Karl Munthe-Kaas, daglig leder i Kolonial.no. Foto: Kolonial.no

Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas i Shifters podcast: Det er spesielt to ting startups er bedre på enn store selskaper.

Publisert Sist oppdatert

I Shifters ferske podcast forteller Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas om hvordan de startet selskapet, hvilke utfordringer de støtte og hvorfor han ikke har tro på matkassene.

Nettmat-butikken Kolonial.no har virkelig skutt fart de to siste årene. Fra 2014 til 2015 økte omsetningen med 436 prosent og de omsatte for 75 millioner kroner i 2015. Ventet omsetning i 2016 er imidlertid på 500 millioner kroner.

Shifter har møtt gründeren til en «podcast-samtale», og hvor han snakker om sin egen gründerreise, om hvordan de hentet penger til selskapet, hvordan de fordelte aksjer blant ti gründere og hvorfor de tok inn Rema 1000 på eiersiden. Han er også innom konkurransen han møter fra matkassene og Stein Erik Hagens Marked.no, og han forteller om hvordan han ser på daglivarehandelens fremtid.

Startupens fordeler

–Det er spesielt to ting startups er bedre på enn store selskaper, men det betyr ikke at store selskaper ikke kan replikere det, sier han.

Det første er at de har en kraftig motivasjon. For mange grundere er startupen livet ditt.  Ikke bare økonomisk, men også sosialt. Og for det andre er at de naturlig er ganske små, så de må gjøre alt i et lite team. Det tvinger deg til å være kryssfunksjonell. Med det mener jeg at du har et sammensatt team av designere, operative ledd, utviklere, alt du trenger for å løse en oppgave.

Alternativet i større bedrifter, er at du gjerne har siloer. Du har en egen tech-avdeling, en produktavdeling osv. Med en gang du begynner å dele opp for mye, kan det bli et problem. Men hos startups skjer det naturlig. Det har vært veldig viktig for oss. Nå har vi helt unik teknologi fordi vi bygde det selv, sier han.

«Matkassenes idioti»

Nylig var Munthe-Kaas i Dagens Næringsliv og sa at «å starte en matkasse i dag er idioti».

I podcasten utdyper han synet sitt på de såkalte «hverdagskassene».

–Jeg tror ikke hverdagskasser har en spesielt stor plass. For jeg ser ikke helt hva det gir kunden av verdi på lang sikt, sier han

–Så grunnen til at de eksisterer i dag, er fordi dere ikke fantes da de startet?

–Det er en måte å si det på. De har en fordel i at det var raskt skalerbart. Selv om jeg ikke synes det er idioti, men det å tilby en vanlig hverdagsmiddag til høy pris sendt gjennom posten er ikke effektivt. Og det vil ikke stå seg over tid, sier han.

På spørsmålet om hva han hadde gjort hvis han ble CEO for «Godt levert» svarer han:

–De burde bare melke det. Kjøre på til det ikke går lenger. Jeg må sikkert spise de ordene. Om ti år eksisterer de kanskje fortsatt, sier han og ler.

Podcasten heter «Shifter» og du finner du iTunes og andre steder du kan laste ned podcaster.

Programledere i denne podcasten er journalist og forfatter Maria Amelie og Shifter-gründer Lucas Weldeghebriel.

Du kan høre episoden i playeren under, men vi anbefaler å laste den ned til mobilen.