Da fundingrunden gikk tregt, endret Villoid forretningskonseptet. Da løsnet det så til de grader at de måtte takke nei til flere investorer
Annonse
Et statlig fond og en svensk familie er blant de som satser tungt på den norske motestartupen.
I vinter så det mørkt ut for Villoid. Gründer Jeanette Dyhre Kvisvik hadde reist hit og dit i månedsvis for å pitche, uten at det løsnet. De hadde jobbet knallhardt helt siden hun og medgründeren Jarle Snertingdalen tok selskapet ut av Telenor.
– Jeg skjønte ikke hvorfor det ikke gikk fortere å hente de pengene vi skulle, forteller hun.
– Vi dreide forretningsmodellen underveis og plutselig snudde det over natten. Investorene spurte hvor mye de kunne få, ikke hvor mye vi ba om. Jeg har aldri vært i en slik situasjon, sier en meget fornøyd Jeanette Dyhre Kvisvik, nå når runden er i land.
Sa stopp
Annonse
De svenske investorene Andreas og Mikael Randel er blant investorene i denne runden. De har flere suksesser innen ehandel, FMCG og software utvikling å vise til. Statlige Investinor er også med, med 100.000 dollar. Tilsammen har Dyhre Kvisvik og co hentet over 20 millioner kroner siden de tok over selskapet for halvannet år siden.
–Nå ønsker vi ikke mer kapital på denne prisingen, vi har hentet penger i to trancher innenfor samme runde. Med den «traction» vi opplever nå, kan vi få en enda høyere verdivurdering i neste finansieringsrunde, sier Dyhre Kvisvik. Flere av investorene er av typen som vil ønske å bli med i en såkalt «series A», når det blir aktuelt. Og Dyhre Kvisvik velger å være ydmyk.
Annonse
– Det blir spennende. Nå har vi løpt rundt for å hente penger så lenge, så vi skal ikke bli «too cocky too fast».
Ny plattform
Annonse
Samtidig som VILLOID appen har hatt suksess, har teamet bygget opp en helt ny e-handelsplattform. Da Shifter hørte Jeanette Dyhre Kvisvik pitche under et Bloomberg-arrangement for britiske investorer i fjor, dreide mye seg om appen. Nå dreier VILLOID seg mer om shopping på alle flater. De er fortsatt et slags moteverdenens Instagram. Men Villoid satser nå enda mer mot ren e-commerce via såkalte influencere eller personer med relevante følgere i sosiale medier.
– Vi har lært en del om hva «influencere» og våre «fashion brands» vil ha, og ikke minst hvordan dagens online-kjøpere tenker og hva som er kjøpsutløsende. Måten vi shopper på er i enorm endring og det er en stor mulighet for oss.
Allerede tidligere i år begynte de å prøve ut den nye plattformen i det skjulte, for å teste hvordan den virket.
Ingen "moteløve"
– Vi har bygget en løsning hvor de kan sette opp en egen butikk hvor de kan selge videre til sine følgere, sier COO og medgründer Jarle Snertingdalen.
Villoid har også sørget for at betalingen skjer i selve nettbutikken, og brukerne ikke sendes av gårde på «tur» til andre nettsteder.
– Men du virker ikke til å være veldig opptatt av fashion, hva er det som er drivkraften?
– Jeg er ingen «moteløve». For meg handler det om å løse et problem, fjerne det som er av friksjon ved hjelp av teknologi, sier Snertingdalen.
Dyhre-Kvisvik er heller ingen stor ”fashionista”.
– Fashion er kult, men jeg er aller mest opptatt av å skape suksessfull bedrift som tjener penger, som skaper verdier for aksjonærene, sier hun. I så måte var det en viktig brikke å få på plass, da Villoid fikk in Alexa Chung som medgründer.
Nye bransjer?
– Skal dere utvide til andre bransjer enn fashion, det er jo mange områder det er influencere?
– Det er jo ingen begrensninger i teknologien, men det er jo noe forskjellig hvordan folk inspirerer hverandre. Vi har valgt den største vertikalen først, så det er jo ikke sikkert vi kommer til å gå den veien, sier Snertingdalen.
Samtidig understreker han at fashion-begrepet er bredt, og at det egentlig handler om livsstil, og at det da blir mye som faller innunder paraplyen til Villoid.
Ingen sløsing
– Men det er ikke slutt på fundraising med dette, du må vel fortsette å pitche?
– Som et ungt start-up-selskap er finansiering og pitching en essensiel del av jobben, men nå skal vi faktisk ikke hente kapital på en stund, det trenger vi ikke på en stund. Hovedfokuset vårt er å lansere vår nye plattform, bygge opp en solid inntektstrøm, og sørge for at vi har gode partnerskap.
Hun viser til det hun kaller «luksus», nemlig å ha Jarle Snertingdalen fra Funcom og Karin Källmann fra Rocket Internet som erfarne medgründere.
– Vi har kunnet fordele oppgavene, sier Dyhre Kvisvik.
Og hun er bevisst på å ikke hente for mye penger for tidlig.
– Full kasse kan gjøre at organisasjonen kan bli mer sløsete og får for mange valg, det er viktig at alle kjenner det brenner litt under føttene, mener hun.
Shifter er Norges nettavis for startups, innovasjon og finans. Følg oss på Facebook og Twitter. Hør for øvrig vår seneste podcast med Nicolaj Broby Petersen fra Dirtybit og Megacool, der han tar et oppgjør med tabuet rundt den psykiske helsa til gründere, og snakker ut om det de færreste tør snakke om, men flere opplever.
Last ned i Itunes eller din foretrukne podcast-platform på Android, eventuelt lytt her i nettleseren. Abonner gjerne, og ikke glem å rate oss med noen stjerner i Itunes dersom dere synes vi gjør en god jobb.