Karen Dolva og Kristian Renaas blir kolleger i No Isolation. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Karen Dolva og Kristian Renaas blir kolleger i No Isolation. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Telia-topp gikk til startup: «Det var utrolig fristende»

Publisert Sist oppdatert

Kristian Renaas var en av Telia Norges aller mektigste, men kunne ikke si nei til gründerne som hjelper ensomme barn og eldre.

Han hadde vært i Telia-systemet i åtte år. Som sjef for bedriftsmarkedet var han en del av ledergruppa, da han traff Karen Dolva og resten av teamet i No Isolation. Telia har som kjent samarbeidet tett med ensomhets-tech-bedriften. Sjelden hadde Kristian Renaas møtt en oppstartsbedrift som gjorde noe så ekstremt betydningsfullt for brukerne av en tjeneste.

– Det å bidra til at ingen barn er isolerte, gjøre noe som gir så mye mening. Det var utrolig fristende å få være med på noe sånt, sier Renaas.

Gründerrøttene

Shifter møter den tidligere Telia-toppen i No Isolations lokaler i Christian Kroghs gate på Grønland i Oslo. Forrige gang vi var innom var da selskapet flyttet inn i januar. På den korte tiden siden den gang har selskapet mer enn doblet antall ansatte. Mens de da snakket om at de kanskje skulle leie ut deler av kontorarealene til andre startups, er det nå fullt. Renaas er et av de nyeste tilskuddene i det hurtigvoksende selskapet.

For noen høres det muligens noe overraskende ut når en av toppsjefene i Telia forlater skuta, til fordel for et oppstartsselskap. Men de som kjenner Renaas litt tilbake i tid, vet at han har vært ute en gründernatt før.

Han var blant annet med på å starte en av de første mobilpionerene her til lands, teleoperatøren Sense på slutten av 90-tallet.

– Jeg fulgte det fra vi var et par mann på et kontor, til det ble børsnotert og senere kjøpt opp av Reitangruppen, for så å bli kjøpt opp av Idar Volviks Chess og så videre til Telia. Det var fantastisk morsomt, forteller Renaas.

Etter det var han med å starte auksjonsselskapet Gooba, før han gikk tilbake til Netcom som så ble Telia.

En annen dynamikk

Han beskriver årene i Netcom og Telia som «fantastiske».

– Så det var ikke det at du begynte å kjede deg litt i en slik corporatejobb?

– Absolutt ikke. Det er mange fordeler og noen ulemper å jobbe i et stort selskap. Akkurat som det er tilsvarende i et lite selskap. Men det er en helt annen problemstilling jeg skal jobbe med nå, og det er en annen type dynamikk i selskapet, mener Renaas.

Ansvaret og rollen

Han går inn i jobben som CSO. Han skal ha det overordnede ansvaret for å finne den mest effektive veien til markedet for No Isolations produkter. Renaas har latt seg imponere av teamet.

– De ønsker virkelig å gjøre en forskjell. Jeg kjenner at de har noen fibre som ikke nødvendigvis handler om å bli best i Storgata, men at de er genuint opptatt av å løse isolasjonsproblematikken for brukerne og det er en global utfordring.

– Er du bevisst din rolle når du kommer fra rollen som en av topplederne i et stort selskap, inn i en startup som dette?

– Dette selskapet har enormt med kompetanse som jeg ikke besitter. Jeg kommer ikke inn med et utgangspukt om at jeg bare kan lene meg på min erfaring. Dette er utrolig dyktige folk, fageksperter på sitt område. Det er nok kombinasjonen av min erfaring og min energi og entusiasme som forhåpentligvis gir bidrag til teamet, mener han.

Corporate-kunnskapen

– Vi skal ikke kimse av erfaringen. Vi har hatt med Martin Hauge hele veien, og har vært flinke til å lene oss på Alexander Woxen, samt andre som har vært gjennom reisen tidligere. Det gjelder å lytte til erfaring uten å snuble den, sier gründer Karen Dolva.

Hun viser til hvordan No Isolation har brukt lang tid på å forstå store corporates, særlig de fra telekombransjen.

– Det har vært tunge læringskurver, og dersom vi hadde kjent mer av dette fra innsiden, hadde vi nok kunnet hoppe over mange steg. Da hadde vi visst hvilke svinger man kan ta.

Må passe inn i kulturen

Dolva beskriver det som et «drømmescenario» å få Renaas på laget, når No Isolation skal bygge en skalerbar salgsorganisasjon. Hun understreker at de likevel gjorde grundig «due dilligence», ved å sjekke referanser hos folk de stolte på.

– Inntrykket utenfra er at dere har klart å skape en veldig god kultur i No Isolation. Det har vel også vært viktig å beholde dette, nå når dere har rekruttert massivt?

– Vi har jobbet mye med at teamet skal bli bra. Jeg er superbiased, men dette er det hyggeligste stedet i verden. Vi har vært veldig strenge på at ingen kommer inn her hvis de ikke er snille. Alle skal være rause og hjelpe hverandre, og slik har vi klart å skape en god vibb på kontoret.

Dolva ser frem til det hun kaller en «positiv byråkratisering», med mer struktur nå når No Isolation går fra startup til corporate.

– I denne overgangen er det godt å ha med seg noen som har vært på begge sider.

NB: Hør også Shifters podcast med Marius Aabel, en av de andre gründere i No Isolation, fra tidligere i år.