Slik jobber norske entreprenører på Nordens største tech-konferanse: Nettverking på do og mingling med Microsoft

Publisert Sist oppdatert

Slush handler om å "gønne" på for å skaffe de rette kontaktene på 48 timer, hvor du enn måtte være. Og kanskje klarer du å få sneket noen produkter innunder juletrærne til andre gründere også.

Slush byr på noen av årets beste muligheter til å markedsføre seg, og Shifter har tatt en prat med norske entreprenører som er på konferansen i år. Raja Skogland, Country Manager for The Hub, sier at konferansen ikke er noe man drar på for å slappe av, for her kan alle man møter potensielt ha betydning for businessen. The Hub jobber med å formidle relevante kontakter og informasjon til startups, og da er konferanser som Slush spesielt viktige.

-- Man bør bygge nettverk i dokøen også. Det er endeløse muligheter for å finne noen å snakke med her. Om du ikke snakker med folk, får du aldri vite om den du for eksempel sitter ved siden av på et foredrag kan hjelpe bedriften din, eller om det er noen i dokøen, eller noen som spør etter veien til et arrangement, som kan være den avgjørende, sier Skogland til Shifter.

Årets Slush-konferanse er den første hun deltar på, og hun forteller at hun ble målløs da hun kom inn i konferansehallen. Hun mener det er viktig å fokusere på nettverking fremfor å sikre avtaler på Slush, fordi man skal bygge opp et godt forhold som kan bli et bra arbeidsforhold. Dette krever tid, sier hun.

-- Vi er på Slush for å møte startups, bli inspirert, høre foredrag og historier, og møte investorer, ledere og økosystemet. Vi vil utforske økosystemet og finne ut om vi kan samarbeide på nye prosjekter sammen. Det er så viktig å møte folk, så vi kan bli bedre kjent med dem og hjelpe dem med flere ting enn vi kunne gjort "online", sier Skogland.

Raja Skogland i The Hub mener man kan nettverke overalt på Slush. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

Gratis kaffe

MovieMask er blant dem som nærmest benytter hvert våkne sekund på Slush til nettverking. Dette må til når en slik mulighet er der, mener de to gründerne bak den sammenleggbare "lommekinoen".

-- Slush har vært intensive 24 timer så langt. Det har vært en knallbra arena for å møte folk, og det er ting som skjer hele tiden! Dette går jo selvfølgelig ut over søvnen, men det er noe man må forvente av et sånt event og heller bare "gønne på". Heldigvis er det gratis kaffe her, sier Harald Manheim fra MovieMask.

Manheim og Eirik Wahlstrøm, den andre MovieMask-gründeren, forteller at de med å være på Slush, håper å kunne øke julesalget, men at det også er svært viktig for dem å knytte kontakter inn i gamingmiljøet.

Eirik Wahlstrøm og Harald Manheim i MovieMask viser frem masker de håper vil få opp julesalget. De forteller at de er fornøyde brukere av The Hub, og at Danske Bank (som eier The Hub) også er partner i akseleratorprogrammet nHack, der MovieMask er med. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

-- En ting er å møte mennesker du kan selge produkter til, men vel så spennende er det å se etter samarbeidspartnere for videre utvikling, og også det å få tilbakemeldinger fra ledende aktører i industrien vi opererer i. Vi var blant annet på Microsoft og Leapmotion sin stand og viste produktet frem til disse, og får da ekstremt gode tilbakemeldinger fra dem som er godt satt inn i hvor teknologien utvikler seg. Det gir oss utrolig viktig feedback som gjør oss bedre i stand til å forstå hvor vi skal utvikle oss videre, forteller Wahlstrøm.

-- Fort gjort å bruke for mye tid

Freddy Halstensen i Kunstportal.no sier at det er lett å bruke for mye tid på å planlegge produktet, i stedet for å lansere det. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

På Slush er det ikke bare startups som har prototyper og piloter klare, også relativt nystartede selskaper har tatt turen innom. Freddy Halstensten fra nettstedet kunstportal.no, der man kan selge og kjøpe kunst, forteller at særlig markedsføringstipsene de har fått på Slush kan hjelpe dem, men at arrangementet nok ikke passer for alle.

-- Det er fort gjort å bruke for mye tid på produkter, før man kommer seg ut i markedet. Vi kjenner oss litt igjen i det selv, så nå har vi begynt å tenke på markedsføring og hvordan vi skal annonsere. Det avhenger av startupen hva man egentlig får ut av dette, men for min egen del tenker jeg at jeg nok hadde fått mer ut av kreative arrangement som ikke handler så mye om teknologi, sier Halstensen.

-- Få øynene opp fra lille Norge

Noen som bruker Slush-dagene på å markedsføre bredt, er Wiral Technologies, som er på konferansen for å spre budskapet om verdens første lette -- og sammenleggbare -- kabelkamerasystem, til land langt utenfor Norge. Dagen før Slush begynte vant de i tillegg på  idrettskonferansen Smash sin Nordic Sport Tech Challenge, i kategorien "Fan Engagement". "Sweetzpot", en annen norsk startup, vant "Wearable Tech". Premien er en tur til Silicon Valley, og en ny konferanse -- med mulighet for viktige kontakter.

