Endelig får Kahoot en investor fra Silicon Valley, og pengene går til å skru opp tempoet i den globale satsingen.
Annonse
Kahoot-eventyret fortsetter. Denne høsten når den norske læringsplattformen 33 millioner månedlige aktive brukere. Merkevaren har vokst seg særlig sterk i USA – nærmest til et «popkulturelt fenomen».
Nå har selskapet hentet ti millioner dollar i en ny fundingrunde. Blant investorene i den nye runden er Creandum og Northzone, som er inne i Kahoot fra før. Den siste store er Microsoft Ventures, den nye investeringsarmen til den globale IT-kjempen.
Får Microsofts innsikt
Annonse
Gründer og administrerende direktør Johan Brand i Kahoot ønsker ikke å gjøre for mye ut av at det nettopp er Microsoft som går inn på eiersiden. Han understreker at Microsoft har vært opptatt av Kahoots uavhengighet, og at ingen av partene ønsker at det norske selskapet skal bli brandet som «et Microsoft-selskap». Men Brand er likevel tydelig på at Microsofts enorme nettverk og kunnskap vil komme godt med når Kahoot skal bygges videre. Samtidig går det heller ikke an å få et mer tydelig kvalitetsstempel, ifølge Kahoot-sjefen.
– Microsoft har en enorm innsikt i markedet. Når verdens største IT-selskap validerer det vi driver med, er det veldig bra. Vi kan ikke få en bedre bekreftelse på at vi driver med de riktige tingene, mener Brand.
Han tror Microsoft kan bidra med flere ting inn i Kahoot – blant annet med ekspertise om jobbing i «skyen».
Annonse
Fortsatt gründerledet
Brand vil ikke komme nærmere inn på eierprosenter og verdisetting av selskapet. Han understreker at Microsoft vil være en minoritetseier. Brand mener at de norske gründerne har fått meget gode «terms», og at Kahoot fortsatt vil være et gründerledet selskap.
Annonse
– Det betyr at «all parties are equal», sier Brand.
Fredrik Cassel i Creandum og Tellef Thorleifsson i Northzone har vært sentrale i kapitalinnhentingen.
Annonse
Brand er glad for at Creandum, som kom inn i fjor høst, nå ønsker å satse ytterligere.
– Ne,ttverket og kompetansen deres har vært veldig bra for oss de siste 12 månedene, sier Brand.
Gjennom Creandum har Kahoot bygget bånd til ledelsen i nordiske startups som har kommet langt, som for eksempel Spotify. Med Microsoft på eiersiden kan det hjelpe Kahoot med innpass hos globale selskaper som LinkedIn.
Blir i Norge
Kahoot har ansatte i en rekke byer i USA og halvparten av staben sitter i London, men hovedkontoret ligger i Oslo sentrum, tvers overfor arbeidsfellesskapet Mesh. Strategien er å bruke Norge som sandkasse for å leke med ulike konsepter, før Kahoot tar det ut i det globale markedet.
De nye pengene skal brukes til å utvikle læringsplattformen videre og bygge et «globalt team». Denne høsten ruller Kahoot ut nye konsepter. Quiz-formatet har vært Kahoots vei inn i markedet. I løpet av høsten lover Brand nye spillformater. Målet er å gi lærere og spillere mer variasjon.
– Vi utvikler stadig nye konsepter, men vi er forsiktig med å slippe de i markedet før vi vet at de fungerer pedagogisk, sier Brand.
Fin kombi
Brand tror kombinasjonen mellom «hjemmestøtten» fra nordiske investorer og foten innenfor i Silicon Valley er ideell for å vokse videre.
– Noen vil kanskje tenke at Microsofts eierandel er første steg mot et oppkjøp?
– Det kan hende, men det kan også hende at andre investorer får opp øynene og tenker at «dette vil vi ha». Kahoot er godt kjent blant topplederne i de store amerikanske IT-selskapene.
Samtidig tror Brand at investeringen fra Microsoft Ventures kan være bra for norske selskaper. Det er fondets første selskap i Norge, og kanskje kan det komme flere etter.
Begeistrede investorer
Hverken Creandum eller Microsoft Ventures sparer på kruttet når de forteller hva de føler om sin siste investering.
– Vi er begeistret over å kunne støtte Kahoot på deres «mission» for å reformere utdanning og bidra til inspirerende læring verden over, sier Nagraj Kashyap, president i Microsoft Ventures, i en melding fra Kahoot i kveld.
– Kahoot er verdensledende innen engasjerende og interaktiv læring. Plattformen har spredt seg fra lærer til lærer og har «tatt over verden», sier partner Fredrik Cassel i Creandum.
Han gir også et hint om det evig tilbakevendende spørsmålet til Kahoot, fra en del journalister. Spørsmålet om når de skal tjene penger. Cassel gleder seg ikke bare over dagens gratis Kahoot, men ser frem til premiumproduktene som selskapet har på gang.
Fakta om Kahoot
Produktet ble lansert i 2013. Læringsplattformen har over 30 millioner månedlige brukere, og et bibliotek på over ti millioner læringsspill, laget og delt av brukere i 180 land.