lykkes stort i Norge er svakt.

Bankfenomenet Revolut har vokst til eventyrlige 4 millioner kunder på 3,5 årShifter skriver torsdag at selskapets vekst i Norge er i ferd med å flate ut. Mobilbanken lå godt an til å nå målet om 20.000 brukere før jul i fjor. Men så har veksten stagnert, og i dag ligger antallet norske kunder på skarve 23.000.

--De tilbyr egentlig ikke noe unikt, sier Israr Khan, CDO og med-gründer i Aprila Bank til Shifter

Han mener Revolut løser et problem som ikke eksisterer i Norge.

--Å få en bankkonto på en enkel måte er mer relevant for land med stor «expat-befolkning», og hvor det er en høy barriere for å få en konto. I Norge trenger du bare Bank-ID, og du har en konto i løpet av kort tid, sier han, men legger til at han synes det både er kult å imponerende at de har fått 20.000 kunder i Norge.

Ikke et tydelig verdiforslag

Khan mener vi ligger langt fremme på kredittkort allerede, og ser ikke et tydelig verdiforslag fra Revolut.

--Hvis du skaffer deg et Revolut-kort, må du stadig fylle penger på det.  Hvor er verdien i det, spør han. I tillegg peker han på at markedet er i ferd med å bli mettet av disse nye bankene, som for eksempel Revolut, Monzo, Lunarway og N26.

Et av verdiforslagene til disse kortene er å få god valutakurs, men Khan mener Nordmenn har så god råd at vi ikke bryr oss. Dessuten tilbyr alle det samme.

--Jeg er selv kunde Revolut, Lunarway og N26, men jeg bruker ingen, bortsett fra «Curve», som faktisk tilbyr noe unikt. I det kortet kan jeg legge inn alle kortene mine, slik at når jeg drar kortet, kan jeg velge hvilket kort transaksjonen skal gjennomføres på. Man kan til og med flytte transaksjon fra ett kort til et annet i ettertid.

Går glipp av segmenter

Så vidt Khan bekjent, så støtter ingen av kortene «American Express», som gjør at de går glipp av «bonuspoeng-segmentet».

--Og jeg kan ikke bruke dem på min Apple-konto. Hvis jeg legger inn kortet på Spotify, så får jeg topp 100-listen fra det landet kortet er registrert i.

Han mener at selv flere norske aktører konkurrerer godt i dette markedet.

-- Monobank sitt kort gir deg for eksempel veldig god oversikt, sier han.

--Effektivt bankvesen

Tom Staavi er informasjonsdirektør i Finans Norge, og ser heller ikke den tydelige verdien til Revolut.

-- Det norske bankvesenet er meget effektivt etter mange års digitalisering, det er kjennetegnet av billig og sikker betalingsinfrastruktur. Norske og nordiske banker nyter også gjennomgående stor tillit fra sine kunder. I et slikt marked, er det antagelig mindre rom for et helt nytt verdiforslag, sier han.

 --Hva må til for å få fart på veksten mener du?

-- Norske banker har utviklet meget gode mobilløsninger over tid. Disse mobile løsningene er knyttet rett til kontoene dine og således gir deg enkel tilgang til hele din økonomi. Så vil tiden vise hvordan kundene vurderer Revoluts tjenester mot tjenesten man allerede har i sin mobile løsning, sier Staavi.

Rom for utfordrere, men vanskelig nå

--Den merkostnaden man får ved å bruke vanlige bankkort i utlandet oppleves ikke som så høy at man er villig til å se etter alternativer som er rimeligere, sier Liv Freihow, direktør for næringspolitikk i IKT Norge, og sikter til Revoluts valuta-fordeler.

Hun tror det verdiforslaget er sterkere for bedriftskunder som kan spare større summer eller yngre menneesker.

--Det er en lavere terskel for yngre å ta kortet i bruk, som ønsker å spare der de kan. Jeg tror Revolut vil lykkes med å ta enposisjon på sikt.

--Hvorfor det?

--Jeg tror det er rom for utfordrere som leverer enkle, effketive og billige tjenester. Vi vil bli mer vant til et større utvalg av banker og tjenester. Akkurat nå er terskelen høy for en ikke-norsk merkevare. Men de har bare vært i Norge i seks måneder, og vi har ikke det enkleste markedet å penetrere, sier hun.

Freihow tror vi etterhvert vil bli vant til å shoppe rundt etter produkter og tjenester avhengig av hvilke behov vi har.

--Vi vil bruke ulike tjenester og se på det som ulike apper vi veksler mellom. Desto mer vant vi blir til det, desto enklere blir det for utfordrere å få kunder i Norge, forteller Freihow.

Powered by Labrador CMS