Erik Harrell, nå tidligere sjef i Kahoot. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Slik skal Kahoot hjelpe lærere i tidsklemma med å lære elevene pensum

Publisert Sist oppdatert

Matematikk først ut.

Lærere verden over har vært noen av de ivrigste brukerne av det norske læringsspillet. Til nå har brukerne selv vært de som har generert quizene. Men tidligere i sommer varslet Kahoot at de skulle komme med «egenprodusert» kvalitetsinnhold rettet mot utdanning. I dag ble tjenesten lansert under forholdsvis stillferdige omstendinger.

Matte først

Kahoot har de siste månedene hatt tungt fokus på å få opp inntektene i selskapet, blant annet med å utvikle en egen premium versjon av spillet, rettet mot bedriftsmarkedet. Men samtidig har læringsselskapet fortsatt med utviklingen av andre tjenester, for å nå det store målet om livslang læring for alle.

Tjenesten kalt «Kahoot! Studio» retter seg inn mot elever i grunnskolen og videregående. Første samling med innhold er basert på læreplanen for 5.- 11. klasse innen matematikk, skriver Kahoot i en pressemelding. Etter at mattepensumet er på plass, skal selskapet følge opp med engelsk, biologi, kjemi, historie og geografi.

Etterhvert vil tilbudet utvides med samlinger fra Kahoot!s partnere slik som forlag, underholdning, sport, musikk, teknologi og mer. Med dette utvides tilbudet også til brukere i andre sektorer enn skole og utdanning.

Først for lærere og studenter, senere for andre

Det finnes allerede mer enn 20 millioner offentlig tilgjengelige quizer, som spilles av over 50 millioner unike brukere hver måned. Likevel skal lærere og elever i tidsklemma ha ytret et sterkt ønske om tilgang til ferdigproduserte, relevante quizer til bruk i klasserommet. De ønsker å spille oftere, men å bruke mindre tid på å produsere eller lete etter innhold.

Lærerne vil også kunne duplisere og tilpasse kahoot-spillene slik det passer dem og elevene deres. Elevene vil kunne bruke de samme kahootene til å repetere, øve og videreutvikle seg og sine medstudenter.

– Kahoot er både en læringsteknologi og en innholdsplattform. Vi befinner oss midt i mellom utdanning, teknologi og underholdning, og vi har et ansvar og en plikt til å tilby originalt, høykvalitets innhold fra egne eksperter og partnere for å gjøre travle læreres liv litt enklere, sier konsernsjef Erik Harrell.

Hundrevis av spill

Selv om den første samlingen som slippes er tilpasset pensum i USA, kan kahootene redigeres og tilpasses norske eller europeiske standarder. I nær fremtid vil det også slippes samlinger tilpasset norsk læreplan og pensum.

– Norge er Kahoots opprinnelsesland, og det er helt fantastisk å se hvor ofte spillet brukes i norsk skole. Derfor ønsker vi også at vi med den nye tjenesten skal kunne tilby skreddersydd innhold for norsk skole og utdanning, forteller Harrell.

Planen er å slippe hundrevis av kahooter tilpasset læreplaner og pensum både i USA og Norge i tiden som kommer.

Innholdet vil i hovedsak bli produsert av samarbeidspartnere som Kahoot har knyttet til seg.

– "Vi gleder oss til å samarbeide med underholdnings- og innholdspartnere i nær fremtid, for å nå ut til publikum over hele verden, på tvers av alder, interesser og preferanser", forteller Harrell.

Innhold fra Kahoot! Studio vil fra i dag ligge tilgjengelig her. For å få tilgang til matematikksamlingen fra Kahoot! Studio, gå hit.

Om Kahoot!

Siden lanseringen i 2013 har Kahoot! utviklet seg til å bli et spillbasert, pop-kulturelt læringsfenomen. New York times skriver blant annet at “kahooting” nå er et verb i USA. Den nyskapende læringsplattformen har over 50 millioner månedlige, aktive brukere (MAUs), og et offentlig bibliotek på over 20 millioner læringsspill. Spillene lages, spilles og deles i nærmere 200 land. Kahoot!s visjon er å forbedre læring og utdanning globalt, ved å hjelpe mennesker i alle aldre og i alle situasjoner med å oppdage magien som oppstår i et læringsøyeblikk. Kahoot! er en norsk oppfinnelse, og er i dag et globalt selskap med kontorer i London, Oslo og Austin. I tillegg finner du Kahoot! online påwww.getkahoot.com.