Johan Brand i EntrepreneurShipOne på Christian Radich. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Johan Brand kaprer fullrigger: Legendarisk seilskute blir tech-skip

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Publisert 18. mai 2018

Skoleskipet Christian Radich slutter seg til flåten som skal gi nordiske tech-entreprenører mer vind i seilene. På sikt er det store målet å hjelpe verden å forstå havet bedre.

Langs kaia utenfor de frenetiske byggearbeidene i Bjørvika i Oslo, ligger det stolte seilskipet som ble bygget i Sandefjord i 1937. Ombord på fullriggeren er imidlertid et litt annet «mannskap» enn det som vanligvis er tilfellet.

Den tidligere Kahoot-gründeren Johan Brand har riktignok en matforgiftning i kroppen, men dette er en nyhet han er så gira på å slippe, at det må minst skjørbuk eller verre ting til for å stoppe ham denne dagen. Christian Radich blir altså en del av flåten EntrepreneurShipOne — Brands nye hjertebarn etter at han forlot Kahoot-skuta i fjor vår.

— Vi bygger opp en flåte av båter, der folk tenker likt, at de ønsker et samfunnsoppdrag, sier Brand i en uke der det norske tech-miljøet har vist at de er mer opptatt av havet enn tech-miljøer flest. For bare få dager siden skrev Shifter om at Nordic Impacts nye Katapult Ocean-akselerator, som skal investere i «ocean tech»-selskaper.

Johan Brand var med å gründe Kahoot. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Fra ungdom til entreprenører

Christian Radich er de siste årene blitt brukt som skoleskip, til opplæring av ungdom i seiling. Edtech-gründeren Brand mener skipet passer godt til «kompetanseheving» innen entreprenørskap.

I første omgang vil flåten av båter bli brukt som en flytende møteplass, eller på gründerspråket en «pay it forward»-plattform, der ulike aktører kan samarbeide og utveksle kompetanse og kunnskap. Bak roret i tech-båt-prosjektet står andre kjente profiler fra den norske startupscenen, som Sindre Østgård, Christine Spiten og Marcus Devold Soknes.

Johan Brand og de andre «kapteinene» planlegger nå et større tokt med båtene nå de nærmeste månedene – der Christian Radich blir et av skipene.

— Felles for de som er med på dette er at de ønsker å være en del av noe som er større enn dem selv, og derfor bidrar inn i prosjektet med sine «assets».

Han understreker at toktene nå fremover ikke blir noe «party», men jobbing med fokus på seiling og samarbeid, og ikke minst muligheten for gode og annerledes dialoger ombord. Den første turen vil gå fra Oslo til København i september.

Christine Spiten er med i gjengen bak EntrepreneurShipOne, og flyttet gründerkontoret ombord under Arendalsuka i fjor – nå blir flåten kraftig utvidet, iallfall i antall fot. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Dataplattform

Det som i første omgang blir et slags flytende coworkingspace eller tech-event, har større planer på lang sikt – og oppdraget ligger i havet.

— Verden kjenner bedre til månen enn sitt eget hav. Vi ønsker å bidra til å forstå havet bedre. Vi vil lage en plattform, for å sette data om havet i system, sier Brand.

Han beskriver Christian Radich og de andre båtene i flåten som læringsplattformer, men som også kan samle inn data. Per i dag samler man data med satellitter, bøyer og en liten flåte av ekstremt dyre fartøy. Den siste tiden har dronekonsepter også dukket opp. EntrepreneurShips ide er å bruke engasjementet og båtene som allerede er på sjøen.

— Har du en båt, har du som oftest også en sensor, og da kan du bidra til å samle inn data. Data som igjen kan brukes til å ta tak i problemene samfunnet har, påpeker Brand.

Den store tanken er å koble havets båter sammen, slik at alle kan bidra med relevante data inn i plattformen, til glede for forskere, studenter og selskaper som kan bruke dataene til problemløsning.

— «Data» er et stort ord som mange bruker, men for oss handler det om å aktivisere individene som er på havene til å samle inn kunnskap. Dette er en kunnskapsplattform om havet, og vår hypotese er at verden ikke vet hva den trenger i dag fordi den ikke vet hva som er der ute.

Sindre Østgård, tidligere Schibsted og Discovery, er en av «kapteinene» på EntrepreneurShipOne, og sammen med Marcus Devold Soknes tok han med Shifter for å ta en kikk på Christian Radich fra sjøsiden denne uken.

