Mats Staugaard er gründer av Kickback og Apple-magasinet mac1.no. Foto: Privat

Kickback øker omsetningen med 41 prosent. Kjøpt opp av Schibsted.

Lucas Weldeghebriel

Lucas Weldeghebriel

Journalist og gründer i Shifter

Publisert 11. desember 2017

Selskapet Kickback, som driver med digitale rabattkuponger, ble i juni kjøpt opp av Schibsted. Nå sikter selskapet mot 41 prosent vekst i omsetningen sammenlignet med fjoråret.

Daglig leder Mats Staugaard, tidligere redaktør av Apple-nettstedet Mac1.no, har grunn til å smile når han ser på regnskapstallene. De viser nemlig en styrking av omsetningen på nesten 41 prosent, skriver Finansavisen mandag.

I 2016 omsatte de for 22,7 millioner kroner og endte med et solid resultat på 6,2 millioner kroner.

–Så langt i år har vi hatt sterk vekst, men det blir neppe et nytt år med dobling. Lønnsomheten er også tilfredsstillende, selv om ikke marginen er like sterk som i 2016, sier Staugaard til Finansavisen.

Forutsatt samme utvikling som frem til oktober 2017, kommer årets omsetning til å lande på om lag 32 millioner kroner.

Kickback ble i juni kjøpt opp av Schibsted, som er i henhold til deres modell hvor de gradvis kjøper ut oppstartsselskaper dersom de når sine mål.

— Vi vokste i greit tempo uten store midler. Så kom Schibsted og investerte i selskapet gjennom en kapitalutvidelse i 2013, sier han til Finansavisen.

Kickback har nå 12 ansatte med 370 nettbutikker som samarbeidspartnere.

— Selskapet har fått en formidabel utvikling. Vi investerte i flinke hoder med en god idé, sier Rune Røsten, daglig leder i Schibsted Growth Norge, til Finansavisen.

Kickback har lansert tjenesten i Sverige, Danmark og Polen og totalt samarbeider de med 2000 nettbutikker.