Jørn Lyseggen kjøper igjen: Og varsler at han vil kjøpe mer
-- Vi har reist betydelige midler i lån for å finansiere videre oppkjøp, og reiser mer for "de riktige mulighetene", sier Meltwater-sjefen til Shifter etter det siste raidet.
Det har knapt gått en måned siden vi kunne melde at medieovervåkingsselskapet Meltwater gjorde sitt "sjette oppkjøp på 12 måneder", da de gikk til anskaffelse av selskapet DataSift, en plattform for dataovervåkning og analyse av online-kilder. Nå har Jørn Lyseggens verdensomspennende tech-selskap gjort sitt "syvende oppkjøp på 13 måneder".
Denne gangen er det Sysomos som blir en del av Meltwater. Selskapet spesialiserer seg på analyse av sosiale medier, og Jørn Lyseggen beskriver det som "en av de tre ledende aktørene på dette i verden".
Det ble startet i 2007 i Canada og har i dag kontorer i New York, San Fransisco, Toronto, Raleigh, London og Singapore. Omsetningen er på rundt en kvart milliard norske kroner. Selskapet sies å ha spesiell spisskompetanse på kunstig intelligens. Sysomos-sjefen Peter Heffring går med dette oppkjøpet inn som leder for analyse av sosiale medier i Meltwater.
Jørn Lyseggen sier til nettavisen TechCrunch, som først bragte nyheten, at målet er å kombinere data fra sosiale medier og tradisjonelle nyhetsmedier for å hjelpe næringslivet med å få bedre innsikt som igjen vil gi bedre business.
Nye oppkjøp
Lyseggen sier til Shifter at Meltwater ikke har planer om å tråkke på bremsen etter oppkjøpsraidene det siste året.
-- Vi vurderer nye oppkjøp og tror de neste 24 månedene kan være gode i så måte, sier Meltwater-gründeren.
Og selskapet har rustet seg til å kjøre på.
-- Vi har reist betydelige midler i lån for å finansiere videre oppkjøp, og reiser mer for "de riktige mulighetene", forteller Lyseggen.
Imens jobbes det hardt for å integrere de nye selskapene, ikke minst i forkant av oppkjøpet.
-- Er det ikke krevende å få alle disse nye selskapene til å fungere inn i meltwater når dere gjør så mange oppkjøp på kort tid?
-- Dette er det klart viktigste vi ser på, før vi gjør noe som helst. Kultur og "alignment" er alt, sier Lyseggen.
Han understreker overfor TechCrunch at i Sysomos sitt tilfelle vil selskapet også fortsette som et uavhengig selskap.