Line Kirkemo og Kristil Erla Håland i JodaCare. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

JodaCare til topps på Technoport med dement-tech. Nå er de på investorjakt

Line Kirkemo og Kristil Erla Håland hjelper pårørende og demente med «dagens minner». 

Alle som har hatt nære familiemedlemmer med demens eller Alzheimer, vet inderlig godt hvor krevende det kan være. Det var også slik gründer Kristil Erla Håland fikk ideen, etter at hun hadde opplevd kaoset og usikkerheten da moren var syk.

– Jeg kjente veldig på behovet for å vite mer om hvordan dagene hennes var, forteller Håland.

Nå et par år etter oppstarten, begynner startupen virkelig å skyte fart. I hard konkurranse med flere startups, blant annet ReTyre, Blueye og AbleOn, vant JodaCare 50.000 kroner på Scale-Up Challenge – i regi av NVCA, Investinor, Abelia og FIN på konferansen Technoport i Trondheim.

Perfekt pitch

Medgründer Line Kirkemo har bakgrunn fra entreprenørskolen på NTNU, og pitchet i havn seieren. I tillegg til å bli kåret til beste pitch av finske eksperter fra Slush og Startup Sauna, vant Jodacare altså til slutt de 50.000 kroner.

– Hva skal dere bruke pengene til?

– Jeg er jo markedsansvarlig, så jeg har lyst til å se hva dette kan gjøre for markedsføringsbudsjettet. Vi har lyktes godt med digital markedsføring ut mot offentlig sektor, blant annet gjennom blogginnlegg.

Både hun og flere i teamet i JodaCare har jobbet innen helse og omsorg.

Line Kirkemo i JodaCare pitchet for juryen.

«Joda!»

Selve navnet JodaCare kommer fra gründer Kristil Erla Hålands relasjon til moren. Hennes glemsomme mamma ringte stadig og sa hun ikke hadde fått besøk. Mens hun tidligere ikke kunne slå fast noe som helst, kunne hun ved hjelp av informasjon fra appen nå si:

«Joda! DU har hatt besøk av Petter fra hjemmetjenesten. Han har laget kjøttkaker til middag for deg».

Det hjalp henne å få bedre kontroll på hvordan moren hadde det, og moren ble hjulpet til å huske.

På investorjakt

Hittil har JodaCare fått 700.000 kroner i støtte fra Innovasjon Norge. De har også hentet 3,6 millioner kroner fra ulike private investorer.  Nå er de i en prosess der de skal hente ytterligere ti millioner kroner for å vokse videre.

De har allerede fått flere kunder blant norske kommuner. Det utgjør til sammen 500 pasienter. Hver storkunde betaler 20.000 kroner, samt en månedlig sum på 120 kroner per pasient. Innen neste sommer skal de etter planen gå i overskudd.

– Er det krevende å få kommunene som kunder?

– Det er en prosess, men det er ikke vanskelig. Mange tar faktisk kontakt med oss etter at de har hørt om appen, sier Håland.

Appen (og webløsningen) har bilder, tekst, beskjeder og en kalender, der pårørende kan holde oversikten.

Tenker fremover

Planen fremover er å legge inn mer «big helsedata» i systemet, som kan brukes til å gjøre appen bedre og få nye bruksområder. I tillegg også å automatisere flere av innleggingsprosessene som i dag gjøres manuelt.

– Det kan være informasjon fra GPS eller hvilken som helst sensor. Ja, har du et API, kan vi legge det inn, fastslår Håland.

Videre til Startup Sauna

Mens JodaCare vant 50.000 kroner, fikk tre startups gratisplasser i «fast track»-akseleratoren til finske Startup Sauna. Det ble undervannsdrone-startupen Blueye, omsorgstech-selskapet AbleOn og glidelåsdekkgründerne i ReTyre.

Jan Bubienczyk i Startup Sauna sammen med prisvinnerne i Scale-Up Challenge. Pål Magne Amundsen i ReTyre, Line Kirkemo i JodaCare, Joanna Daffy i AbleOn, og Christine Spiten i Blueye.

Husk å sette av 20. april, for da går vi «live» med konferansen The Shift – stedet å være denne våren for alle som bygger fremtidens selskaper:

The Shift 2017

Foruten en lang rekke ledende norske gründere kommer gründeren av Indiegogo, investorer fra Creandum, Northzone, Point Nine Capital, Bauer Venture Partners, EQT Ventures og mange, mange flere. Growth hacking, salg, funding, rekruttering og teknologi – og det du måtte trenge av triks og tips fra noen av de beste hodene.

Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.

 

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter, reportasjer og innsikt rett i innboksen.

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Annonsørinnhold

Utviklet av Martin Grønneberg