Kahoots nye app: Skal gjøre lekser "awesome"
Læringsgründerne vil gjøre det umulige mulig, nå også at hjemmelekser blir "awesome". Vi har prøvd den nye appen som tar klasseromsquizen hjem i kamp mot blant andre Kahoot-sjefen selv.
Med nærmere 50 millioner unike brukere i måneden og en stupbratt vekst er Kahoot naturlig nok et av selskapene som får en del oppmerksomhet under den gigantiske læringskonferansen ISTE i San Antonio denne uka. Selskapet benytter anledningen til å lansere betaversjonen av sin nye mobilapp, som ifølge en pressemelding fra selskapet skal "redfinere hjemmelekser".
Mens Kahoot hittil har vært en klasseromsgreie for elevene, blir den nå mulig å dele spillutfordringer med elevene som hjemmelekser. Det skjer etter at en fjerdedel av lærerne som bruker Kahoot i undervisningen, sa at de kom til å bruke den enda mer dersom det ble en "hjemmeversjon" av appen.
- Vi gjør det enkelt å forlenge læringseffekten både i tid og rom, slik at studentene kan spille, lære og utfordres uansett hvor de er. Kahoot gjør læring "awesome" - og nå gjelder dette også hjemmelekser, sier CEO Erik Harrell i pressemeldingen.
Appen vil bli lansert først til høsten, men kan allerede prøves ut i Testflight for utvalgte brukere.
Shifter har som et av verdens første medier testet appen, og gjort det svært lite "awesome" i en "bilde-challenge" om populærkultur mot blant andre Erik Harrell. Blant annet røk vi på en smell i gjenkjenningen av Jonas Brothers. Vi gjorde det ganske skarpt på Spice Girls, Britney Spears og Mariah Carey. Vi lover å lese oss opp til neste gang.
Fakta om de nye funksjonene
Opplevelsen starter allerede på startskjermen
Startskjermen i appen gir en oversikt over pågående spillutfordringer, tidligere spilte spill, en liste over anbefalte spill, samt muligheten til å søke etter spill fra databasen med over 20 millioner offentlig tilgjengelige kahoots. Appen kan også brukes som spillkonsoll når Kahoot spilles på den tradisjonelle måten i klasserommet, ved å skrive inn game PIN og delta.
Single player mode - spill alene, men sammen
I den nye appen trenger ikke spillerne en ekstra skjerm å spille med, slik som i en tradisjonell kahoot. De kan se både spørsmål og svar på telefonen sin. Elever kan både spille mot og utfordre medelever, eller de kan teste kunnskapene sine mot virtuelle spillere. Dersom en spiller ønsker å forbedre poengsummen fra et klasseromsspill, kan de forbedre sin poengsum ved å spille videre hjemme.
Utfordringer (Challenges)
Lærere kan sende hjemmelekser til studentene sine gjennom utfordringer (Challenges), enten fra datamaskin eller fra appen. Ved å akseptere utfordringen fra læreren sin, kan elevene fortsette å spille og lære, når som helst.