Lisa Nelson, managing director of M12, Microsoft's Corporate Venture-arm. Foto: Lucas Weldeghebriel
Lisa Nelson, managing director of M12, Microsoft's Corporate Venture-arm. Foto: Lucas Weldeghebriel

Corporate venture: Derfor investerte Microsoft i Kahoot

Publisert Sist oppdatert

Alle Microsofts investeringer i startups må ha en strategisk side. Men det er ikke på samme måte som mesteparten av norsk corporate venture.

Lisa Nelson, er «managing director» i M12, som er Microsofts corporate venture-arm, og som blant annet har investert i norske Kahoot.

Det er en organisasjon på omtrent 30 personer, og som ble opprettet for snart tre år siden. Siden den gang har de gjennomført nærmere 80 investeringer.

-- Vi opererer annerledes enn mange andre corporate venture-selskaper. For det første: Vi må ikke forveksles med Microsofts oppkjøpsavdeling. Vi har et litt annet strategisk fokus, sier Nelson.

Hun forteller at de har et strategisk fokus i tillegg til et finansielt.

Investerer i droner

-- Alle våre investeringer er strategiske og vi ønsker samtidig at selskapet vi investerer i skal bli kjøpt opp på et tidspunkt eller bli børsnotert, slik at vi får en avkastning, sier hun.

Med strategisk mener hun to ting. For det første kan det handle om selskaper som utvikler teknologi eller tjenester som har gode synergier med Microsofts eksisterende ambisjoner.

-- Ikke produkter som konkurrerer med våre produkter, men som er nærliggende, sier hun.

For det andre, og kanskje viktigst, så investerer de i selskaper som disrupter industrier deres kunder er en del av.

-- Vi har blant annet investert i et droneselskap som heter Airmap. De bygger et system for å koordinere dronetrafikk. Vi i Microsoft skal åpenbart ikke lage vår egen drone, men det er likevel et interessant område for oss fordi det disrupter mange industrier som våre kunder er en del av, sier hun.

-- På hvilken måte er droner da interessant for Microsoft?

-- Vi har store retail-kunder som Walmart. Det er viktig for oss å forstå hva som skjer i det området og hvordan kundene våre blir disruptet, slik at vi på en bedre måte kan hjelpe dem, sier hun.

Hun nevner syv strategiske områder som M12 fokuserer på i sine investeringer:

  1. Produktivitets- og kommunikasjonsverktøy
  2. Fremvoksende trender
  3. Skybasert infrastruktur
  4. SaaS-selskaper innen B2B
  5. AI- og maskinlæring
  6. Sikkerhet
  7. Big data og analyse

LES OGSÅ: 16 norske selskaper som investerer i startups.

Derfor investerte vi i Kahoot

-- Hvorfor investerte dere i norske Kahoot?

-- Investeringen i Kahoot er viktig fordi tjenesten har lærere og elever som målgruppe. For å være relevante med våre kjerneprodukter, så må vi vite hvilken virkelighet vår målgruppe lever i, hva som er deres utfordringer og hvilke nye selskaper, løsninger og teknologier som prøver å løse problemer for dem, sier Nelson.

-- Så deres investeringer handler primært om å lære?

-- Ja, men også tjene penger. Begge elementene må være på plass.

-- Hva er deres exit-strategi?

-- Som en vanlig VC. Vi ønsker at selskapet skal bli kjøpt opp i løpet av fem til syv år, og i løpet av den tiden har vi lært mye, sier hun.

-- Hvordan lærer dere og overfører kunnskap til organisasjonen?

M12s kjøreregler for investeringer

  1. Kun B2B, ikke konsumentbaserte forretningsmodeller
  2. Finansielt fokusert—Avkastning er viktig
  3. Tidligfase (Fra A-C-serie)
  4. Mellom 2-10 millioner dollar per investering
  5. Geografi: Nord-Amerika, Europa, India og Isral
  6. Alltid med-investere med andre VC-er

-- Vi har møter med våre CEO regelmessig, og presenterer han for noen av våre selskaper vi har investert i. Vi kobler folk fra forretningsutvikling og produkt-teamene våre med våre nye selskaper. Vi har et eget team som heter «portefølje-utvikling», hvis jobb er å koble startupene med relevante deler i Microsofts sitt økosystem, og i den koblingen oppstår det læring. Vi skriver også rapporter som vi deler med resten av organisasjonen, sier Nelson.

-- Hvordan måler dere suksess?

-- Det er vanskelig fordi det er så kvalitativt. Men hvis jeg skal beskrive hva suksess ser ut som, så må det være i hvilken grad M12 har påvirket Microsofts «product roadmap», sier hun.

Powered by Labrador CMS