Karl Munthe-Kaas, daglig leder i Kolonial.no. Foto: Kolonial.no

Marked.no legger ned. Kolonial-Karl: --Vemodig.

Publisert Sist oppdatert

I dag ble det klart  Marked.no legger inn årene, kun etter halvannet år i nettmatmarkedet. Karl Munthe-Kaas i kolonial.no spretter ikke champagnen av den grunn.

– Selskapet fikk et underskudd på vel 100 millioner i 2016. I fjor ble det ikke så mye, men litt avhengig avviklingen så vil det nok ende på rundt 200 millioner totalt, sier Marked.no-sjef Ole Vinje til DN.

Selskapet er eid av Stein-Erik Hagen, Sundt-familien og Klaveness-familien. Styrelederen i Marked.no, Ole Vinje, måtte onsdag informere de ansatte om at nettmatbutikken må legge ned.

På egne nettsider skriver selskapet at de vil fortsette å levere så lenge de har varer i beholdning, men siste mulige leveringsdag er 19. januar.

--Vemodig

Konkurrentens daglig leder, Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no, har ingen planer om å sprette champagnen.

-- Det er litt vemodig. Vår største konkurrent er ikke marked.no, men de fysiske butikkene. Marked.no har vært med å bygge opp kjennskapen på nett, sier Munthe-Kaas.

-- Vær helt ærlig. Synes du det ikke er litt kult at dere har utkonkurrert Rimi-Hagens nettbutikk?

-- Det er ingen tvil om at vi har utkonkurrert dem, og det er jo litt gøy, men at de må legge ned er ikke gunstig for oss. Det er ikke deres omsetning på 100 millioner vi konkurrerer om, men de andre 170 milliardene som er i dagligvarekjedene, sier Munthe-Kaas.

Han tror grunnen til at marked.no nå må legge ned er at de ikke har vokst fort nok og at innkjøpsbetingelsene ikke har vært i deres favør.

--Det har vært utrolig viktig for oss å være konkurransedyktige med lavprisbutikkene. Problemet med innkjøpsbetingelsene til de store aktørene, gjør at det er vanskelig for nye aktører å komme inn i markedet. Det var derfor vi inngikk en innkjøpsavtale med Rema. Men hadde vi hatt samme innkjøsbetingelser som Norgesgruppen, kunne vi levert helt andre priser, sier Munthe-Kaas.