Facebook, DNB og Uber betaler for seg. Nå planlegger Kahoot-sjef Erik Harrell å ta seg betalt for at skolebarn skal få spill fra pensum.
Annonse
Kahoot melder om kraftig vekst i året som gikk. Ifølge Kahoot selv er de nå verdens raskeste voksende merkevare innen læring, og har blitt spilt i hele verden. 70 millioner mennesker spiller spillet hver måned -- en ny milepæl for selskapet. Det virkelig nye er imidlertid at pengene begynner å renne inn i kassa.
Norske DNB var tidlig ute med å abonnere på det nye premiumproduktet, Kahoot Plus, der selskapene får en spesialdesignet Kahoot-variant, med ekstra kundeservice og oppfølging. Nå har også Facebook og Uber kommet på kundelista.
Annonse
Storkunder betaler
Kahoot-sjef Erik Harrell mener det sier mye når store aktører som dette faktisk betaler for premiumproduktet. Det er også en rekke andre store kunder, som Kahoot ikke har tillatelse til å navngi.
-- Vi er «superexcited». Jeg skulle ønske jeg kunne vist deg alle navnene, det er ganske imponerende. Det er store banker, flyselskaper og forsikringsselskaper, sier Harrell.
Han mener posisjonen som Kahoot har jobbet seg opp med gratisproduktet, har gjort det forholdsvis enkelt å få de store selskapene om bord. De fleste av de nye pluss-kundene har kommet gjennom Kahoots egen nettside. Harrell ønsker ikke å si konkret hvor mye det betyr i kroner og øre, men kaller det en «very strong ramp in recurring subscription revenue».
Annonse
Betalt for pensum
Kahoot har de siste månedene også jobbet hardt for å bygge opp eksklusivt kvalitetsinnhold for elever i den amerikanske skolen. 13 millioner brukere har til nå vært innom den nye appen Kahoot Studio. Elever i europeiske land bruker allerede det amerikanske innholdet, men planen er å rulle ut eget innhold for disse, tilpasset pensum i de enkelte landene.
Annonse
Kahoot lager ikke innholdet selv, men har betalt allerede eksisterende leverandører for innholdet. I dag er Kahoot Studio gratis, men også her ønsker de å ta seg betalt, men da av foreldre og skoleeiere.
-- Men det er jo forskjell på hva et barn i et fattig land har råd til å betale i forhold til hva som er mulig i et rikere land, hva har dere tenkt rundt dette?
Annonse
-- Vi bygger plattformen, og vil se hva som er mulig i de ulike markedene. Det er mulig å se for seg at man kan ha ulike priser i ulike land, sier Harrell.
Det presiseres at de innkjøpte pensum-kahootene vil komme i tillegg til de ordinære brukergenerete kahootene som fortsatt vil være gratis.
Utfordringer
På sikt er målet til Kahoot å gå i overskudd, som alle andre selskaper, men akkurat nå er de fortsatt inne i det Harrell kaller en «investeringsfase», der de nye tjenestene skal bygges opp. Derfor er han ikke bekymret for at det også i år trolig går mot et underskudd. Kahoot-sjefen innrømmer at de også har sine utfordringer – blant annet innen rekruttering.
-- Det tar tid å få inn nye utviklere og designere. Dette er et hinder for oss, slik det er nå. Vi har rett og slett ikke nok folk, i forhold til de store ambisjonene vi har.
-- Er situasjonen kritisk?
-- Jeg vil ikke kalle det kritisk, men vi har store ambisjoner og ønsker å endre verden. Og det er alltid krevende å få inn flinke folk.
Noen konkrete vekst-tall fra Kahoot i 2017:
Av 70 millioner månedlige, unike brukere (MAUs) er 42 millioner (69%) i USA. 1,8 millioner MAUs finner man i Norge, Kahoots hjemland.
47% av alle lærere i USA brukte Kahoot i 2017.
Mer enn 50% av alle elever i barne- og ungdomsskolen i USA bruker Kahoot! hver måned.
Kahoot har 1 million bedriftsbrukere, hvorav 25% jobber i Fortune 500-selskaper. Bruken av av Kahoot innen bedrifter har vokst med 100% i 2017 sammenlignet med året før.
Siden lanseringen i 2013 har Kahoot hatt 1,6 milliarder deltagelser (kan være den samme flere ganger). 1 milliard av disse er i USA og 32,2 millioner i Norge.
Det finnes nå 51 millioner Kahoot-spill tilgjengelig, med en 84% vekst i 2017 sammenlignet med året før.
Mer enn en tredjedel av alle nordmenn spilte Kahoot i Desember 2017.
Med 42 millioner månedlige, unike brukere i USA, er Kahoot nå den største, norske appen i USA.
For ordens skyld: Gründer i Kahoot, Johan Brand, er en av investorene i Shifter. Brand er i dag ikke ansatt i Kahoot, men har fortsatt en eierandel i selskapet.