Historisk forankring

Eierne av den kjente seilskuta nølte ikke lenge med å si ja da teamet i EntrepreneurShipOne ønsket å ha Christian Radich som en del av flåten.

— Dette er en mulighet for å gjøre kommersiell aktivitet med en helt ny bransje — entreprenørene og innovatørene i Norge. Vi tror selvsagt på at havet blir viktig for framtida til Norge, slik det historisk også har vært, og som Christian Radich er et eksempel på. Så det å jobbe med «ocean tech» er spennende, og jeg tror flåten kan spille en viktig rolle, sier Vidar Pederstad i Christian Radich Drift.

Han mener det er viktig med den historiske forankringen i norsk innovasjon.

— Norge er bygget opp på sjøfart fra vikingtiden og fremover. Dagens oljeindustri hadde heller ikke vært der vi er nå, hadde det ikke vært for den maritime kompetansen som vi har hatt i landet. Og når vi nå snakker om «den nye oljen», er det havet som har mulighetene Norge trenger, og det er her vi har komparative fortrinn. Så det å bruke Christian Radich som en link bakover til å se fremover, tror vi er en bra kombinasjon.

Seiling=entreprenørskap

Den tidligere Kahoot-gründeren har brukt scenetiden på en rekke konferanser det siste året til å snakke om meningen med det nye prosjektet.

— Det høres kanskje utrolig altruistisk ut, men vi har et brennende ønske om å bygge noe positivt, og ikke bare bygge bedrifter som henter ut på toppen, sier Brand.

Han liker dessuten å sammenligne entreprenørskap med det å seile, og at det er mye å lære derfra.

— Det å jobbe med elementene, samarbeide og kjenne sine roller, og ta slag der vinden går. Det handler også om å navigere i et område som er ukjent.

Tommy Andersen i ByFounders har planer om å dra på tokt når Christian Radich blir tech-båt. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Investorer ombord

Målet er også å gå bredere ut enn bare den kjente norske tech-scenen — ta med flere enn det Johan Brand kaller «the usual suspects». Det nordiske venturefondet ByFounders er blant aktørene som er koblet til prosjektet. Fondet består av tidligere nordiske suksessgründere, med blant andre Johan Brand ombord. For fondstoppen Tommy Andersen er det ikke et must å vite nøyaktig hva tech-flåten kommer til å bli på sikt.

— Dette skipet er en fantastisk måte å samle folk i en annen setting. Hvor vi er om to år, vet vi ikke nødvendigvis, men det viktigste nå er å skape en plattform som ulike aktører kan bli en del av og så må veien bli til derfra, sier Andersen som er «managing partner» i ByFounders.

— Det høres jo ikke ut som en typisk investor. Du ville vel da ha spurt om «numbers» og «users», men du gjør ikke det?

— Stadig flere investorer får en større agenda enn bare finansiell avkastning. Vi er et fond av tidligere fremgangsrike gründere som ønsker å gi noe tilbake til neste nordiske gründere. Derfor støtter vi Entrepreneurship og deres visjon, sier Andersen, som også planlegger å bruke Christian Radich opp mot sine egne prosjekter.

Foruten ByFounders er også det nå nordiske The Creators Community, med Mesh og Matrikel 1, blant de som samarbeider med EntrepreneurShipOne.

Johan Brand, Adam Kinney og Tommy Andersen foran Christian Radich, det nye medlemmet i den nordiske tech-flåten. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Inngangsport til havet

Foreløpig er det ingen heltidsansatte i EntrepreneurShipOne, men organiseringen er en prosjektgruppe der medlemmene bruker så mye tid som de har til rådighet. Etterhvert som ting går sin gang og behovene melder seg, vil det være aktuelt å bygge opp et fast team. Adam Kinney, tidligere datascientist i Google, Twitter og Schibsted, er også med i prosjektet. For ham er det en måte å komme inn på et felt han har vært interessert i lenge.

— Jeg har mye ekspertise innenfor data science. Men for en som meg som har mye teknisk innsikt, men ikke spesialkunnskap om havteknologi, er det vanskelig for meg å finne en måte å komme inn i denne sektoren. Så dette er en måte å møte folk som jobber på disse områdene, og som er opptatt av å løse problemer knyttet til havet, sier Kinney.

Han er ikke redd for at flåteprosjektet skal bli for utflytende

— Jeg tror det er verdifullt å ha denne typen åpen utforsking av problemområdene knyttet til havet. Og jeg er sikker på at det vil komme noen meget spennende prosjekter ut av det, sier Kinney.

(For ordens skyld: Johan Brand har en eierpost i Shifter.)