Karl Munthe-Kaas, daglig leder og gründer i Kolonial.no. Foto: Kine Ellingsen
Karl Munthe-Kaas: Derfor bremser innovasjonen i dagligvarebransjen
Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas tror det er lenge til vi ser en ny utfordrer i nettmatmarkedet.
Ukens podcast-gjest er Karl Munthe-Kaas, gründer i kolonial.no, og han har sterke meninger om årsaken til at vi ikke ser mer innovasjon i dagligvarebransjen.
--Det norske folk har blitt kokt sakte over lang tid med elendig konkurranse i norsk dagligvare, sier han og peker på de skjeve innkjøpsbetingelsene som årsak.
--Når det er mulig for leverandørene å kreve helt ulike priser til forskjellige kjeder, så kan kjedene bruke det som et aktivt virkemiddel for å opprettholde sin posisjon. Og det har også den effekten at man utestenger alle, bortsett fra de som de ønsker å samarbeide med, sier Munthe-Kaas.
--Er ikke dette kapitalisme?
--Ja, men det er kapitalisme «gone bad». Kapitalismen har kommet til et punkt hvor du har satt markedsmekanismene ut av spill. Du har ikke konkurranse lenger. Du har rett og slett bare et samarbeid, mener Munthe-Kaas.
Derfor overlevde ikke Brødboksen og marked.no
Han mener at de ulike innkjøpsbetingelsene hindrer nye aktører i å komme på banen, samt gjør det veldig vanskelig for eksisterende aktører å konkurrere.
Munthe-Kaas mener nettopp innkjøpsbetingelsene er noe av grunnen til at både marked.no og brødboksen ikke fikk det til å gå rundt.
Salvador Baille, daglig leder i Intelis, er uenig i at man bør regulere dette forholdet, for det er slik markedet er, og det er noe Kolonial.no burde ha visst når de gikk inn i det.
-- Jeg forstår hvorfor du klager på det, men det er noe du burde tatt i betraktning fra starten. Markedet er som det er. Du går inn i et marked, og skal plassere deg i den eksisterende verdikjeden, så da må du ta de konsekvensene det innebærer, prøve å tilpasse deg og forsøke å levere verdi basert den situasjonen, sier Baille.
Hør den heftige diskusjonen og hele podcasten.
Last ned fra Apple Podcaster eller den klienten du måtte ønske.