Kampen om sparerne hardner til: Svensk spareapp satser i Norge, med norsk finansgigant på laget
Dreams vil gjøre sparing morsomt for nordmenn. Det er de ikke alene om.
De svenske gründerne virkemidler fra spillverden for å få folk til å gjøre ting som egentlig er ganske kjedelige saker, og de vil få blant andre kvinner til å spare. Dermed går svenskene inn i konkurransen med blant annet norske Spiff som har flere av de samme målene. Nordmennene inngikk tidligere i år et samarbeid med Nordea.
Flagget i høst
Dreams lanserte sin betaversjon av spareappen i 2016. Ifølge gründerne har de nå 80.000 registrerte brukere, og en vekst på 20 prosent i måneden.
I september i fjor flagget gründerne at de jobbet med å lande et samarbeid med en storbank utenfor Sveriges grenser. Det er nå klart at det dreide seg om Norge og Storebrand, ifølge en artikkel i DI Digitial. Lanseringen av Dreams på norsk jord er planlagt allerede i høst.
- Samarbeidet med Storebrand gir oss en tydelig partner som hjelper til med å bygge en kundebase på en måte vi ikke har hatt muligheten til i Sverige, sier Johan Hemming, gründer og kommersielt ansvarlig i Dreams til DI Digital.
Dialog med flere
Storebrand skal ha jaktet på startups å samarbeide med en god stund allerede.
- Vi har vært på jakt etter en god partner og det er ikke helt lett å finne. Vi har gjort en grundig screening av selskap i Nord-Europa og har hatt dialog med andre over tid også, men vi syntes Dreams passet oss best, sier Gustav Gorecki, head of Innovation guild i Storebrand.
Grunnen til at Dreams satser i Norge, skyldes ifølge DI Digital at vi har lignende utfordringer som Sverige når det gjelder boligmarked og pensjon.