Jean-Baptiste Huynh i Dragonbox (t.v.) og Åsmund Furuseth i Kahoot. Foto: Presse

Kahoot kjøper Dragonbox: Betaler med aksjer og cash, og varsler nye oppkjøp

Av Per-Ivar Nikolaisen og Magnus Peter Harnes

Publisert 9. mai 2019

Kahoot kjøper selskapet bak Dragonbox-spillene for 157 millioner norske kroner: – Vi så på hele verden som mulighetsrom da vi lette etter selskaper som kan passe, sier Kahoot-sjef Åsmund Furuseth. 

Begge selskapene spesialiserer seg på spillbasert læring. Mens Kahoot hovedsakelig har slått seg opp med sin quiz-tjeneste, tilbyr DragonBox mattespill i sine apper.

Overtagelsen innebærer at Kahoot kjøper 100 prosent av aksjene i selskapet til DragonBox, WeWantToKnow AS, for 18 millioner dollar.

Det tilsvarer 157 millioner norske kroner, som ville vært et stort inngrep i kontoen til Kahoot, til tross for at selskapet har hentet store summer i flere omganger de siste par årene.

Derfor betaler selskapet både i Kahoot-aksjer og cash når de nå tar over Dragonbox.

Ifølge partner i StartupLab, Rolf Assev, som sammen med tidligere Opera Software-kollega Jon von Tetzchner var første investor i Dragonbox, betaler Kahoot en tredjedel av summen i kontanter og resten i aksjer.

Handlet norsk

Verdien av Kahoot-aksjen har steget kraftig siden den ble notert på den OTC-listen. Dermed har det også økt handlingsrommet til Kahoot, og sørget for at de nå kan betale deler av oppkjøpet med aksjer.

Kahoot-sjef Åsmund Furuseth forteller overfor Shifter at prosessen startet da Kahoot lanserte det såkalte Ignite-programmet sitt på en investorpresentasjon i fjor.

— Vi så på hele verden som mulighetsrom da vi lette etter selskaper som kan passe med Kahoot. Det at Dragonbox tilfeldigvis er basert i Oslo er jo praktisk, sier Furuseth.

Han mener selskapet har vært ledende med filosofien bak sine læringsspill de siste årene.

— Det er ekte spillbasert læring, fastslår han.

Åsmund Furuseth i Kahoot og Jean-Baptiste Huynh i Dragonbox har funnet sammen. Foto: Presse

Flere oppkjøp

Formålet med kapitalinnhentingen de seneste årene har vært å se på muligheter for ikke-organisk vekst – altså oppkjøp og fusjoner – forteller Furuseth.

— Vi har en del av kontanter i banken. Betalingen skjer med noe av det og noe i aksjer.

— Har dere flere oppkjøp på gang i den nærmeste fremtid?

— Som tidligere kommunisert ser vi på flere oppkjøp innen de segmentene vi jobber i. Utover det har vi ingen kommentar.

Furuseth er ikke tom for penger etter oppkjøpet av Dragonbox.

— Nei, vi har ingen begrensning i mulighetsrommet. Vi har tilgang på mer kapital, både i form av aksjer og kontanter.

Samme formål

Gjennom oppkjøpet utvides nedslagsfeltet til Dragonbox betydelig, når de nå får en mulighet til å ri på Kahoots enorme brukerbase.

— Dette er jo en ganske annerledes spillsjanger enn Kahoot?

— Rent filosofisk er både Kahoot og Dragonbox spillbasert læring. Spilldelen i Kahoot er det sosiale elementet. Dragonbox er mer tydelig et spill. Men i begge deler er formålet å lære og de går godt sammen.

Furuseth vil ikke røpe alt om hvordan Dragonbox blir integrert i Kahoot nå fremover, men mye tyder på at teamet blir intakt.

— Vi ser synergiene med Kahoot. Og det er mer en sammenslåing av gode krefter enn noe annet.

Verdensleder innen EdTech

På Facebook skriver Rolf Assev i StartupLab at sammenslåingen mellom Kahoot og Dragonbox er «interessant for Norge som et steg mot å bli det ledende edtech-landet i verden.»

«Kahoot har en veldig sterk brukerbase og en global merkevare- og Dragonbox har bevist at de er det mest innovative mattelærings-verktøyet i verden. Tenk på hva de kan gjøre sammen,» skriver Assev.

Medgründer av Dragonbox og tidligere lærer på Elvebakken videregående skole, Jean-Baptiste Huynh, skriver i et blogginlegg at «Kahoot er et selskap vi alltid har beundret» og at «selskapet deler vår lidenskap for leken læring og våre nordiske verdier, som innebærer å heve barnas stemme og støtte deres læringsbehov.»