Wiral Technologies viser frem kabelkameraet Wiral, verdens første sammenleggbare, lette kabelkamera ment for forbrukermarkedet. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

-- Arrangementer som dette er viktige for å få øynene opp for oss fra lille Norge, og skjønne at det er en stor verden der ute. Hvis vi hadde holdt oss til Norge, kunne vi sikkert funnet noen potensielle investorer der, men det skjer utrolig mye i verden utenfor også. Det å for eksempel få en investor fra Kina som kan ting om markedet, hvis vi ønsker å gå inn der, er ikke like lett å få til hvis man sitter på kontoret i Trondheim. Det å møte opp her kan være avgjørende, sier Emilie Aabakken fra Wiral Technologies.

Eivind Nervik Lea, også fra Wiral Technologies, mener det er viktig å gå ut av den vante norske og beskjedne rollen når man er på Slush.

-- Dette er et helt sinnssykt stort arrangement, og det har et veldig bra potensial hvis man greier å utnytte det. Man må være litt unorsk når man er her, og tørre å by på seg selv. Det gjelder å gripe de sjansene man får, slik som da vi var på et frokostmøte tidligere i dag. Da gjaldt det å vise seg frem, sier Lea.

Kortere vei til Silicon Valley

Rasmus Fannemel mener "veien" til Silicon Valley blir kortere når man forstår litt mer om hvorfor noen har lykkes i sin bransje. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

Rasmus Fannemel fra Heat Experience -- et selskap som produserer varmeplagg beregnet for norske vintre -- forteller at Heat Experience er på Slush-konferansen både for å finne nye kontakter og for å finne investorer, slik at de kan skalere opp produksjonen av klærne.

-- Man får nådd veldig mange på kort tid når man er her. Det er noe av det som er så fint med arrangementer som Slush. Når vi er her, blir vi i tillegg bedre kjent med det internasjonale startupsmiljøet, sier Fannemel.

Han opplever at "veien" til Silicon Valley og andre innovasjonsmiljøer blir kortere når man blir kjent med folk som driver selskapene sine fra disse stedene, fordi man lettere får et innblikk i hva som skal til for å lykkes.

-- Det er veldig stort og uoversiktlig i begynnelsen, men det er utrolig mye inspirasjon her. Man må prøve å sortere litt hva man vil ha ut av det, for det er fort gjort at man går rundt og vimser i noen timer. Dette er mitt andre år på Slush, så det hjelper litt å vite hva man kommer til når man går inn her.

Thea Sommerseth Myhren fra Diwala svarer på spørsmål fra dommerpanelet under semifinalen av Slush 100. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

Verifiserer flyktninger med blockchain

Diwala, en startup som bruker blockchain for å verifisere flyktningers ferdigheter -- slik at de kan få dette anerkjent når de kommer til et annet land -- hadde nettopp vært på scenen i semifinalen av Slush 100, da Shifter snakket med dem. Selv om Diwala ikke gikk videre fra topp ti til topp tre, setter Thea Sommerseth Myhren, som holdt selve pitchen, stor pris på erfaringene og opplevelsene Slush har gitt.

-- Det har vært fantastisk gøy å være her, jeg trodde ikke at vi kom til å komme så langt i pitchekonkurransen. Slush er en utrolig god arena for å møte både investorer, nettverk og partnere. Det er først og fremst partnere vi er ute etter, og stifte nettverk for langsiktig hold, fordi vi fortsatt er et ungt selskap.

Myhren forteller at det viktigste for selskapet er at folk vet om utfordringene knyttet til å verifisere flyktningers utdannelse, og at Diwala er "lidenskapelig opptatt av å gjøre noe med dette". Hun legger til at Diwala hadde sittet og jobbet et par timer på morgenen før de dro inn til semifinalen, fredag formiddag.

-- Her på Slush har vi forsøkt å komme i kontakt med corporate partners og de som jobber i den internasjonale utviklingssektoren. Det begynner å bli gode krysninger der, så det er et viktig samarbeid. Når man er her, er det viktig å "følge strømmen", på sett og vis. Man må se mennesker rundt seg, bygge gode relasjoner og ha det gøy, sier Myhren.

Bogdan Glogcovac i Ducky sier at man må endre folks vaner, og at det å være miljøvennlig ikke skal handle om hva man må ofre. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

-- Må endre folks vaner

Ducky, en startup som lar personer eller grupper konkurrere i miljøvennlige tiltak, er på Slush-konferansen som en del av Climate-KIC sin delegasjon, med andre bærekraftige startups. Bogdan Glogovac, kommunikasjonsansvarlig i selskapet, forteller at deres andre år skal brukes til å utforske de konkrete mulighetene som finnes for Ducky, med nettverk, partnerskap, og klienter. I fjor var det først og fremst opplevelsen av å være på Slush som stod i fokus.

-- Slush er jo en fantastisk scene for inspirerende ideer, og et flott sted å møte nye folk. Vi håper å få mye energi fra dette, masse inspirasjon, og mange muligheter for videre vekst, forteller Glogovac.

Særlig Al Gore og hans foredrag gjorde inntrykk på ham, fordi Gore indirekte snakket om Ducky.

-- Der han snakket om klimaet og folks vaner, det er akkurat det vårt selskap handler om. Vi må endre folks vaner og få dem til å forstå at miljøvennlige tiltak ikke handler om å ofre noe, men å gjøre noe fint i stedet, sier Glogovac.