Kabelkamera-gründere «nedrent» på Kickstarter: Slik skal de levere det de har lovet
Wiral-gjengen forhåndssolgte for over 8,5 millioner kroner, dobbelt så mye som sitt mest «crazy» mål. Kabelkamera-startupen er allerede på plass i Kina for å sørge for at produksjonen går stødig for seg.
Det var opprinnelig en idé fra en av gründerne, Eivind Sæter -- som han fikk da han skulle filme sitt eget bryllup i kirken. På rekordtid har ideen utviklet seg til å bli en av landets mest lovende hardware-startup. De siste ukene har crowdfunding-kampanjen til Wiral Technologies gått sin seiersgang på Kickstarter.
I løpet av fire minutter nådde gjengen fra Trondheim funding-målet på 30.000 dollar, og i løpet av kampanjen forhåndssolgte de for over 8,5 millioner kroner på 30 dager.
-- Alle som har slike kampanjer, og kan litt om det, vet at dette bare er et mål man setter seg for å nå det raskest mulig. De fleste når målet innen 24 timer, noe som gjør at man blir mer synlig hos Kickstarter. Vårt interne «crazy» mål var imidlertid å nå målet innen en time, så da gikk det altså veldig mye bedre enn vi trodde. Hvis vi klarte 2000 enheter, var det «sinnssykt bra», tenkte vi. Nå har vi solgt 4500, sier Emilie Aabakken, medgründer.
Master i "levering"
Wiral er et lettvekts og kompakt kamerasystem som beveger seg langs et tau ved hjelp av en elektrisk motor, og gjør det mulig for vanlige folk å skape filmatiske klipp fra profesjonelle vinkler. For tiden er 10 av prototypene spredt rundt om i verden fra Japan til Hawaii og blir testet til sitt ytterste av alt fra ekstremsportutøvere til filmskapere.
Når kamerasystemet nå skal ut til et større publikum, er det en krevende prosess. Arbeidet med å levere det de har lovet kundene på Kickstarter, er imidlertid for lengst i gang. Kanskje ikke så rart når to av gründerne har skrevet masteroppgave om alt som kan gå feil når en hardware-startup skal gå i produksjon.
-- Jeg og Andrea skrev om dette på Entreprenørskolen. Ingen hadde hatt noe rent løp fra a til b. Det var produksjonspartnere som misforsto og gjennomgående mye feil, sier Aabakken.
Inn i nHack
Aabakken viser til at det gjerne er vanskelig for startups å finne interesserte produksjonspartnere siden det ofte er snakk om små kvantum. Dessuten er oppstartsbedrifter gjerne lenger fra levering enn de tror, fordi produktdesignet ikke er optimalisert for produksjon.
-- En av konklusjonene er at de bør gå sammen med noen som vet mer om slik produksjon enn dem selv, noen som kan holde dem i hånda i en krevende prosess. Målet vårt er at så mye som mulig går etter planen, derfor har vi valgt oss en god partner, fastslår Aabakken.
Hun viser til at selskapet tidligere i år ble tatt opp i den Kina-spesialiserte akseleratoren nHack, som også har investert i selskapet. Hovedaktørene bak programmet er Danske Bank og China Equity, i partnerskap med Innovasjon Norge, Investinor, NTNU Accel, NTNU Technology Transfer, Wikborg Rein og Flex.
I Kina
CTO Øyvind Aabye har tilbragt de siste ukene i Shanghai, der han forbereder produksjonen av kabelkameraet. Han blir der frem til jul, og har da vært i Kina i fire måneder for at alt skal gå på skinner når produksjonen begynner.
-- Vi skal nå sette opp en produksjon som kan lage de 4300 enhetene. Da er nHack en god samarbeidspartner. Det vil også bli aktuelt å se på hvordan vi kan nå ut i det kinesiske markedet. Men nå er det produksjonen som er viktigst, sier Emilie Aabakken.
Foruten å finne seg en god partner, anbefaler hun andre startups å gjøre en grundig research før de går i gang med produksjon.
-- Bruk eget nettverk til introduksjon og verifisering av partnere. Finn produksjonspartnere som produserer produkter som ligner på dine. Og ikke velg de første og beste, men bruk tid på å gjøre bakgrunnsjekk, råder hun.
Funfact: Wiral har arvet kontorene i startupspacet «Perleporten» ved NTNU fra en annen opprinnelig trøndersk crowdfundingsuksess, Flowmotion.
Fakta
Wiral Technologies ble startet i januar i fjor av de fire frilufts- og filmentusiastene Andrea Holvik Thorson, Emilie Aabakken, Øivind Aabye og Eivind Sæter. De tre første fra NTNUs entreprenørskole, sistnevnte prisbelønt produktdesigner fra Inventas. Teamet består nå av 6 personer som tilsammen har bakgrunn fra design, produktutvikling, film og markedsføring.
Wiral har fått en million kroner hjemme Forskningsrådets «Forny Student»-program. I tillegg har selskapet fått både fase 1- og fase 2-støtte fra Innovasjon Norge. Tidligere i år ble de tatt opp i nHack-akseleratoren, som også har investert i startupen.