TicketCo henter 2,5 millioner kroner. Troll Ventures inn på eiersiden.
Billettsystem-selskapet TicketCo fyller på pengekassen.
TicketCo mener selv de er "det mest komplette billettsystemet på markedet", og har i dag mer enn 2.100 arrangører som brukere. Selskapet ønsker å gi brukerne bedre oversikt over markedsføringsbudsjettene, og kan brukes til alle typer billetter. Siden april 2017, da TicketCo hadde sin forrige emisjon, har selskapet blitt priset til 90,8 millioner kroner. Dette utgjør en verdiøkning på 70 prosent per desember 2017, og nå har altså Troll Ventures blitt aksjonær i selskapet.
-- Vi har hatt en lengre dialog med Roy Andre Tollefsen [grunnlegger av Troll Ventures], der han henvendte seg til oss. Han er en god sparringspartner å validere teknologi og strategi med. Utover selve kapitalen Roy bidrar med, er det først og fremst det å forsterke TicketCo og de som står bak TicketCo, som er fokuset vårt nå. Der har Roy en stor utbytteverdi -- han er en meget, meget dyktig sparringspartner. Dette er ”smart money” for oss, sier Kåre Bottolfsen, daglig leder i TicketCo, til Shifter.
Mener emisjonen gir større handlingsrom
I en pressemelding fra TicketCo forteller Bottolfsen at hvis denne emisjonen hadde blitt gjort i fotballverdenen, ville man kalt det en "stjernesignering".
-- Poenget med denne transaksjonen er først og fremst å få Roy med på laget, og det er vi veldig glade for at vi har fått. Samtidig gir emisjonen større handlingsrom i forhold til de planlagte vekstambisjonene til TicketCo, sier Kåre Bottolfsen.
Troll Ventures og TicketCo har helt siden sommeren 2017 vurdert et samarbeid, og den rettede emisjonen gjør at samarbeidet nå formaliseres.
Troll Ventures er et investorselskap grunnlagt av haugesunderen Roy Andre Tollefsen, som også står bak gründingen av selskapet Trollweb Solutions AS, som i løpet av de siste åtte årene har blitt en av Norges mest kompetente netthandel-leverandører. Nylig ble selskapet solgt til Nordens største IT-selskap, Visma ASA.
-- Validerer det vi driver med i selskapet
På spørsmål om hva som er TicketCo sine langsiktige ambisjoner, forteller Bottolfsen lattermildt at de egentlig ønsker å erobre verden.
-- Vi lanserte nylig TicketCo i England. Vi skulle egentlig ha lansert i januar 2018, men gjorde det i desember 2017 i stedet. Vi har etablert organisasjonen i UK, ansatt en Country Manager UK og er for øyeblikket i en operasjonaliseringsfase. Jeg tror definitivt vi kan få til ting i andre markeder også, på sikt. Emisjonen vil ikke tilføre noe direkte for nye markeder, men jeg tror kanskje det vil forsterke det vi har i England nå. Store deler av dette året vil handle om å validere det vi driver med i selskapet. Det er en krevende læringsprosess for oss, sier Bottolfsen.