Erik Harrell er toppsjef i Kahoot. Foto: Kahoot

Kahoot henter nye 80 millioner: Nå er slagplanen lagt for å bli en pengemaskin

Den nye Kahoot-sjefen Erik Harrell har hentet over 160 millioner til krigskassa siden september. Nå har norske investorer åpnet lommebøkene, og selskapet gir gass for å få inntekter.

Microsoft, Creandum og Northzone var blant de som investerte i den norske læringsplattformen i september i fjor, da selskapet fikk inn til sammen 10 millioner dollar. Samtidig som Kahoot har rundet 50 millioner unike brukere i måneden, er det nå klart at selskapet har hentet inn ytterligere 10 millioner dollar. Noe som bringer den totale kapitalinnsprøytingen opp i over 160 millioner norske kroner.

– Vi gleder oss stort over denne investeringen fra nye og eksisterende investorer, sier Kahoot-sjef Erik Harrell.

De ekstra 80 millionene kommer primært fra norske investorer.

– De står for den største delen av kapitalen i denne runden, sier Harrell til Shifter. Kahoot-ledelsen vil foreløpig ikke røpe hvem disse er.

Inntekter!

Det er ingen tvil om at Kahoot har vært en gigantisk suksess når det gjelder antall brukere, og den internasjonale oppmerksomheten har vært stor rundt selskapet. Nylig fikk den norske læringsbedriften også plass i den prestisjetunge akseleratoren til Disney-konsernet. Det gjentagende spørsmålet har vært når Kahoot skal begynne å kapitalisere på brukerveksten. Svaret er at selskapet nå nærmer seg lanseringen av «Kahoot! Plus» – en betalversjon rettet mot bedriftsmarkedet. Harrell tror dette vil utgjøre størsteparten av inntektene i år og neste år.

– Vi tar kjerneproduktet, og legger til nye funksjoner som vi vet at bedriftene er villig til å betale for, sier Harrell.

I den nye versjonen kan de ansatte samarbeide på tvers i bedriften, uavhengig av individuelle brukere på plattformen. Selskapet kan også tilpasse utseende på spillet, med sine farger og logoer. Kahoot vil også tilby kundeservice og annen oppfølging til de som betaler.

Overbevist

Kahoot forventer rundt 15 millioner opprettede bedriftsbrukere innen året er omme.

– Vi har gjort omfattende undersøkelser blant bedriftene, og er overbevist om at det er etterspørsel etter dette premiumproduktet, sier Harrell.

– Hvordan blir prisingen?

– Det vil bli et årsabonnement. Vi har ikke bestemt den endelige prisen, det er noe vi jobber videre med frem mot lanseringen de neste månedene.

Mobil og mer innhold

Nylig lanserte Kahoot en betautgave av en ny mobilapp der du kan spille uten å være til stede i samme rom. Noe av kapitalen vil bli brukt på å markedsføre denne tungt ut i forbrukermarkedet.

Det skjer også nye ting på innholdssiden hos Kahoot. Quizene har hittil vært laget av brukerne selv. Det har gitt enormt mye innhold, med hele 20 millioner quizer, men det har likevel vært kunnskapshull som ikke blir fylt på denne måten. Nå skal selskapet gå enda mer strategisk til verks for å sørge for å kvalitetsinnhold som dekker enda flere fagområder. Det skal de gjøre ved å inngå partnerskap med ulike leverandører av læringsmateriale.

– Lærernes største utfordring er tid. De er veldig travle. Vi vil få læringsaktørers kvalitetsinnhold inn på plattformen, for å hjelpe lærerne med å gjøre jobben sin.

– Hvordan skal dere få dem til å bidra? Vil dere dele inntektene med dem for eksempel?

– Jeg tror det er en rekke ulike modeller som vi kan utvikle her. Og inntektsdeling er åpenbart en av dem, selv om det er en av mange, sier Harrell.

Stoler på teamet

– Det har gått en stund siden du ble sjef i Kahoot i september. Hvordan har de første månedene i Kahoot vært for deg?

– Det har vært veldig bra. Det er et selskap med mange svært motiverte og engasjerte ansatte, som virkelig tror på oppdraget til Kahoot, om å utløse potensialet hos alle til å lære. Så har du alle de entusiastiske lærerne og elevene, som elsker spillet.  Det er utrolig det Kahoot har fått til frem til nå, og det er gøy å være med på, sier Harrell.

Han tror det vil bli enda mer spennende fremover, når inntektene begynner å komme.

– Jo større inntekter, jo mer kan vi utvikle plattformen videre, og få flere brukere, påpeker Harrell.

– Kahoot har vært en kjempesuksess i antall brukere. Føler du det store ansvaret når du nå skal være den som skal sørge for at de store inntektene begynner å komme?

– Med 50 millioner brukere har vi store muligheter til å tjene gode penger og samtidig gjøre oppdraget vårt.

– I Opera Software var du en av mange i toppledelsen. Føler du byrden også personlig?

– Vet du hva, alt handler om teamet. Og vi har et veldig bra team. Så alt ligger til rette for at vi skal lykkes, mener Harrell.

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter, reportasjer og innsikt rett i innboksen.

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Ledige stillinger

Utviklet av Martin Grønneberg