Kahoot-sjef Åsmund Furuseth. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Kahoot har økt markedsverdien sin med 185 millioner kroner på mindre enn to måneder

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 28. mai 2018

Den spillbaserte læringsplattformen er nå verdsatt til 977 millioner kroner. 

Fredag ble Kahoot introdusert på den norske OTC-listen. Den første dagen med handel har gitt god gevinst — da det ble omsatt Kahoot-aksjer for 185 kroner per stykk i gråmarkedet. Dette skriver Hegnar.no, som også skriver at selskapet dermed har økt sin markedsverdi med 185 millioner kroner i løpet av «no time».

I sin forrige kapitalutvidelse — som ble fullført 9. april — hentet Kahoot inn 130 millioner kroner. Verdisettelsen ble da på rundt 792 millioner. Nyheten kom kort tid etter at det ble kjent at Åsmund Furuseth skulle overta sjefsstolen fra Erik Harrell.

Største eier i selskapet er i dag venturefondet Northzone, som har 14,8 prosent av aksjene. Jan Haudemann-Andersen er nest størst, med totalt 12,8 prosent av aksjene — gjennom Datum AS og Datum Invest AS.

I desember 2017 hadde Kahoot mer enn 70 millioner månedlige aktive brukere, ifølge en selskapspresentasjon — og i 2019 regner man med at regnskapet vil vise positive tall på bunnlinjen. I forbindelse med at Kahoot rundet 70 millioner brukere, fortalte de også at de nå er å regne som verdens raskeste voksende merkevare innen læring.

For ordens skyld: Johan Brand som er en av gründerne i Kahoot, og fortsatt sitter på en eierandel i selskapet, er en av investorene i Shifter Media AS.