Teamet i Superplus (fra venstre): Vadim Pechersky (Utvilker), Marie Moksness (Adferdsanalytiker og Product Manager), Katrine Gulstad Pedersen (CEO og medgründer), Kirsten McLoud (Marketing Director), Stian Hansen (CTO og medgründer), Kim Daniel Arthur (COO og medgründer)

Eks-Playfish-Arthurs nye startup henter 3 millioner. Nå skal Superplus bygge salgsteam i USA.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet Superplus står bak en app som hjelper barn med spesielle behov å kommunisere. Nå har de vært gjennom sin andre emisjonsrunde og planlegger videre vekst.

Katrine Gulstad Pedersen er spesialpedagog, og opplevde i sin tidligere jobb at kommunikasjon og språk er en stor utfordring for mange barn med spesielle behov.  Roald Øien, som har en datter med autisme, opplevde det samme.

– Vi lurte begge på hvorfor det fantes så mange verktøy og spill som fenget barn hver dag, men at veldig få av disse var rettet mot barn med spesielle behov. Hva hvis man kunne lage snedige verktøy som motiverer og engasjerer, som kunne bidra til økt kommunikasjon og læring for denne målgruppen, sier Gulstad Pedersen til Shifter.

Det tok ikke lang tid å overtale en som vet hvordan man lager fengende spill.

Hans forrige spillselskap Playfish ble solgt til EA Games for 2,4 milliarder kroner. Nå ville Kim Daniel Arthur være med å lage spill som ikke bare skulle underholde, men også hjelpe vanskeligstilte barn.

– Teamet har en bra kombinasjon fra det tekniske, det pedagogfaglige, og jeg som har bakgrunn fra spill, sier Arthur til Shifter.

Vitenskapelig testing

– Dette er ikke bare spill og lek, det må også være vitenskapelig dokumentert, sier gründerne, som blant annet har testet appen via utdanningsinstitusjoner i USA.

Den er ifølge Gulstad Pedersen basert på forskning utført av Janice Light og Katheryn Drager.

Appen heter SuperSpeak, og har delt inn i to deler. Én del som hjelper barn å kommunisere ved hjelp av bilder og lyd fra egne omgivelser, og én del som er mer orientert rundt lek, som har som hovedmål å hjelpe barna å utvikle språket.

– Hvor mange har lastet ned appen?

– Vi har over 3000 nedlastninger, og vi har om lag seks prosent konvertering til et abonnement på 10 dollar måneden. I tillegg har vi flere volumsalg på flersårslisenser til hovedkundene vår som er offentlige skoledistrikt i USA, sier han.

Vil selge til amerikanske skoler

–Hva er salgsstrategien deres?

–Vi trodde først at vi kun burde henvende oss til barnas foreldre, men det viste seg at det ofte er spesialpedagoger og lærere som anbefaler ulike løsninger til foreldrene. Det betyr at vi vil både selge direkte til brukerne, men også via skoledistrikter i USA, men det tar tid å komme inn i det offentlige, men hvis vi først får det til, kan det blir en fin utvikling, sier Gulstad Pedersen.

De forteller at de har ansatt sin første selger og begynte med b2b-satsningen i USA i august og allerede har fått noen salg, men at det også der de har den største utfordringen med tanke på salg og markedsføringen.

Henter investeringer

Superplus har åtte ansatte og har sitt hovedkontor i Tromsø. Selskapet har vært gjennom to emisjonsrunder. En i 2015 hvor de hentet fire millioner NOK, og en de avsluttet nylig, hvor den totale investeringen var på tre millioner NOK.

Hvem har kjøpt seg inn?

–Investeringsselskapet TD Veen, med Tor Dagfinn Veen i ryggen, følger opp sin tidligere investering og har gått inn med i overkant av én million NOK. 450.000 NOK fra Preecap AS, og resten ble matchet av pre-såkornsmidler via Norinnova, sier han.

Rekruttering i USA

–Hva skal pengene gå til?

–Pengene skal gå til salg- og markedsføringskapasitet i USA. Vi har bevist at produktet er akseptert hos kundene våre, og nå gjelder det å få til salg i skala. Dette er et nisjeprodukt for nisjemarked. Vi må ut av Norge for at dette skal gå i pluss, sier Arthur.

–Er det vanskelig å rekruttere i USA?

–Rekrutteringen har gått overraskende bra. Vi har en tydelig «mission», som hjelper til med å tiltrekke folk. Det er mange som brenner for å skape endring, sier han.

Hvordan finner man ansatte i USA?

–Da vi ansatte vår salgssjef i USA annonserte på et edtech-nyhetsbrev og fikk inn over 80 søknader. Vi kjørte ti intervjuer og fant til slutt den beste kandidaten. Det kan bli mer utfordrende til neste stilling, som er en analytisk markedsfører, noe det er stor kamp om i startupverdenen og vi ønsker at det skal være på østkysten, sier Arthur.

Måtte ut av Norge

Hvorfor satser dere så hardt på USA?

–Det er fem millioner mennesker i Norge og 6,5 millioner barn med spesielle behov i USA. Dette er et nisjeprodukt. For at vi skal nå «break even», må vi ut av Norge, sier Gulstad Pedersen.

–Hvorfor henter dere «bare» tre millioner kroner i deres andre runde?

–I første runde hentet vi akkurat nok for å bevise at det er et behov for produktet. Denne runden gjør vi for å For å nå neste store milepæl innenfor salg. Vi har bevist at det er behov for produktet og at vi har betalende kunder, sier Arthur.

Han forteller at de ønsker å ta det stegvis og ha klare milepæler å strekke seg mot.

–Vi har mer å bevise før vi er klare for den neste store runden som skal hjelpe oss nå break even. Nå har vi mellom seks til åtte måneder med kapital, og vi må bevise at vi klarer å generere nok salg. Her har vi fortsatt en jobb å gjøre, sier Arthur.

–Når er dere break even?

–Mellom 12 og 18 måneder er målet, sier Gulstad Pedersen.


  • Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.