Måtte snu om for å bli lønnsomme: Nå har folk flest investert 5,5 millioner i «nye» Villoid
Jeanette Dyhre Kvisvik skulle ikke hente mer enn fem millioner kroner, men åpner opp for mer etter at folkefinansieringen overgår alle forventninger.
Den norske nettbutikken teller timer før de stenger en allerede overtegnet folkefinansiering, som etter to og en halv uke har resultert i nær 5,5 millioner kroner og over 100 nye medeiere, deriblant 80 prosent kvinner samt flere uerfarne investorer.
– Jeg føler på det ansvaret, og har brukt mye tid på å være tilgjengelig for spørsmål rundt dette, sier Villoid-gründer Jeanett Dyhre Kvisvik om arbeidet med å informere nye aksjonærer om risikoen ved å gå inn i et oppstartsselskap.
Hun har også hatt møter med de fleste som har gått inn med mer enn 100.000.
– Dere har jo hatt emisjoner tidligere. Hva har vært forskjellen mellom denne og andre runder dere har kjørt?
– Alt er 100 prosent transparent. I en vanlig emisjon trenger du ikke vise kortene til noen. Men her vet alle hvor mye som er hentet inn, og all informasjon er tilgjengelig, sier hun.
– Navigere dit hvor de er sterkest
Villoid ble for to år siden lansert som en "Instagram for shopping". Selskapet sikret tidlig et stjernesamarbeid med moteprofilen Alexa Chung, og appen gikk raskt til topps blant de mest populære i Storbritannia og USA.
Så kom kom snuoperasjonen. Villoid gikk fra å være en global app - relansert som en norsk nettbutikk med nordiske klesmerker.
– Da Facebook ble lansert på app for noen år siden, skulle alle over til mobil. De fleste som startet, lever ikke i dag. Og det viktigste et selskap kan gjøre, er å navigere dit hvor de er sterkest, sier Dyhre Kvisvik.
Nå melder selskaper om en vekst på 13 prosent i omsetning i snitt hver måned siden juni i fjor. I år forventer selskapet å omsette for nærmere 20 millioner kroner, fra null kroner for bare 9 måneder siden.
Neste år er målet å nå 50 millioner.
– Hvor hadde dere vært hvis dere ikke hadde tatt dette grepet?
– Vi har lenge visst at en app alene ikke vil gi god nok lønnsomhet, og har tenkt at vi må nærmere marginene, og en nettbutikk var en av måtene vi kunne vokse på. Appen ga oss en sterk konkurransefordel når vi skulle ta en posisjon ingen hadde tatt i Norge. Det var aldri noe alternativ at vi ikke skulle overleve, sier hun.
– Vokser raskere enn andre
Villoid omtaler seg som et teknologiselskap, i motsetning til de fleste av de store aktørene innen netthandel.
-- Mange er flinke til å ta i bruk automatisering rundt logistikk og kundeservice, men ikke innen salg og markedsføring, påpeker medgründer, operativ leder og styreleder, Jarle Snertingdalen, i Villoid.
Halvparten av teamet i Villoid er teknologer. Selv gikk han på datalinjen på NTNU, og teknologisjef Timothy Scully har en doktorgrad i maskinlæring. I tillegg har selskapet to andre utviklere. Netthandel-startups har sjelden utviklere med fra starten av, ifølge Snertingdalen.
-- Overordnet fokuserer vi på automatisering og utvikling for å gi oss effektiv drift og bedre marginer. Vi skal være klare for å øke volumet mye uten å måtte ansette unødvendig mange mennesker til å ta unna veksten, sier han.
Plattformen får innkjøp, lager, nettbutikk og markedsføring til å henge sammen. Data fra alle deler av driften skal blant annet sørge for gode kampanjer mot kunder og riktige innkjøp til leverandører.
-- Vi angriper de store utfordringene til nettbutikker: gjennomsalg, marginer og logistikk/handling - altså kundeopplevelsen. Desto bedre alle disse er, desto bedre blir også kundeopplevelsen.
Målet blir å ha så mye som mulig automatisert, samtidig som det alltid vil finnes elementer av "human input" underveis, noe som også skal ha vekket interesse i bransjen.
-- Vi kommer fortløpende til å vurdere også å lisensiere dette ut, men akkurat nå er fokuset å utvikle teknologien for å bygge en bedre nettbutikk selv, sier Snertingdalen.
Ny læring
Villoids plan var å stoppe folkefinansieringskampanjen på fem millioner kroner. Nå løper den ut ved midnatt onsdag.
– Vi ser på det som et ansvar å holde kampanjen i gang så lenge vi har lovet, slik at alle vi har snakket med får muligheten, sier Dyhre Kvisvik.
Verdivurderingen er 72 millioner kroner, en sum som ligger høyere enn ved forrige emisjon, og det tok litt før kampanjen virkelig løsnet.
– Det har vært nervepirrende. Kapitalinnhenting er jo noe av det vanskeligste alle gründere gjør, og en slik kampanje er helt ny læring for oss. Jeg vil si at det har vært morsomt og motiverende, og at det er spennende at denne finansieringsformen nå fungerer bra også her, sier Dyhre Kvisvik.
Hun syns det har vært betryggende å jobbe på Dealflows plattform, som en tredjepart med konsesjon, i stedet for å kjøre prosessen på egen hånd. Dyhre Kvisvik er også svært positiv til majoriteten av kvinnelige investorerer de har knyttet seg til.
– Kampanjen har gitt kvinner en mulighet til å komme på banen. Med en minstesum så lav som 10.000 kroner har jeg sagt til jentene at det kan tilsvare det de ellers hadde brukt på forbruk. Jeg gleder meg til fortsettelsen, sier Dyhre Kvisvik.